Wpis z mikrobloga

@Megasuper: to skomplikowane. możliwe że coś zbytnio uprościłem

Wg. Konstytucji zarządy i prezesów wybiera KRRIT w sposób przewidziany w ustawie. Potem pojawiła się RMN. Opinia TK jest taka, że RMN jest konstytucyjna, z wyjątkiem kompetencji do wybierania zarządu, które są niekonstytucyjne. Ta opinia z kolei dotyczy stanu prawnego sprzed wprowadzenia tej ustawy dotyczącej RMN. Ale ta ustawa wprowadza takie same kompetencje, jak ta, którą oceniał TK, więc opinia TK również
  • Odpowiedz
@Megasuper: zacznijmy od tego, że jest bałagan w prawie wywołany m.in przez TK. Sienkiewicz wykorzystał lukę w prawie, bo TK nie orzekł, kto zgodnie z konstytucją ma prawo powoływać radę nadzorczą TVP, czy minister kultury i dziedzictwa narodowego czy rada mediów narodowych. Więc minister kultury skorzystał z kodeksu spółek handlowych i jako podkładkę wykorzystał uchwałę z wczoraj dot. mediów do odwołania poprzedniego zarządu i powołania obecnego w trybie niezwłocznym.

Ogólnie
  • Odpowiedz
@Megasuper: wykorzystanie luki w prawie nie jest jego złamaniem:

Chodzi o to, że 13 grudnia 2016 r. Trybunał Konstytucyjny uznał za niekonstytucyjne pozbawienie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji udziału w powoływaniu i odwoływaniu władz TVP i Polskiego Radia (sygn. akt K 13/16). Trybunał wprost wskazał konieczność udziału KRRiT w procedurze obsadzania organów spółek publicznej radiofonii i telewizji.

Mimo to dotychczas o powołaniu i odwołaniu zarządu TVP decydowała samodzielnie Rada Mediów Narodowych, powołana na mocy ustawy w 2016 r., z pominięciem konstytucyjnego organu, jakim jest KRRiT.

W efekcie Skarb Państwa, posiadający 100 proc. akcji w TVP, w którego imieniu działa minister kultury był pozbawiony wpływu na RMN, bo jej większość stanowią członkowie związani z PiS. Co więc zrobił Bartłomiej Sienkiewicz?

— Uznał, że Skarb Państwa ma prawo i obowiązek skorzystać z przysługującej mu na mocy art. 385 par. 1 Kodeksu spółek handlowych kompetencji do powoływania i odwoływania członków rady nadzorczej. Wykładnia prokonstytucyjna uzasadnia wniosek, że wyłączna kompetencja Rady Mediów Narodowych do obsadzania zarządów i RN nadawców publicznych w oderwaniu od odpowiedzialności za jakość zarządzania majątkiem Skarbu Państwa stanowi wyjątek od konstytucyjnej zasady ochrony własności i innych praw majątkowych (art. 64) wyrażonej w odniesieniu do spółek akcyjnych w art. 368 i 385 Ksh — tłumaczy
  • Odpowiedz