Wpis z mikrobloga

#fizyka #samoloty #whatif
Mireczki, zalozmy, ze samolot wojskowy leci bardzo szybko, czy pilot moze przy duzej predkosci sie katapultowac, czy cos by mu sie stalo? Wiem, ze piloci wojskowi najpierw wyprowadzaja maszyne na jakies pole, czy wode, zeby nie zabic innych ludzi albo zminimalizowac straty, ale czy tez musi wyhamowac troche samolot, czy moze w dowolnym momencie nadusic przycisk i sie katapultowac?
Mi sie wydaje, ze predkosc nie ma znaczenia przy katapultowaniu sie ale czy ktos bardziej ogarniety moze potwierdzic, zaprzeczyc?
  • 4
  • Odpowiedz
@93michu93: Katapulty właśnie powstały po to, aby można było się przy praktycznie dowolnej prędkości i pułapie ewakuować. Nawet Sr-71 miał katapulty, które teoretycznie mogły być użyte przy maksymalnej prędkości:

https://www.quartoknows.com/blog/quartodrives/sr-71-flight-ejection-system

Co więcej, pierwsze starty promów kosmicznych też miały katapulty dla części załogi:

https://en.wikipedia.org/wiki/Space_Shuttle_abort_modes#Ejection_escape_systems

Zrezygnowano z tego między innymi dlatego, że nie mogli tego zrobić dla całej załogi.
  • Odpowiedz
@GaiusBaltar: ok, dzieki wielkie!
"The SR-71 ejection seat was usable from zero speed and altitude (a zero/ zero ejection seat) to the maximum speed and altitude of the aircraft. The seat was a rocket-propelled, upward-ejecting unit. Most people believe an ejection at 2,000 miles per hour would rip your body apart. However, the air is so thin at 80,000 feet that the actual q forces (decelerating g forces) when your body
  • Odpowiedz