Wpis z mikrobloga

Cześć Mirko. Podjąłem się zbudowania własnej stacji lutowniczej - w założeniu zrobić to w miarę tanio i jak najwięcej się nauczyć. Chciałbym, o ile będzie zainteresowanie oczywiście, opisywać skrótowo jak mi idzie, wrzucać zdjęcia, schematy i zadawać pytania :)

Kiedyś używałem tagu #visherdev do opisywania mojej przygody z gamedevem. Będę go używał teraz do opisywania zmagań z elektroniką - do gamedevu może kiedyś hobbystycznie wrócę i skończę projekty które tam kiedyś zacząłem.

No i teraz konkretnie o stacji lutowniczej. Opiera się ona na kolbie do stacji lutowniczej Solomon SL-30 "CMC ESD" (grzałka ceramiczna, wykonana z materiałów chroniących przed ESD+uziemiona) - kolba kosztowała 50 zł (a cała stacja kosztowała by 400 zł). To był najdroższy zakup do stacji, drugim najdroższym byłby transformator - ale szarpnąłem się, dorwałem jakiś transformator toroidalny 250 W na 12 V i przewinąłem go innym drutem który odwinąłem z cewek silnika na 2x 24 V. Czułem się jak Tony Stark w scenie w jaskini w pierwszej części ( ͡ ͜ʖ ͡). Oczywiście taki transformator jest przewymiarowany, zapas mocy nie jest mi potrzebny (ale przewody na 24 V które dałem nie dadzą i tak rady z 250 W), choć może w przyszłości dorobię do stacji funkcję zasilacza warsztatowego. Super doświadczenie którego mam nadzieję już nigdy nie będę musiał powtarzać ( ͡°( ͡° ͜ʖ( ͡° ͜ʖ ͡°)ʖ ͡°) ͡°).

Sterowanie stacją będzie raczej wyłącznie za pomocą enkodera - będzie duży wyświetlacz który kiedyś kupiłem (LCD 128x64 na sterowniku ST9720) za ~20 zł. Zrobiłem już projekt interfejsu którego zdjęcie wrzucam na samym dole - widać też mniej więcej co stacja będzie rejestrować i wyświetlać.

Obecnie część projektu jest już złożona na stykówce, jest na niej ATmega16A (biblioteka do LCD której używam zżera trochę pamięci, ok 8 kB na funkcje rysujące i czcionkę), a część "analogową" polutowałem na "tej takiej płytce do lutowania z otworami". Są tam dwa obwody: wzmacniacz operacyjny LM324N dla termopary, oraz sterowanie grzałką - triak i optotriak.

Walczę z tymi dwoma obwodami, bo sprawa nie jest prosta - ze wzmacniaczem i termoparą mam tak, że ruszenie przewodem, podniesienie lutownicy, potrafi dać kilka-kilkanaście-kilkadziesiąt stopni Celsjusza więcej i inne takie szmery.. Czytałem o takich obwodach na wzmacnianie sygnału z termopary i ogółem zdaję sobie sprawę z tego, że LM324 to słaby wzmacniacz, a problem sygnału z termopary nie jest prosty, ale mimo wszystkiego próbuję coś z niego wyciągnąć.

Co do obwodu sterowania grzałką to, krótko mówiąc, nie działa. Udało mi się połączyć optotriak MOC3021+triak BT139 w obwodzie prądu DC i działał jak trzeba, ale to samo (z innymi rezystorami, do 5V DC używałem mniejszych wartości niż na schemacie który wrzucę, ale nie chcę dawać tak małych do AC bo nie jestem pewien czy czegoś nie przysmolę) przestawione na AC nie trybi. Prawdopodobnie bramka triaka nie jest nasycona żeby przepuścić prąd. LED optotriaka otrzymuje 15 mA - sprawdzone. Coś może być jeszcze źle polutowane.

To tyle na dziś, w kolejnych wpisach będę wrzucał więcej zdjęć :)

Schemat na tą chwilę dla zainteresowanych :
http://i.imgur.com/pi6r68N.png

Dzięki za przeczytanie!

Wszelkie rady BARDZO mile widziane :)

#avr #diy #mikrokontrolery #elektryka #elektronika #projekt
Visher - Cześć Mirko. Podjąłem się zbudowania własnej stacji lutowniczej - w założeni...

źródło: comment_zMLjSoWWgDlqDiccnSp2itRHAdhtPrXr.jpg

Pobierz
  • 23
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

@jimmyF: studia ogółem, zdecydowałem że chcę spróbować czegoś gdzie programowanie będzie tylko narzędziem, a nie celem.

Nie mniej jednak hobbystycznie chciałbym zajmować się gamedevem, jak życie pozwoli. Tak czy inaczej, najpierw skończył bym mój projekt "RevicoEngine" - czyli adaptacja libgdx wprowadzająca system scen, zapisu gry, achievementów, dopasowania tekstur do różnych rozdzielczości itd itp, a później kontynuował bym ten projekt gry: https://www.youtube.com/watch?v=0tim_FLA62s
  • Odpowiedz
@jimmyF: Ten projekt gry z samolotem był lekką kopią flashowej gry Flight, bardzo dużo się przy nim nauczyłem przynajmniej z fizyki, to zajęło mi mnóstwo czasu i jest bardzo ciężkim tematem aby zasymulować w miarę realny ale wciąż grywalny lot szybowcem. Lubię ten pomysł, ale ten drugi pomysł z liną uważam za kapitalny (większość i tak mam w głowie ;-)) i jego będę rozwijał - bo wiem że taka gra
  • Odpowiedz