Aktywne Wpisy
WykopX +2697
Majtczaki pozywają wykop.pl na 1,5 miliona zlotych oraz oczekują ujawnienia "wszystkich numerów IP osób i danych osób logujących się na portalu, które ujawniały i udostępniały zdjęcia, które nie zostały opublikowane".
Nie wiem jak można udostępnić zdjecia, które nie zostaly opublikowane. No ale wszyscy wiemy, że zostaly opublikowane ( ͡º ͜ʖ͡º)...przez fotografa, który je robił.
- 500 000 zł od wykopu zadośćuczynienia dla żony Majtczaka
- 1 000 000 zł (milion zł) od
Nie wiem jak można udostępnić zdjecia, które nie zostaly opublikowane. No ale wszyscy wiemy, że zostaly opublikowane ( ͡º ͜ʖ͡º)...przez fotografa, który je robił.
- 500 000 zł od wykopu zadośćuczynienia dla żony Majtczaka
- 1 000 000 zł (milion zł) od
PSY_DELIC +182
Kurde, dawno już nie pisałem niczego rzeczowego na temat kolei przez co osoby obserwujące #sziszucontent mogły czuć się trochę zawiedzione, także najwyższa pora to zmienić. Ostatnio ruszyło trochę kursów na konduktora i jedna z koleżanek rozśmieszyła mnie (to bardzo łatwe zadanie) stwierdzając, że ona myślała, że jest tu tylko po to by sprawdzać bilety, a oni trują jej o jakiejś budowie wagonów czy sygnałach kolejowych. Kiedyś już o tym wspominałem, ale widać niedostatecznie, także najwyższa pora przypomnieć sobie od czego konduktor i kierownik pociągu są, a także dlaczego w każdym pociągu pasażerskim musi być conajmniej jeden z nich by ten mógł ruszyć ze stacji ( @Sexyvoldemort xD).
Jak macie jakieś pytania co do pracy maszynisty to dręczcie @Pociongowy o jakiś konkretny, długi wpis, bo myślę że mógłby coś więcej opowiedzieć o manewrach, łączeniu składów i tak dalej podczas gdy jest w pracy i jedzie sobie jako pasażer do domu.
W każdym razie wracając do sedna dziś poruszymy temat wagonów pasażerskich i tego co konduktor powinien o nich wiedzieć.
Aktualnie w PKP IC eksploatujemy około 40 różnych typów wagonów dlatego nie ma możliwości by każdy konduktor posiadał pełną wiedzę na temat każdego z nich jednak są rzeczy, które są wspólne dla wielu konstrukcji (dużo zależy od producenta i firmy modernizującej - PESA, FPS Cegielski, Newag). Na codzień w pracy konduktora przydaje się przede wszystkim znajomość wnętrza danego wagonu, czyli takie rzeczy jak szafa sterownicza, w której są bezpieczniki i przyciski pozwalające na pewne zarządzanie wagonem, umiejscowienie hamulca bezpieczeństwa, regulatorów temperatury, włącznik wentylacji, sterowanie nagłośnieniem czy też sterowanie Systemem Informacji Pasażerskiej i temu podobne cuda techniki.
Oczywiście to wszystko ma na celu wspomóc odpowiednią obsługę wagonu w taki sposób, by podróż dla wszystkich przebiegała w najbardziej komfortowych warunkach. Jednak jeśli coś nie działa, a w szczególności mam tu na myśli rzeczy typu nagłośnienie czy ogrzewanie to trzeba liczyć się z tym, że konduktor nie ma możliwości w trakcie jazdy naprawić takiej usterki, bo jest to najczęściej problem ze zwarciem w wagonie, prądnicą czy jakaś inna zagwozdka do której naprawy potrzeba fachowca. A tych można spotkać przede wszystkim na dużych stacjach.
Jak wygląda proces zgłoszenia takich problemów? Dość prosto i szybko. Są dwie rzeczy, które trzeba zrobić i jedną, którą należy zrobić w przypadku pilnej sytuacji (jak brak ogrzewania, a na dworze -15).
