Wpis z mikrobloga

#pytanie #prawo #samochody #martweprawo

siema, mam pytanie do wykopowiczów:

Zapewne każdemu z wykopków, któremu zdarza się poruszać po drogach w charakterze kierowcy/pasażera obserwującego drogę rzuciły się w oczy modne od kilku lat kierunowskazy dynamiczne, aka pływające, aka animowane. Razem z "neonowymi" (wiem, ze to LED) frontami świecącymi się często przez całą szerokość auta albo w jakimś fikuśnym kształcie stanowią najnowszy krzyk "mody" we wzornictwie samochodów.

Moje pytanie brzmi jakim #!$%@? prawem te fikuśne dekoracje świetlne są dopuszczone do ruchu, skoro zgodnie z Dz.U.2016.2022:

- Światła pozycyjne (albo dzienne) w pojeździe samochodowym mają być DWA barwy białej lub "żółtej samochodowej", a świecąca linia przez cały przód auta to moim zdaniem jedno światło, ew. trzy światła (tak czy siak niezgodnie z ustawą)
- Kierunki powinny zapalać się i gasnąć z równomierną częstotliwością 90 ± 30 cykli na minutę, a animacja, równie moim zdaniem, nie wpisuje się w definicję zapalania i gaśnięcia

jedno i drugie rozwiązanie jest... no, dyskusyjne, z punktu widzenia BRD. Odwracanie uwagi, utrudnianie oceny odległości w szczególnych przypadkach. Może i w pierdołowatym stopniu, ale przede wszystkim ignorowanie przez producentów przepisów prawa i wpuszczanie na nasz rynek czegoś, co nie spełnia jego wymogów. Co myślicie?
  • 8
  • Odpowiedz
ignorowanie przez producentów przepisów prawa i wpuszczanie na nasz rynek czegoś, co nie spełnia jego wymogów.


@stndix: A to nie jest tak, że producent nie mógłby sprzedawać samochodu, gdyby nie spełniał krajowych wymagań?
  • Odpowiedz
Światła pozycyjne (albo dzienne) w pojeździe samochodowym mają być DWA barwy białej lub "żółtej samochodowej", a świecąca linia przez cały przód auta to moim zdaniem jedno światło, ew. trzy światła (tak czy siak niezgodnie z ustawą)


@stndix: Dwa swiatla pozycyjne i jedno latarkowe

Kierunki powinny zapalać się i gasnąć z równomierną częstotliwością 90 ± 30 cykli na minutę, a animacja, równie moim zdaniem, nie wpisuje się w definicję zapalania i
  • Odpowiedz
  • 0
@Mortimer_Gothic: prawo dopuszcza obwieszanie aut innymi światłami, niż okreslonymi w rozporządzeniu?

@Lardor: zupełnie inna kwestia, ale w sekrecie powiem, że nie tylko Ciebie

@saviola7: wydaje mi się, że giganci rynku samochodowego otrzymują homologacje praktycznie z automatu...
  • Odpowiedz
@stndix: legislacja nie nadąża za postępem. Gdyby producenci chcieli się sztywno trzymać wytycznych to z nowinkami technicznymi nadal tkwilibyśmy gdzieś na poziomie jaki osiągnęliśmy w latach '90.
Homologacje przechodzą całkiem legitnie posługując się kruczkami i trickami.

No ja np. nie kojarzę modelu w którym ta linia świetna z przodu jest ciągła. Zawsze coś po środku ją przerywa - choćby znaczek producenta. (pomijam fakt jakie to jest paskudne i nie rozumiem
  • Odpowiedz
@saviola7: wydaje mi się, że giganci rynku samochodowego otrzymują homologacje praktycznie z automatu...


@stndix: Przecież zawsze dostosowują samochód do wymagań kraju, np. auta z USA mają inne kierunkowskazy.
  • Odpowiedz