Wpis z mikrobloga

Dzień 91/92
#legodamwa <-- pod tym tagiem umieszczam wszystkie moje zestawy #lego
Lista z moimi zestawami: https://brickset.com/sets/ownedby-ziomal

Idąc za ciosem, dzisiaj kolejny samochód. Przedwczoraj był VW Type 2 T1, dzisiaj VW Type 1 czyli wszystkim znany Garbus/Beetle.

Ten model samochodu był nadłużej produkowanym w historii #motoryzacja. Sprzedano 21 529 464 egzemplarzy na całym świecie (z czego prawie 15 500 000 w Niemczech, a 3 500 000 w Brazylii). Produkowany był w latach 1938 - 2003.
Zaprojektowany został (oraz wdrożony do produkcji) w latach 30 w ubiegłym wieku, jednak do masowej produkcji trafił dopiero w 1945 r. po zakończeniu II wojnej światowej. Niemcy nadali mu przydomek Käfer (chrząszcz). W pierwszych egzemplarzach montowany był (za tylnią osią) chłodzony powietrzem silnik typu bokser o pojemności 995 cm^3 i mocy 26 KM, nadwozie było 2-drzwiowe.

Jaka była geneza powstania tego samochodu? Otóż znany chyba wszystkim Adolf Hitler (#ocieplaniewizerunkuadolfahitlera) nakazał Ferdinandowi Porsche zaprojektować samochód o nazwie Volkswagen (samochód dla ludu). Można więc powiedzieć, że ulubione auta polskich Januszy (Golf, Passat etc) powstały tylko i wyłącznie w wyniku jednej z decyzji Adolfa :)

Samochód miał przewozić dwójkę dorosłych oraz trójkę dzieci z prędkościami około 100 km/h. Volkswagen miał być dostępny dla mieszkańców Trzeciej Rzeszy poprzez program oszczędnościowy lub Sparkarte (książeczka oszczędnościowa) w cenie 990 RM. Był to w przybliżeniu koszt zakupu motocykla, przeciętny tygodniowy dochód pracownika wynosił 32 RM.

Pierwsze 2 prototypy powstały w roku 1935, w roku 1937 seria kolejnych 30 przejechała 2 900 000 km w ramach testów. Podczas projektowania postawiono na jak najmniejsze skomplikowanie pod względem mechanicznym - miało to ograniczyć możliwość częstych awarii. 20 lat po zbudowaniu pierwszych prototypów, z taśmy montażowej zjechał egzemplarz z numerem 1 000 000. Pierwszy "klekot" o pojemności 1.3 pojawił się w roku 1951.

#ciekawostkihistoryczne - Garbus z silnikiem Diesla testowany był na torze Nürburgring, osiągnął tam czas przyspieszenia 0-100 km/h równy *60 s* (to nie żart).

W roku 1967 pojawił się silnik o pojemności 1500 cm^3, rok później dla modeli 1300 i 1500 przygotowano nową instalację elektryczną 12V zamiast istniejącej do tej pory 6 V. W roku 1972 pojawił się egzemplarz z numerem 15 000 000 tym samym bijąc rekord ustanowiony przez Ford T. Ostatni egzemplarz wyprodukowany był w Puebla 30.07.2003 - 65 lat od uruchomienia produkcji. Dzisiaj można go podziwiać w muzeum Volkswagena w Wolfsburgu.

10252
Pojawił się w 2016
1167 elementów
Cena katalogowa: 419,99 zł

90. Creator Expert 10242
89. Creator Expert 10220
88. Creator Expert 10264
87. Creator Expert 10265
86. Wszystkie zestawy
Pobierz damw - Dzień 91/92
#legodamwa <-- pod tym tagiem umieszczam wszystkie moje zestawy #...
źródło: comment_fczRFxcklkwXUyORsbL421fiSKUBBK3l.jpg
  • 6
nie dość że akwarelista, to jeszcze plagiat https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tatra_V570


@Rijel: i nawet w kiblu który wkleiłeś, jest napisane:
"However Tatra V570 itself doesn't appear the first design as it has resemblance to automotive sketches by Hungarian engineer Bela Barenyi, whose works date as early as the late 1920s and published in 1934" ( ͡~ ͜ʖ ͡°)
znowu coś kupiłeś?!


@dobrzecisiewydaje: tak, a co? Przez ostatnie 4 dni pokazywałem moje nowe Creator Expert 10220, 10242, 10252 i Ninjago 70679 ¯\_(ツ)_/¯

Przecież pisałem, że za dużo tych zestawów Creator Expert, na liście życzeń i muszę ją lekko odchudzić ( ͡ ͜ʖ ͡)