Wpis z mikrobloga

Jak nie być ofiarą huśtawki emocji? I to wbrew pozorom nie jest tekst o labilności emocjonalnej.

Zazwyczaj hasło huśtawka emocji/ huśtawka emocjonalna kojarzy się z chwiejnością nastroju, z niestabilnością emocjonalną. Tymczasem w tym mechanizmie chodzi o coś innego – wzbudzenie pewnej kolejności różnych emocji. W najpopularniejszej wersji to strach-ulga, ale skuteczne jest też np. radość-rozczarowanie.

Skuteczne do czego? Do manipulacyjnego sprawienia, by ktoś stał się uległy.

(...)

Cały mechanizm odkryto i przebadano w Polsce. Dwóch polskich psychologów – Doliński i Nawrat – przetestowało wielu Polaków, głównie na ulicach Opola.

Początkowo sprytnie zbadana została sekwencja strachàulga. Wyobraźcie sobie sytuację, w której zbliżacie się do swojego, nie całkiem legalnie zaparkowanego samochodu, i za wycieraczką zauważacie mandat. Po dotarciu do auta okazuje się jednak, że to ulotka reklamowa, bardzo mocno przypominająca mandat. Nie zdążycie jednak nacieszyć się ulgą, bo za moment podejdzie do Was ankieter, z prośbą o wypełnienie bardzo długiej, nużącej ankiety, do tego w niewygodnej pozycji. (alternatywnie: poprosi o datek na cel charytatywny). Co robicie? Zgadzacie się…

Przebadano mechanizm także w sekwencji radośćàrozczarowanie. Przechodnie (znów w Opolu) znajdowali na ulicy 50zł (radość). Jednak gdy podnosili banknot, okazywało się, że to jedynie ulotka reklamowa (rozczarowanie). Chwilę później nieznajoma na ulicy prosiła o pomoc w przypilnowaniu bagażu. Liczba osób, które zdecydowały się jej pomóc była znacznie wyższa (w stosunku do tych, którzy nie znajdowali ulotki o wyglądzie 50zł).

(...)

Huśtawka działa też w dużo bardziej codziennych i prozaicznych sytuacjach. Statystyki policyjne mówią, że zaskakująco dużo stłuczek i wypadków samochodowych zdarza się tuż po uniknięciu jakiegoś niebezpieczeństwa na drodze (czyli po tym, jak kierowca ma za sobą strach i ulgę).

Jak się „nie dać”?

Jedyny znany sposób wydaje się dość banalny i mało odkrywczy, ale póki co nie odnaleziono lepszej metody. A ta jest przynajmniej przebadana i na pewno skuteczna. Otóż należy… zachować czujność. Za każdym razem, gdy ktoś nas o coś prosi, należy, przed udzieleniem zgody, zastanowić się przez moment, czy na pewno tego chcemy… Psychologowie ukuli nawet hasło: „Bądź czujny, gdy zagrożenie minęło”.

Cały artykuł:

http://www.psycho-tropy.org/2014/05/zapani-w-puapke-hustawki-emocji.html

#ciekawostkipsychologiczne #manipulacja #psychologia #emocje

Dziękuję za zaobserwowanie tagu :-) mam nadzieję, że wrzucane tu przeze mnie treści będą dla Was interesujące (z czasem będę nieco więcej wrzucać z literatury mniej powszechnej, a i pojawi się więcej ciekawostek, której #nigdyniebylo ;-) ).
  • 3
  • Odpowiedz