Wpis z mikrobloga

@j4ace

Jeśli w aug zmienimy major third na minor third to robi nam się takie przekształcenie:

Przykładowo akord C aug:

C - E - G# -> C - D# - G#
Co jest równe akordowi G# major w drugej inwersji czyli G#/C
a mianowicie gdyby w akordzie zwiększonym (aug) obniżyć 3 stopień (tercja mała),

czyli pryma - tercja mała - seksta mała to: Czy taki akord ma nazwę i jeśli tak, to w jaki sposób się go zapisuje?

@j4ace: W trojdzwieku zwiekszonym nie masz sekstu malej, a kwinte zwiekszona... tak, tak... tozsame enharmonicznie ale nie funkcyjnie. Ale komentarz wyzej masz wyjasnienie.

Odpowiadajac na drugie pytanie zapis 'maj7', '7M' czy inne 7+ dotyczy wlasnie
@j4ace

Septyma wielka w akordach '7 jest obecna tylko w:
-augmented major 7 (augmented bez 'major' ma interwał minor 7)
-major 7
-suspended2 7 i suspended4 7
-minor major 7
@Gwyn @FalseIdeas: Dzięki za wyjaśnienie. A propos trójkącików, jestem właśnie przyzwyczajony do takiej notacji i dopiero teraz zacząłem się zastanawiać jak to nazwać po ludzku :-)
Oczywiście myślałem o kwincie zwiększonej w tym znaczeniu.

W związku z tym, że na gitarze często upraszcza się wiele rzeczy i nie gra "pełnych" składowych chciałem się jeszcze zapytać czy można jakoś oznaczać akordy bez pewnych składników, jak np. kwinty? A jeśli nie, to skąd
@j4ace

Pominięcia często oznacza się słowem (omit)

Przykład:
C maj 7 (C E G B) bez G to C maj 7 (omit 5)
Uwaga przy triadach
C maj (C E G) bez np. E to C5 tzw. powerchord.

Ale z tego co widzę to ludzie mają #!$%@? i nie nazywają ominięcia bo wiadomo że charakterystyczne interwały jak maj/min third nie zostaną pominięte tylko np. perfect fifth.
@j4ace: Taki akord w praktyce nie istnieje, w teorii pewnie tak ale tym zajęli się mirki powyżej :-) Co do zapisu to zależy od tonacji, funkcji itp. Więc w zapisie i tak pewnie skończy na G# lub Fm7 bez prymy.

@Gwyn:

Co jest równe akordowi G# major w drugej inwersji


Pierwszy przewrót, tak się w Polsce nazywało, ale może jestem "out of date"

@westberlin

Nie wiem jak w polsce, nie czytam o harmonii po polsku. U Anglosasów to będzie drugi przewrót:

Root position: C E G B
1st inversion: E G B C
2nd inversion: G B C E
3rd inversion (tylko przy '7): B C E G
@westberlin Jak pisałem tą moją rozpiskę to byłem przekonany że w polsce mają poprostu inaczej co byłoby nawet prawdopodobne, ale to poprostu ja miałem źle a notacja jest taka sama :(
W związku z tym, że na gitarze często upraszcza się wiele rzeczy i nie gra "pełnych" składowych chciałem się jeszcze zapytać czy można jakoś oznaczać akordy bez pewnych składników, jak np. kwinty? A jeśli nie, to skąd mogę wiedzieć budując akord pod palcami czy szukać tego na siłę czy po prostu pominąć? Wybaczcie, jeśli to infantylne.


@j4ace: Jak się gra reggae albo funky to głównie używa się 3 strun wiolinowych, resztę
@j4ace: Ja zazwyczaj tak samo czesto jak 'add' na dodatkowy skladnik spotykalem 'no' na odrzucony... np C9 (no 5)
A gitara to taki troche ulomny instrument, bo ma fizyczne ograniczenia. Z tego powodu przy czterech skladnikach pojawiaja sie czesto inwersje drop2, drop3... Masz pole do interpretacji jaki voicing wybierzesz i jak to zagrasz.
A kiedy przychodza rozszerzenia i wyzsze skladniki to zagranie pelnego akordu czesto jest awykonalne, wiec juz nawet z
@westberlin akurat gram (próbuję) jazz, przez co zwracam większą uwagę na zapis :)
Tak czy siak, to prawda, że warto znać dany akord w tych 3-4 przewrotach i korzystać z tego jak najwygodniej.

Co rozumiesz przez 'taki akord w praktyce nie istnieje'? Odnosisz się do tego w 1. poście: 1-3b-5#?

Też się zdziwiłem, że ktoś mi odpisał na mirko ( )
@j4ace: Nie, nie, żaden dźwięk nie jest pominięty, wszystko jest na swoim miejscu... no może nie do końca - wszystko jest, ale nie na swoim miejscu ;-) Układ interwałów nie wynika ze zwykłej inwersji - drop zrzuca nam dodatkowo któryś z dźwięków oktawę w dół.

Normalnie dla C7M (czy tam C Maj7) miałbyś: R - 3 - 5 - 7

a kolejne przewroty wyglądałoby następująco:

3 - 5 - 7 -
@j4ace:

Co rozumiesz przez 'taki akord w praktyce nie istnieje'? Odnosisz się do tego w 1. poście: 1-3b-5#?


Tak, bo w praktyce mamy 4 tryby: dur, moll, zmniejszony i zwiększony. Do tego kilka funkcji harmonicznych jak tonika, dominanta, subdominnanta itp. oraz dana skala/tonacja utworu. Powyższe wyklucza przyjęcie C jako prymy akordu, chyba że w utworach Pendereckiego :-)