Wpis z mikrobloga

Układ dwóch przeciwbieżnych wirników w Kamowie Ka-52. #lotnictwo #aircraftboners

Przy okazji, mam pytanie: taki układ niweluje potrzebę stosowania śmigła ogonowego, bo momenty oporowe wirników głównych mają przeciwne zwroty i się znoszą. Czy w praktyce nie wystąpią jednak minimalne różnice w wartościach tych momentów ze względu na różny stopień zużycia łożysk i innych elementów mechanicznych?
Cezetus - Układ dwóch przeciwbieżnych wirników w Kamowie Ka-52. #lotnictwo #aircraftb...

źródło: comment_TASmhaxmaFT5w6sW24MvvcmBIRWfKX63.jpg

Pobierz
  • 8
  • Odpowiedz
@Cezetus: W tym śmigłowcu jest tak jak w tych "zwykłych"? Tj. wirniki podczas lotu kręcą się cały czas z taką samą prędkością obrotową, ale zmienny jest kąt łopat, czy kąt łopat jest stały, ale zmieniają się prędkości obrotowe?
  • Odpowiedz
via Android
  • 0
@msnrc: jest tak jak w zwykłych: reguluje się skok okresowy i ogólny łopat. Różnicom w momencie, o których piszę w poście, przecwidziała statecznik pionowy.
  • Odpowiedz
@Cezetus: @msnrc:

W sumie, lata się tym podobnie jak zwykłem śmigłowcem - jeśli występują "minimalne różnice w wartościach tych momentów", kopiesz w pedał przeciwny do kierunku obrotu świata dookoła śmigłowca, aż świat przestanie się obracać. Tyle że pedały nie są podpięte do układu regulacji śmigła ogonowego, jak w układzie klasycznym, tylko odpowiadają za różnicowanie skoku ogólnego śmigieł.

Problem w tym, że różnice jednak nie wynikają z oporów mechanicznych, tylko aerodynamicznych - dolne śmigło wytwarza przy tym samym ustawieniu skoku większy moment oporowy, ze względu na pracę w zaburzonym
  • Odpowiedz
@kfasu:

Układ Kamowa (układ współosiowy) – układ wirników w śmigłowcu, charakteryzujący się umieszczeniem w jednej osi dwóch wirników, obracających się w przeciwnych kierunkach.Skonstruowany został przez radzieckiego konstruktora Nikołaja Kamowa. Zalety tego układu: Wyeliminowanie śmigła ogonowego; Małe wymiary zewnętrzne śmigłowca Mniejsza średnica wirnika głównego w stosunku do układu Sikorskiego); Łatwy pilotaż (znoszenie się momentów reakcyjnych obu wirników). Wady tego układu: Silne drgania wynikające z pracy dolnego wirnika w obszarze zawirowań wywołanych
  • Odpowiedz