Każdy wagon ma coś takiego jak książka pokładowa, w której należy odpisywać wszystkie usterki. To tam można sprawdzić historię wagonu i np. czy dane problemy pojawiały się już wcześniej. Drugą rzeczą jest odpisanie danej usterki w tablecie, by rewidenci na stacji końcowej wiedzieli z czym mają do czynienia zanim pociąg do nich dojedzie. Ostatnią rzeczą, w sytuacji w której naprawa jest konieczna do wykonania na stacji pośredniej jest telefon i zgłoszenie faktu o takiej pilnej usterce dyspozytorowi. Wtedy on organizuje konkretnych pracowników, którzy np. podczas postoju na stacji Wrocław Gł. przychodzą i starają się ją naprawić.
Kolejną rzeczą we wnętrzu wagonu są przede wszystkim blokady drzwi. Gdy zgłaszacie konduktorowi brak ważnego biletu i ten każe wam zająć miejsce to nie dlatego, że nie spodobaliście mu się ani też nie dlatego że jest zbyt leniwy. Chodzi o priorytety. A priorytetem po ruszeniu ze stacji na której przejmujemy pociąg jest sprawdzenie każdych drzwi, a jeśli nie są sprawne to zamknięcie ich na cztery spusty. Wyobraźcie sobie sytuacje, w której pełny pociąg rusza ze stacji, a konduktor zamiast sprawdzić blokady w drzwiach zaczyna wypisywać bilety. Pociąg przyśpiesza do tych 120-160 km/h, ludzie niczego nie świadomi opierają się o takie niesprawne drzwi, ba czasami niedomknięte, a tu nagle z naprzeciwka mijamy się z innym pociągiem, który za pomocą samej siły wiatru (160+160 z dwóch stron i po środku robi się wichura) otwiera te drzwi na oścież, a ludzie wypadają. Są rzeczy ważne i ważniejsze i trzeba zdawać sobie sprawę, że wypisywanie biletów jest jedną z najmniej istotnych rzeczy, a z kolei obsługa i dbanie o bezpieczeństwo ludzi to te priorytety.
Ostatnia z rzeczy, która przychodzi mi na myśl to ciśnienie hamulca. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości, które mogą się pojawić np. ze względu na zapach spalenizny mimo, że pociąg nie hamował czy też w przypadku iskrzenia spod wagonu należy sprawdzić w szafie czy jest on odhamowany czy nie, a jeśli jest zahamowany to należy natychmiast powiadomić maszyniste.
Jeśli chodzi zaś o budowę zewnętrzną wagonu to tutaj wiedzieć musimy już mniej, aczkolwiek takie podstawy jak rozróżnienie czy wagon jest zahamowany czy nie (w nowych wagonach pomagają okienka, w starszych zdani jesteśmy na oczy i wysunięty/schowany tłok), rozpoznanie płaskich miejsc/nalep na postoju to absolutne podstawy, bo trzeba pamiętać, że konduktor to dodatkowe oczy i uszy dla kierownika i jest tam, gdzie kierownik nie zawsze być musi - czyli na składzie.
Kończy mi się przerwa, także ciąg dalszy nastąpi. Myślę, że dalej poruszymy sprawę sygnałów i tego jak dużo musi wiedzieć o nich konduktor, a ile powinien ( ͡º ͜ʖ͡º)
(pamiętajcie, że jestem gimbusem po matfizie bez wykształcenia technicznego, więc jak coś pomieszałem to przepraszam)
@Shishu: co po wiedzy gdzie są jak i tak nie działają ( ͡° ͜ʖ ͡°)
@Shishu: domeną PKP jest raczej przegrzewanie pasażerów, niż przechłodzenie.
Moje ulubione grzejnikofotele, nigdy ich nie zapomnę :)
Wielu konduktorów lub kierowników niestety ciągnie za odluźniacz bez
To my juz z kierownikiem wolimy zawolac w razie wątpliwości KRZYSIUUUU CHODŹ TU ZOBACZ NA CHWILE
@Shishu: a umiesz wyłączyć oświetlenie w Darcie lub Flircie?
@jednozgloskowiec W DARTach klima jest sterowana z kabiny maszynisty (debilizm), więc jeśli chodzi o sterowanie temperaturą to jedyny sposób to dać znac kierownikowi, a ten daje znać maszyniście.
Jeśli klima nie działa to znaczy, że się najpewniej popsuła. Jeszcze dodam, że w DARCie każdy człon ma oddzielne sterowanie czyli np. w 6 może klima nie działać,
@Shishu: czyli nadal nie ma szans na spanie w EZT-ach :(
O Sekcji Napraw mam jedno zdanie i zachowam je dla siebie ;)
Innym