Aktywne Wpisy
WielkiNos +464
Dzieci bawiły się na kempingu w Karwieńskich Błotach. W pewnym momencie z jednej z przyczep wydostał się pitbullopodobny pies i zaczął biec w ich kierunku. Matka głośno krzyknęła żeby odwrócić uwagę psa. Dzieci uciekły, ale pitbull rzucił się na kobietę. Poprzegryzał jej ścięgna i mięśnie rąk, zgryzł tak, że nie wiadomo czy kiedykolwiek odzyska pełną sprawność.
Psiara: ludzie powinni się zachowywać, a nie biegać i krzyczeć, bo to działa na psy jak
Psiara: ludzie powinni się zachowywać, a nie biegać i krzyczeć, bo to działa na psy jak
rio574 +701
Widzieliście o tym, że w Polsce nie można dostać Patentu Morskiego Sternika motorowodnego (na zwykłe motorówki) posiadając nawet dyplom Kapitana Żeglugi Wielkiej xD
Polski Związek Motorowodny i Narciarstwa Wodnego zmienił przepis jakoś około 2-3 lata temu.
Jak ktoś nie wie to:
Kapitan żeglugi wielkiej – najwyższy stopień w marynarce handlowej, oficer pokładowy, kierownik statku morskiego bez ograniczeń pojemnościowych (BRT) uprawiającego żeglugę wielką (międzynarodową).
Jakiś czas temu dzwoniłem do Polskiego Związku Motorowodnego z zapytaniem co mam zrobić żeby dostać patent na motorówki w przypadku posiadania dyplomu.
Uzyskałem informacje, że
Muszę przedstawiać:
oryginały dokumentów potwierdzających spełnienie wymagań stażowych tj. odbycie co najmniej dwóch rejsów po wodach morskich w łącznym czasie co najmniej 200 godzin żeglugi - rejsy muszą odbywać się na jednostkach spełniających definicję statków określoną w art. 37a ust. 2 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (Dz.U. z 2006 r. nr 123, poz. 857 z późn. zm.) - przeznaczonych do uprawiania turystyki wodnej
https://www.motorowodniacy.org/patenty/nadanie_patentow.html
Słowo turystyki wodnej to klucz.
Pani na słuchawce powiedziała mi, że mam iść na kurs i zdać jakiś śmieszny egzamin bo:
Statek handlowy oraz pasażerski - nie jest przeznaczony do turystyki wodnej xD
Reasumując będąc kapitanem na 399 metrowym kontenerowcu lub kapitanem na promie zabierającym na pokład 2000 pasażerów + 350 osób załogi nie można uzyskać papierów na motorówkę. Można jednak pracować jako kapitan na dowolnym statku.
W Niemczech jednak czy w innych krajach EU możecie sobie pływać na dyplomach wydanych w Polsce bez patentu.
W Polsce jednak nie :D
Iść na kurs po 4 latach studiów na Akademii Morskiej + zdaniu egzaminu zawodowego.
W łapie kilkadziesiąt dyplomów wydanych przez Urzędy Morskie w tym na szybkie łodzie ratownicze (niczym nie różni się od motorówki) ale nie :D
Dodatkowo oficer wachtowy zgodnie z międzynarodowymi przepisami zatwierdzonymi przez IMO (międzynarodowa organizacja morska agenda ONZ) może na dowolnym statku nawet wycieczkowcu być wyznaczonym przez kapitana jako dowódca szybkiej łodzi ratowniczej oraz zazwyczaj jest dowódcą łodzi ratunkowej.
Co tydzień dodatkowo oficer wchodzi do szybkiej łodzi ratowniczej, która jest opuszczana na wodę i wykonuje symulowane manewry na morzu (statki pasażerskie) i jest jej dowódcą a w przypadku tonięcia jednostki przed opuszczeniem statku przez pasażerów nadzoruje i dowodzi na miejscu bezpośrednio akcją ratunkową ale w Polsce nie może mieć patentu na motorówkę bo musi iść na kurs :D
#paryz2024 #praca #ciekawostki
Dlatego ja tam wolę normalnie jak człowiek w pontonie albo na materacu, a nie jak ten gupek tam świrować z papierami dajcie spokój
Kto do poważnych wód robi polskie patenty?
Do niedawna kapitanowie musieli odnawiać co 5 lat swoje licencje z łączności morskiej - GOC. Nie ważne, że pływają za kapitana i używają sprzętu. Nie ważne, że na całym świecie dostawali papiery za to, że pracują w zawodzie u nas musieli je odnawiać;)
Żeby wypłynąć na zatokę albo w morze łodzią rekreacyjną potrzeba mieć drugi