Wpis z mikrobloga

Mirki z #grafika #grafikakomputerowa i może #prawo, na prośbę znajomego proszę Was o opinie i porady.
Znajomy próbuje sił w grafice i parę miesięcy temu wrzucił jakąś propozycję logotypu dla restauracji na jeden ze słynnych portali konkursowych dla grafików. Odezwał się do niego prywatnie na email zamawiający logotyp z pytaniem o warunki, cenę itp. Okazało się, że logotyp zamawia firma wykonująca usługę wizualizacji dla restauracji. Po wymianie kilku emaili, m.in. dopracowaniu szczegółów w logotypie kontakt się urwał - stanęło na tym, że jak ich klientowi się spodoba to biorą logo. Logo jednak pozostało "nie sprzedane", a jakie było zdziwienie zobaczyć je na szyldzie restauracji, stronie internetowej, menu, ulotkach itd. Zmieniony został tylko jeden drobny szczegół. Najlepsze, że czcionka logotypu jest dość niepowtarzalna, bo została stworzona na potrzeby tego projektu. I teraz pytanie i prośba o poradę - do kogo wystąpić z roszczeniami - czy iść do właściciela restauracji czy do firmy, która niby chciała to logo kupić, a tego nie zrobiła. Z ustawy o prawie autorskim wynika, że można wystąpić o trzykrotność wynagrodzenia - tylko nie wiemy do kogo. Podejrzewam, że firma reklamowa sprzedała to logo jako swoje restauratorowi, który przecież nie jest niczemu winien, że je kupił. Spotkaliście się z taką sytuacją? Macie na to jakieś pomysły?
  • 6
  • Odpowiedz
@Kumika: teoretycznie można obu, ale ja bym się dogadał z restauratorem żeby #!$%@?ł agencję że ona im wcisnęła to logo i wtedy ją pozwał. Mocne dowody wtedy będziecie mieć
  • Odpowiedz
@Kumika: Wal do pośrednika. Przecież właściciel restaujracji jest czysty. Nie wie czy wykonawca zapłacił swoim podwykonawcom i nie ma obowiązku wiedzieć. Tak czy inaczej należy poinformować pośrednika o tym, że informacja trafi najpierw do właściciela restauracji, a później na drogę sądową. To powinno być motywujące. Kwota żądania powinna być moim zdaniem 3x wyższa niż pierwotnie umówiona.

Kolega niech zabezpieczy całą korespondencje mailową z zamawiającym.
  • Odpowiedz
  • 0
@bgjm: wlasnie tez tak sadze. Dokumentacja jest, pliki zrodlowe itp. W ustawie pisza o tym ze nalezy skierowac pismo o zaprzestanie uzywania utworu cZyli tego logo, co troche nas zmylilo bo w tej sytuacji uzytkownikiem jest restauracja - a tak jak wskazales w tej sprawie jest czysta.
  • Odpowiedz