Wpis z mikrobloga

#programowanie #cpp
Cześć, jestem początkujący w programowaniu obiektowym i natknąłem się na pewien problem, którego nie jestem w stanie rozwiązać. Mianowicie mam abstrakcyjną klasę Organizm, po której dziedziczą klasy typu 'Koala', 'Kon', 'Ptak'. Do tego chcę, aby w klasie Organizm istniała metoda nowyOrganizm, która tworzy nowy obiekt (a dokładniej wskaźnik):
Organizm *child = new Koala, new Ptak, new Kon;
No właśnie... mógłbym zaimplementować metodę w każdej z klas pochodnych z new 'typ klasy bazowej' ale chcę wykorzystać polimorfizm.

No i rodzi się pytanie, czy jest w C++ jakiś mechanizm, który pozwala zwrócić typ obiektu this? Coś na zasadzie
Organizm *child = new instanceof(this).
Ułatwiłoby mi to dość mocno życie.

P.S próbowałem z konstruktorami kopiującymi, ale wychodzi na to, że wskaznik child wskazuje na to samo miejsce w pamieci co parent, a chce, by byla na nowo alokowana pamiec.
  • 20
  • Odpowiedz
@Saly: Okej, może faktycznie jest to słabo opisane. Mam vector wskaźników na obiekty zwierząt, które dziedziczą po abstrakcyjnej klasie Organizm. W momencie gdy zajdzie kolizja między nimi chcę wywołać uniwersalną metodę dla każdego obiektu nowyOrganizm, która ma za zadanie zaalokować pamięć dla tego samego typu co obiekt, na którym wywoływana jest metoda. Potem chcę nowy wskaźnik wpisać do wektora. Coś na zasadzie metody rodzenie, które miałoby być polimorficznie wywoływane dla każdej
  • Odpowiedz
@AwizisieAkat: Dzięki, tak naprawdę o tym myślałem, ale to jest mało eleganckie, bo dla 50 klas pochodnych musiałbym napisać 50 warunków. Jeśli da się prościej i lepiej, to chciałbym wiedzieć :)
  • Odpowiedz
@j4ace: Nie da się. A przede wszystkim nie powinno się, nawet jeśli byłby jakiś pokrętny sposób, przez który byłoby to możliwe.

Nadklasa nie powinna wiedzieć nic o podklasach i nie próbować ich tworzyć/nijak ingerować w ich atrybuty/rzutować na nie/tym podobne.