Wpis z mikrobloga

Czym jest Oil Rogue?
Artykuł odnosi się do Oil Rogue'a; uważam, że wariant super agresywny (tzw. Face Rogue), pomimo używania Tinkers Sharpsword Oil, nie wpasowuje się w ten archetyp, więc nie będzie brany pod uwagę.
Oil Rogue jest obecnie najczęściej używanym archetypem talii Rogue i w wielu kwestiach jest niejako duchowym spadkobiercą Tempo Rogue'a.
Archetyp ten powstał niedługo po ukazaniu się dodatku GvG w wyniku wypuszczenia Tinker's Sharpsword Oil (4 mana, daj swojej broni +3 ataku; combo: daj losowemu stronnikowi +3 ataku), który dodał Zabójcy możliwość zadawania wysokich obrażeń w krótkim czasie (burst). Tinker's jest często kluczowym elementem talii, który pozwala wykorzystać pozycję wypracowaną do mid-game'u i zabić przeciwnika.

Styl gry
Rogue jest klasą, która może z dobrym skutkiem konkurować z taliami kontrolnymi. Pozwalają jej na to early removale takie jak Backstab, Fan of Knives czy kombo Oil + Blade Flurry w późniejszej fazie rozgrywki. Głównym założeniem talii jest kontrola stołu w początkowej fazie rozgrywki i skuteczne tworzenie przewagi do mid-game, w którym zazwyczaj wykańczamy przeciwnika, w rezultacie jest on świetną kontrą na tzw. Choinkę (Secret Paladin). Z drugiej jednak strony talie, które nastawiają się na końcowe fazy rozgrywki (Freeze Mage, Wallet Warrior) mogą sprawić, że zabraknie nam kart, a talie bardzo agresywne (Face Hunter, Aggro Rogue) są w stanie zabić nam przed wypracowaniem wcześniej wspomnianej przewagi.

Karty kluczowe
Niżej omawiane karty są niejako bazą, która jest używania do budowania różnych wariantów Oil Rogue'a. Wszystkie z nich są niesamowicie afektywne w wypracowywaniu przewagi, na której bazuje talia. Warto jednak pamiętać o tym, że jest to tylko 13 kart, wokół których budowana jest cała reszta talii, która to zależy od osobistych preferencji gracza.

Backstab: Obowiązkowa karta w każdej talii Łotra, posiadając świetną synergię z SI:7 Agentem pozwalając na kontrolę stołu we wczesnej fazie gry.
Deadly Poison: Pomimo nazwy archetypu, jest to najważniejsza karta w całej talii, oferując świetną kontrolę w early game, jednocześnie będąc tak tanią, że możemy nią praktycznie zawsze aktywować kombo; dodatkowo oferuje świetną synergię z Blade Flurry.
Blade Flurry (1): Karta ta pozwala używać broni, która jest umiejętnością klasową Rogala, na wiele sposobów — od totalnego wyczyszczenia stołu przeciwnika po zadanie obrażeń, które zabiją przeciwnika. Jej minusem jest wysoka zależność od buffów broni (Oil, Poison), która sprawia, że może się nie sprawdzić przeciwko wolniejszym taliom, co w rezultacie sprawia, że bazowo używamy tylko jednej sztuki tej karty.
Eviscerate: Tak, jak Frostbolt u Maga, tak Eviscerate jest fantastycznym removalem za 2 many, sprawiając, że jest kartą bazową w każdej talii Rogue'a.
Sap (1): Karta, która pozwala nam na wypracowanie przewagi tempa przeciwko taliom kontrolnym, pozwalając na marnowanie się tury przeciwnika. Z drugiej strony jest nieefektywna przeciwko taliom aggro, co sprawia, że używamy jednej sztuki.
SI:7 Agent: Pozwala na wypracowanie przewagi w early game zabijając przeciwnego miniona dzięki synergii z innymi kartami o niskim koszcie (Backstab, Poison).
Tinker's Sharpsword Oil (1): Pomimo korelacji z nazwą talii ze względu na wysoki koszt i dużo czasu potrzebnego na wypracowanie sytuacji, w której będzie efektywna to używamy jednej sztuki.
Azure Drake: Jeden z najlepszych dropów w piątej turze dając nam synergię z czarami (Fan of Knives, Backstab, Blade Flurry) oraz dodatkowy draw.

