Wpis z mikrobloga

W 1937 roku naziści urządzili w Monachium Wystawę sztuki zdegenerowanej (Die Ausstellung "Entartete Kunst").
Celem wystawy była dyskredytacja niektórych kierunków sztuki awangardowej oraz artystów powiązanych ze środowiskami lewicowymi i żydowskimi. głównym celem był sztuka modernistyczna (nowoczesna) i takie jej nurty jak kubizm, dadaizm, prymitywizm, postimpresjonizm, fowizm, surrealizm, ekspresjonizm, abstrakcjonizm.
Sztuka w modernizmie starała się eksplorować nieoczywiste estetyki i eksperymentować z treścią oraz formą, by poszerzać i rozwijać arsenał środków artystycznych.
By nienawiść nazistów do modernizmu miała sens, warto zdawać sobie sprawę z ich postrzegania rzeczywistości - jako czegoś, co w zmitologizowanej przeszłości było doskonałe, ale z upływem lat poddawane było rozkładowi i degeneracji. Jak "rasa", która poprzez krzyżowanie się z innymi "rasami" staje się gorsza, tak sztuka, która w starożytności i średniowieczu szukała piękna, obecnie robi się zdegenerowana i trzeba - tak rasy jak i sztuki - chronić przed degeneracją, niszcząc jej zwyrodniałe owoce.
To oczywiście literalnie nazistowskie brednie. Modernizm eksperymentował z nowymi środkami przekazu artystycznego nie dlatego, że twórcy sztuki nowoczesnej chcieli "zniszczyć" konwencjonalną estetykę, ale dlatego, że szukali nowych.

Autor: Mistycyzm popkulturowy

#antykapitalizm #historia #nazizm #bekaznazioli #antyfaszyzm #modernizm #bekazprawakow
G.....5 - W 1937 roku naziści urządzili w Monachium Wystawę sztuki zdegenerowanej (Di...

źródło: comment_1626260113oYs6hoPlPiOO3RD2sMc8V0.jpg

Pobierz
  • 4
  • Odpowiedz
@Gaku745: @Guzkow: generalnie wszystkie despotie mają tendencję do duszenia rozwoju kultury i sztuki, bo spontanicznej twórczości artystycznej nie da się kontrolować. W ZSRR artyści też mieli na początku luz, dopóki nie nadszedł stalinizm i socrealizm
  • Odpowiedz
@Gaku745: Smaczku fotografii dodaje fakt, że po prawicy Goebbelsa widzimy dwa płótna Emila Nolde. Był on duńskim malarzem-ekspresjonistą, zarazem wiernym stronnikiem narodowego socjalizmu, finansował ruch od samego początku aż do słusznego końca. W ekspresjonizmie widział aryjskiego ducha siły. Wspomniany Goebbels był wielbicielem jego twórczości, jednak Hitler jej nie znosił. Malarz, mimo swego wiernego poparcia wobec hitleryzmu, pozostawał na cenzurowanym aż do upadku III Rzeszy.
  • Odpowiedz