Wpis z mikrobloga

@Gwendeith: każde przykazanie starotestamentowe → odpowiednik w nowym testamencie:
"Nie można dwom panom służyć, gdyż albo jednego nienawidzić będzie, a drugiego miłować, albo jednego trzymać się będzie, a drugim pogardzi." (Mt 6, 24)
"«To ci, którzy przychodzą z wielkiego ucisku
i opłukali swe szaty, i w krwi Baranka je wybielili. Dlatego są przed tronem Boga i w Jego świątyni cześć Mu oddają we dnie i w nocy." (Ap 7:14-15)
  • Odpowiedz
@Gwendeith: patrystyka:
noszenie dwóch szat = noszenie dwóch "znamion", chrztu i upartego trwania w grzechu
Co do prawa Lewiratu, chodzi o noszenie barw plemiennych; tak jakbyś wszedł na żyletę w barwach Lecha ( ͡° ͜ʖ ͡°)
  • Odpowiedz
noszenie dwóch szat = noszenie dwóch "znamion", chrztu i upartego trwania w grzechu


@Alky: Czyli Bóg dał Izraelitom utrudniające życie prawa tylko po to, żeby ktoś czytający sobie ten tekst 3000 lat później mógł docenić ich symbolikę?
  • Odpowiedz
@KomosaBiala: w starożytności barwy i solidaryzm plemienny nie były utrudniające tylko konieczne z praktycznego punktu widzenia – prawo Lewiratu jest henoteistyczne (Bóg jest Bogiem tylko jednego narodu), w warunkach pustynnych epoki brązu albo jesteś częścią wędrownej, pasterskiej wspólnoty, albo jesteś martwy. Łatwe porównanie to mundury i oznaczenia wojsk podczas bitwy.
  • Odpowiedz
w starożytności barwy i solidaryzm plemienny nie były utrudniające tylko konieczne z praktycznego punktu widzenia – prawo Lewiratu jest henoteistyczne (Bóg jest Bogiem tylko jednego narodu), w warunkach pustynnych epoki brązu albo jesteś częścią wędrownej, pasterskiej wspólnoty, albo jesteś martwy. Łatwe porównanie to mundury i oznaczenia wojsk podczas bitwy.


@Alky: Co to ma wspólnego z zakazem obsiewania pola dwoma rodzajami ziarna, albo noszenia ubrań z dwóch rodzajów nici?
  • Odpowiedz
@KomosaBiala: zakaz obsiewania dwoma rodzajami ziarna ma sens, bo dany gatunek zboża pozbawia glebę konkretnych minerałów, patrz - dwupolowka, trójpolówka i płodozmian. Dwa rodzaje nici – barwy plemienne, jw. Egipcjanie używali do produkcji odzieży papirusu cypryjskiego, Mezopotamia – lnu, Izraelici i ludy pustynne – wełny.
  • Odpowiedz
zakaz obsiewania dwoma rodzajami ziarna ma sens, bo dany gatunek zboża pozbawia glebę konkretnych minerałów, patrz - dwupolowka, trójpolówka i płodozmian. Dwa rodzaje nici – barwy plemienne, jw. Egipcjanie używali do produkcji odzieży papirusu cypryjskiego, Mezopotamia – lnu, Izraelici i ludy pustynne – wełny.


@Alky: Czyli nie chodziło o symbolikę. Prawa te były czysto praktyczne.
  • Odpowiedz
@KomosaBiala: w stu procentach, symbolika wchodzi dopiero na zupełnie innym stopniu rozwoju cywilizacyjnego. Niedawno jeden mireczek pytał na tagu, czy jeżeli ktoś ze zmiażdżonymi jądrami nie może wejść do "przybytku Pana", to znaczy, że kastraci nie pójdą do nieba. Nie, przybytek Pana to świątynia jerozolimska, a funkcje kapłańskie były dziedziczne.
  • Odpowiedz
@Alky: Widzę, że jesteś w temacie, to przy okazji zapytam. Jakie wyjaśnienie stoi za tym, że chrześcijanie nie świętują szabatu, mimo że takie przykazanie jest częścią Dekalogu?
  • Odpowiedz
@Alky: A co z Wj 23:19, Wj 34:26, Pwt 14:21 "Nie będziesz gotował koźlęcia w mleku jego matki." Musi być to coś ważnego, skoro aż trzy razy jest.
  • Odpowiedz
@KomosaBiala: technicznie rzecz ujmując, doba liturgiczna trwa od zachodu do zachodu słońca, więc celebra liturgii niedzielnej to już kompleta sobotnia, więc wieczorna msza w sobotę wypełnia trzecie przykazanie. Niedziela jest "dniem Pana", bo tak mówi Didache:

1. W dniu Pana, w niedzielę, gromadźcie się razem, by łamać chleb i składać dziękczynienie, a wyznawajcie ponadto wasze grzechy, aby ofiara wasza była czysta.

2. Niechaj nikt, kto ma jakiś spór ze swoim bratem,
  • Odpowiedz
technicznie rzecz ujmując, doba liturgiczna trwa od zachodu do zachodu słońca, więc celebra liturgii niedzielnej to już kompleta sobotnia, więc wieczorna msza w sobotę wypełnia trzecie przykazanie.


@Alky: Pamiętaj o dniu szabatu, aby go uświęcić. Sześć dni będziesz pracować i wykonywać wszystkie twe zajęcia. Dzień zaś siódmy jest szabatem ku czci Pana, Boga twego. Nie możesz przeto w dniu tym wykonywać żadnej pracy ani ty sam, ani syn twój, ani twoja
  • Odpowiedz
jest wg części kanonów Kościołów wschodnich, patrz: Tewahedo.


@Alky: Ale wg większości nie jest. Więc to nie odpowiada na pytanie, dlaczego wszyscy chrześcijanie nie zachowują szabatu.
  • Odpowiedz
Ale wg większości nie jest. Więc to nie odpowiada na pytanie


@KomosaBiala: więc to już wewnętrzny problem tych, którzy nie uznają ¯⁠\⁠⁠(⁠ツ⁠)⁠⁠/⁠¯
  • Odpowiedz
więc to już wewnętrzny problem tych, którzy nie uznają ¯⁠\⁠⁠(⁠ツ⁠)⁠⁠/⁠¯


@Alky: Czyli większość chrześcijan to heretycy. Ciekawe podejście. Mi osobiście bardziej heretyckie i bluźniercze wydaje się nadawanie ludzkiemu słowu wagi wyższej niż słowu wypowiedzianemu przez samego Boga. Bóg powiedział, że "dniem Pana" jest sobota, i święci się go przez odpoczynek. Autorzy Didache, że niedziela, i święci się go przez mszę. Dlaczego to drugie miałoby anulować to pierwsze? Oto jest pytanie.
  • Odpowiedz
@KomosaBiala:
II List do Kolosan, rozdział 2:

16. Niechaj więc nikt o was nie wydaje sądu co do jedzenia i picia bądź w sprawie święta czy nowiu, czy szabatu!

17. Są to tylko cienie spraw przyszłych, a rzeczywistość należy do Chrystusa.


Sobór Jerozolimski zadecydował, że nawróceni poganie nie są zobowiązani do przestrzegania prawa Lewiratu (Dzieje Apostolskie, rozdz. 15):

23. Posłali przez nich pismo tej treści: «Apostołowie i starsi bracia przesyłają pozdrowienie
  • Odpowiedz