Nieobecni:
Preparation: Wbrew przekonaniu weteranów Oil Rogue'a w moim mniemaniu nie jest kartą kluczową. Wydaje mi się, że poświęcenie kombinacji Prep+Sprint pozwala nam na wyższy potencjał budowania przewagi, dzięki używaniu minionów, które zajmują ich miejsce.
Bloodmage Thalnos: Pomimo tego, że spell power jest istotną statystyką w deckach Łotra wiele z nich nie zawiera Fan of Knives i używa jednej sztuki Blade Flurry, co obniża jego przydatność.

Warianty:
Możliwość dopasowania Oil Rogue'a do panującej w danym momencie mety i osobistych udpodobań jest kluczowa, rozpatrując przyjemność z gry oraz sukces w zdobywaniu kolejnych pozycji w rankingu. Poniższe listy wpasowują się w obecną metę (sezon 20.) i bazują na kartach bazowych, które były wcześniej omawianie.

TheIrronSmith (Irron Oil):
Backstab (2), Preparation (2), Deadly Poison (2), Blade Flurry (2), Eviscerate (2), Sap (2), Bloodmage Thalnos (1), Fan of Knives (2), Big Game Hunter (1), Edwin VanCleef (1), SI:7 Agent (2), Tinker's Sharpsword Oil (1), Violet Teacher (2), Assassin's Blade (1), Azure Drake (2), Loatheb (1), Sludge Belcher (1), Sprint (2), Dr. Boom (1)
Jest to decklist, który w moim odczuciu sprawdza się najlepiej w obecnej mecie.
Big Game Hunter sprawdza się świetnie przeciwko wolniejszym taliom, Choince i Aggro Druidowi.
Sludge Belcher jest kartą, która wpada w wypada z talii Oil Rogue'ów. On i Antique Healbot są głównymi opcjami przeciwko taliom aggro. Wydaje mi się, że Belcher sprawdza się w obecnej mecie lepiej, niż Healbot ze względu na obecność w mecie zarówno decków hyper-aggro jak i dużej ilości talii kontrolnych.
Edwin VanCleef: Wszedł w zamian za Earthen Ring Farseer z racji mniejszej ilości decków hyper-aggro takich jak Face Hunter, co w rezultacie prowadzi do braku zapotrzebowania na leczenie. Edwin trafiający na stół ze statystykami 6/6 może wprowadzić duży nacisk na przeciwnika, będąc jednocześnie niewrażliwym na BGH.
Głównymi trudnościami na Ladderze będą Control Warrior i Freeze Mage. Jeśli spotykasz ich dużo to możesz rozważyć wymianę Dr. Booma na drugi Oil lub Piloted Shredder. Jeśli meta będzie dalej zwalniała myśleć nad zamianą Belchera na Southsea Deckahnd lub drugi Oil.
Skuteczny przeciwko: Secret Paladin, Midrange Paladin, Tempo Mage, Zoo Warlock, Dragon Priest

Standard społeczności:
Backstab (2), Preparation (2), Deadly Poison (2), Southsea Deckhand (1), Blade Flurry (2), Eviscerate (2), Sap (2), Bloodmage Thalnos (1), Fan of Knives (2), Edwin VanCleef (1), SI:7 Agent (2), Tinker's Sharpsword Oil (1), Piloted Shredder (2), Violet Teacher (2), Atique Healbot (1), Azure Drake (2), Loatheb (1), Sprint (2)
Wariant ten jest obecnie najpopularniejszym, używanym przez społeczność Hearthstone. Jest on dość wszechstronny, lecz mniej defensywny, niż poprzedni. Shredder pozwala na większą presję w środkowej fazie. Minusem jest fakt, że z racji lepszego mid-game możemy mieć nieco większe problemy w early z racji niskiej ilości dropów w trzeciej turze.
Pomimo że uważam Edwina za słabszego, niż Big Game Hunter, to obecnie ma on większy potencjał do wywierania presji na przeciwniku i czasami może sam wygrać nam grę. Często duży (10/10) VanCleef jest ryzykowny, a statystyki rzędu 4/4, czy 6/6 mogą być bardziej dotkliwe dla oponenta.
Przeciwko dużej ilości Freeze Magów i Control Warriorów można wymienić Shreddera lub Violet Teacherkę na Assasins Blade.
Skuteczny przeciwko: Midrange Hunter
Warto nadmienić, że deck ten jest bardzo wszechstronny i sprawdzi się również do wyczucia mety, która obecnie panuję na Ladderze.

