Wpis z mikrobloga

Van Veen Kraidler.
Duński importer niemieckiego Kraidlera zbudował i stuningował silnik tak aby ten startował w wyścigach GP 50cm3. Przez szereg lat ta konstrukcja wygrywała dlatego że jej zakres obrotów z maksymalną mocą na poziomie 17KM wynosił około 1500 obr/min od 14 500 do 16 000
Dzięki temu można było zastosować skrzynię biegów tylko o 6 przełożeniach. (Konkurencyjny motocykl Suzuki osiągał 18KM ale zakres obrotów z tą mocą wynosił tylko 800 obr. Więc aby trzymać się ciągle w tym wąskim zakresie obrotów trzeba było zrobić skrzynię z nawet 12 przelożeniami.) Van Veen miał silnik z zamontowanym stawidłem czyli zaworem obrotowym zamontowanym na wale korbowym i przez to gaźnik zamontowany z boku komory korbowej i zasila ją bezposrednio pomijając kanał dolotowy w cylindrze.
WAGA 54kg na sucho
Moc 17KM
Vmax 160 km/h.
I teraz co ważne, zauważcie że mimo iż motocykl ma tylko 17 KM potrafi porobić prawie wszystkie 250-400 obecnie dostępne na rynku. Dlaczego ponieważ za stery tego cuda techniki wsadzali się kierowców tak małych że mogli by robić za dżokeja a ich waga z ciuchami żadko kiedy przekraczała 60 kg, oni też potrafili schować się całkowicie za bardzo opływową owiewką. A więc mamy motocykl o wadze 120 kg który jest super opływowy.
Do tego opony szerokości tych z komarka.
Zdjęcia #motocykle w komentarzach.
mpetrumnigrum - Van Veen Kraidler. 
Duński importer niemieckiego Kraidlera zbudował i...
  • 19
  • Odpowiedz
Prawda jest taka ze na polskich krotkich torach te moto by dostalo #!$%@? od 125ccm 4t z 12 koniami na pokladzie. Widzialem to na poznaniu podczas rundy classic cup i tam to mialo jak rozwinac skrzydla ale na krotkim torze? Simson od wojtali by to dublowal


@baba_by_sie_jednak_przydala: kolego gdy powstał van Veen to były lata 1970! I wtedy były wyścigi 50cm3 w Moto Grand Prix.
Ten motocykl jak zauważyłeś startował na
  • Odpowiedz
po co istnieją takie konkurencje? Dlaczego dorośli faceci ściągają się motocyklami dla dzieci? Nie czepiam się, pytam z ciekawości. O rozwój technologii tu raczej nie chodzi


@JuneJohn: no właśnie chodzi o rozwój technologii to na małym silniku łatwiej jest co kolwiek robić, szybciej widać efekty i jest znacznie taniej niż na takiej 250/500. Zresztą tak jak napisałeś dzisiaj klasa 50 w cross jest skierowana dla 8-12 latków a klasa 85cm3 jest
  • Odpowiedz
No ale czy to jakos wyklucza to co napisalem


@baba_by_sie_jednak_przydala: oczywiście że tak. Gdyż wystarczy zmienić zębatki aby przystosować ten motocykl na kurtki tor i wtedy zjada już na starcie każdą 125 4t.
Nigdy nie spotkałem się z Simsonem od wojtali i nie wiem jakie ma parametry.
Raz spotkałem się z tym że gosć w Niemczech zrobił Simsona 50cm3 o mocy 20,6 KM lecz bez kompletnego przerobienia ramy i wszystkiego innego
  • Odpowiedz
@mpetrumnigrum: Uwazasz ze zmiana zebatek rozwiazuje problem przy takiej jednostce? Przy 50ccm ktora w zasadzie moc ma w bardzo waskim zakresie obrotow i to w dodatku w peaku calego zakresu? Przeciez tam jeden zab potrafi zrobic roznice czy ten silnik sie dokreci wyzej czy nizej o 4k rpm.

@JuneJohn W polsce swojego czasu byl classic cup i to swietna alternatywa dla ludzi ktorzy nie maja tira pieniedzy (koszta wyscigow wspolczesnych motocykli
  • Odpowiedz
Uwazasz ze zmiana zebatek rozwiazuje problem przy takiej jednostce? Przy 50ccm ktora w zasadzie moc ma w bardzo waskim zakresie obrotow i to w dodatku w peaku calego zakresu? Przeciez tam jeden zab potrafi zrobic roznice czy ten silnik sie dokreci wyzej czy nizej o 4k rpm


@baba_by_sie_jednak_przydala: oczywiście że szczyt mocy zostaje na tych samych obrotach tylko że zmniejszając zębatkę z przodu a zwiększające z tyłu zmniejszasz też vmax tego
  • Odpowiedz
po co istnieją takie konkurencje? Dlaczego dorośli faceci ściągają się motocyklami dla dzieci? Nie czepiam się, pytam z ciekawości. O rozwój technologii tu raczej nie chodzi.


@JuneJohn: ścigać się można wszystkim, im coś ma mniej mocy to bardziej liczą się umiejętności. Małe pojazdy z małą mocą są tanie, a rywalizacja z innymi daje dużą frajdę. Więc z jednej strony śmigasz małym lekkim, wybaczającym błędy (w razie wypadku odbudowa to cena skrzynki
  • Odpowiedz
Nie wiem ile masz lat ale chyba nie rozumiesz podstawowych praw fizyki. Wez przeczytaj jeszcze raz to co napisales. Przeciez to sie kupy nie trzyma


@baba_by_sie_jednak_przydala: co ci się kupy nie trzyma, zacytuj i skomentuj proszę. Bo może gdzieś błąd zrobiłem albo gdzieś źle się wyraziłem.
  • Odpowiedz
@baba_by_sie_jednak_przydala:
np. przy 11 tys obr gdy silnik ma 11KM TO jadąc 70 km/h na 4 biegu bez problemu wstaje i ciągnie do tych 160 gdyż opory powietrza są znacznie mniejsze niż przy 120 km/h a tyle by miał gdyby miał przełożenia jak na filmie.
Oczywiście jest to układ i silnik stricte szosowy.

Jeśli o ten fragment chodzi to chodziło mi o 16 tys obr. A nie 160 km/h
  • Odpowiedz
Moc ok, ale waga bardzo duża


@xspeditor: trzeba pamiętać że to lata 1974 czyli 50 lat temu. Dziś jakby to z karbonu i tytanu zrobili to być może zeszli by do 34kg. Być może, ale nie mam porównania do współczesnych 50cm wyścigowych.
  • Odpowiedz