Prezentuj broń!
Backstab (2), Preparation (2), Deadly Poison (2), Southsea Deckhand (1), Blade Flurry (2), Eviscerate (2), Sap (2), Goblin Auto-Barber (2), Edwin VanCleef (1), SI:7 Agent (2), Tinker's Sharpsword Oil (2), Dread Corsair (2), Violet Teacher (2), Assasin's Blade (2), Azure Drake (2), Sprint (2)
Talia ta jest inspirowana taliami stworzonymi przez Eversiction i Crimzig.
Stara się ona zastąpić defensywę zapewnianą przez Belchera/Healbota i czyszczenie stołu zapewniane przez Fan of Knives wysokimi obrażeniami zadawanymi broniom. Wariant ten w porównaniu z innymi jest szczególnie skuteczny przeciwko taliom kontrolnym.
Dread Corsair stara się załagodzić utratę tempa spowodowaną zazwyczaj zagraniem Assasin's Blade. Możliwość zastawienia się kilkoma prowokacjami o niskim koszcie po wzmocnieniu broni pozwala na pozostanie przy życiu przeciwko agresywnym deckom.
Goblin Auto-Barber jest wspaniałym dodatkiem talii — jest bardzo wszechstronny, zapewnia wzmocnienie broni przydatne przeciwko kontrolom użyty wraz z Assasin's Blade będąc jednocześnie w stanie walczyć o kontrolę na stole przeciwko taliom bardziej agresywnym.
Capitan Greenskin jest popularnym uzupełnieniem talii, w których miejsce znalazły dwie sztuki Assasin's Blade, jednak odnoszę wrażenie, że zmniejsza możliwości przeciwko deckom agresywnym; możemy przemyśleć jego umieszczenie w wypadku bardzo dużej ilości Freeze Magów i Control Warriorów.
Skuteczny przeciwko: Warrior (Control/Fatigue), Control Priest, Freeze Mage

Wybór SnoBOLDa:
Backstab (2), Preparation (2), Deadly Poison (2), Eviscerate (2), Sap (2), Bloodmage Thalnos (1), Undercity Valiant (2), Fan of Knives (2), Edwin VanCleef (1), SI:7 Agent (2), Tinker's Sharpsword Oil (2), Frigid Snobold (2), Assasin's Blade (1), Antique Healbot (1), Azure Drake (2), Sprint (2)
Jeden z najbardziej unikalnych wariantów na liście, który pomimo bycia niekonwencjonalnym może się bardzo dobrze sprawdzić przeciwko agresywnym deckom, a w szczególności Secret Paladinowi.
Talia jest przystosowana w szczególności do walczenia z taliami agresywnymi i używa jednego Assasin's Blade, aby nie tracić tempa. Ma ona również małą ilość dropów mid-game'owych w porównaniu z innymi.
Frigid Snobold jest wyjątkowo skuteczny w czyszczeniu małych dropów przeciwnika w early game sprawiając, że łatwiej jest nam wypracować przewagę przeciwko taliom, które takowych używają dużo.
Underccity Valiant jest kolejną kartą wspierającą motyw przeciwko aggro w tej talii, pozwalając zabić token przeciwnika obecny w wielu taliach (Token Druid, Midrange Paladin).
Minusem jest dużo niższa skuteczność przeciwko kontrolom, więc powinien być używany, gdy meta jest agresywna (lub na niskich rangach, tam zazwyczaj jest bardzo agresywna).
Skuteczny przeciwko: Secret Paladin, Aggro Druid

Reynad Horserider Oil:
Backstab (2), Preparation (2), Deadly Poison (2), Lowly Squire (2), Blade Flurry (2), Eviscerate (2), Sap (2), Fan of Knives (2), Argent Horserider (2), SI:7 Agent (2), Tinker's Sharpsword Oil (2), Piloted Shredder (2), Azure Drake (2), Loatheb (1), Sprint (2), Dr. Boom (1)
Wariant stworzony przez Reynada jest bardziej proaktywny niż inne warianty Oil Rogue'a. Nie posiada on wielu kart defensywnych, będąc szczególnie mocnym przeciwko aggro i Combo Druidowi.
Lowly Squire jest ciekawym dropem na pierwszą turę z racji tego, że zazwyczaj w drugiej turze używamy hero power. W takim połączeniu jest to wspaniała odpowiedź na wiele kart otwierających, takich jak Mana Wyrm, Voidewalker czy Darnassus Aspirant.
Argent Horserider daje nam możliwość pewnego zadania obrażeń z racji szarży, będąc świetną kombinacją z Tinker's Oil,
Dr. Boom jest tu wyborem lekko niestandardowym, pozwalając nam na wymiany z innymi Oil Rogue'ami oraz innymi taliami typu midrange. Jeśli spotykamy dużo aggro możemy rozważyć wymianę na Healbota lub Belchera.
Skuteczny przeciwko: Combo Druid

Pirate Rogue:
Backstab (2), Preparation (2), Deadly Poison (2), Buccaneer (2), Southsea Deckhand (2), Blade Flurry (2), Eviscerate (2), Sap (1), Bloodsail Raider (2), Ship Cannon (2), SI:7 Agent (2), Tinker's Sharpsword Oil (2), Dread Corsair (2), Assassin's Blade (1), Azure Drake (2), Sprint (2)
Talia, która daje wyjątkowo dużo frajdy z gry i jest bardzo wszechstronna, będąc jednocześnie najtrudniejsza do nauczenia.
Ships Cannon i duże zaplecze piratów pozwala na duży nacisk we wczesnej fazie gry. Posiadamy również wystarczająco dużo buffów broni oraz Assasin's Blade pozwalając konkurować z deckami kontrolnymi.
Podobnie do wariantu Prezentuj broń! jest on w porównaniu do reszty skuteczny raczej przeciwko wolniejszym archetypom.
Z racji dużej ilości minionów o niskim koszcie talia ta może mieć problemy z deckami o dużej skuteczności czyszczenia stołu, takimi jak Handlock czy Control Priest; używanie jednego Sapa może być również minusem w grze przeciwko Midrange Druidowi. Jest to jednocześnie, podobnie do Standardu społeczności, talia wystarczająco uniwersalna, aby grać nią bez rozeznania w mecie, dając jednocześnie najwięcej frajdy z gry.
Skuteczny przeciwko: Face Hunter

Ringleader Oil (wariant budżetowy - 1120 dust):
Backstab (2), Deadly Poison (2), Southsea Deckhand (2), Blade Flurry (2), Eviscerate (2), Sap (2), Defias Ringleader (2), Loot Hoarder (2), Fan of Knives (2), Earthen Ring Farseer (1), SI:7 Agent (2), Tinker's Sharpsword Oil (2), Gnomish Inventor (1), Piloted Shredder (2), Assasin's Blade (1), Azure Drake (2), Loatheb (1)
Wariant ten ma niższą krzywą many i w rozgrywce przypomina starego Tempo Rogue'a.
Defias Ringleader jest kartą obecnie wyjątkowo niedocenianą, sprawdzającą się przeciwko większości agresywnych archetypów.
Lista ta zastępuje Sprint większą ilością stworów, będąc opcją, która konsekwentnie rozprawia się z agresywnymi taliami.
Minusem jest szybkie wyrzucanie z kart za sprawą większej ilości minionów i niemalże niemożliwy matchup z Control Warriorem.
Skuteczny przeciwko: Face Hunter, Aggro Druid, Aggro Rogue

Piraci 2.0 (wariant budżetowy - 1160 dust):
Backstab (2), Deadly Poison (2), Buccaneer (2), Southsea Deckhand (2), Blade Flurry (2), Eviscerate (2), Sap (1), Bloodsail Raider (2), Ship Cannon (2), Fan of Knives (2), SI:7 Agent (2), Tinker's Sharpsword Oil (2), Dread Corsair (2), Gnomish Inventor (2), Assassin's Blade (1), Azure Drake (2)
Tak, jak poprzedni wariant budżetowy, tak tutaj pozbywamy się komba Prep + Sprint na rzecz Fan of Knives + Gnomish Inventor, które pozwala na walkę z agresywnymi deckami.
Grając przeciwko dużej ilości midrange i kontroli można wymienić Fan of Knives na Shady Dealers; Dread Corsair na Assassin's Blade lub Loatheba może pomóc przeciwko Freeze Magowi oraz Control Warriorowi.
Gnomish Inventor jest niedocenianą kartą, która sprawdza się świetnie w taliach Łotra, który potrzebuje dodatkowych kart, jednocześnie nie poświęcając dużo tempa w zamian.

Jest to luźne tłumaczenie artykułu TheIronSmitha, znajdującego się pod adresem http://theirronsmith.com/deck-mastery/deck-mastery-become-an-oil-rogue-master
Obecnie tłumaczę jeszczę zakładkę Matchups, która ukaże się niebawem. :)

#hearthstone
  • 5
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

@emte: Wydaje mi się, że patrząc na ilość nowicjuszy tutaj może komuś się to przyda. Nawet, jak jednej osobie, to i tak już sukces. :)
  • Odpowiedz
@emte: Tyle, że wariant Irron z powodzeniem kontruje mete, także można nim zajść naprawdę daleko; nie powiedziałbym, że Łotr to martwa klasa.
  • Odpowiedz