Wpis z mikrobloga

#kuchniafilmowa #film

Czołem!

Konkrety: dzisiaj omówimy czym jest akcja równoległa w filmie i w jakich przypadkach się ją stosuje. Własnoręcznie poszukałem dla Was pasujących przykładów, więc pomożemy sobie fragmentami takich filmów jak Kiler-ów Dwóch, Za Garść Dolarów, Bękarty Wojny, Władca Pierścieni, Odyseja Kosmiczna 2001, Szybcy i Wściekli, Scarface i Upadek.
O zawartości spoilerów we fragmentach filmów ostrzegać chyba nie muszę.

Zapraszam!

Fragmenty książki „5 Tajników Warsztatu Filmowego” Josepha Mascelli.

„Ujęcia akcji równoległej nie należą do głównej akcji sceny, ale się z nią łączą na dwa sposoby: albo jako ujęcia spoza akcji głównej, pokazujące na przykład czyjąś reakcję na to, co się dzieje, albo będące częścią akcji równoległej rozgrywającej się w innym miejscu i wywierającej wpływa na akcję główną. Bez względu na to, czy akcja równoległa ma miejsce parę metrów czy tysiące mil od akcji głównej, musi być z nią bezpośrednio lub pośrednio związana."

Przykłady pięknie Wam to zobrazują - Pstronk

Akcji równoległej używamy do:

1. Pokazania reakcji aktorów znajdujących się poza główną akcją.
Są sytuacje, w których reakcja osób postronnych jest ważniejsza, bardziej dramatyczna czy zabawniejsza niż to, co się rozgrywa w akcji głównej. Czasami widzowie woleliby zobaczyć, jak osoba słuchająca odbiera dialog między głównymi bohaterami, niż patrzeć na rozmawiających.

Przykład:
[W „Kiler-ów 2-óch” gdy udający problemy z gardłem Jose Arcadio Morales grany przez Cezarego Pazurę chce odebrać złoto podszywając się pod Jerzego Kilera, zdradza nagle swoją tożsamość dając koncert flamenco, film pokazuje nam reakcję osób znajdujących się na drugim planie, komiczne ukazując ich zdziwienie zaistniałą sytuacją.]( https://youtu.be/SPDaZ--1RgE?t=1h24m22s)

2. Podpowiedzenia widzom, jakie powinno być ich nastawienia do rozgrywających się wypadków.
Jeżeli w środku sceny damy przebitkę kogoś przyglądającego się ze zgrozą, napięciem, zdumieniem, współczuciem itd., sugestia sprawy, iż widzowie będą oglądać dalszy ciąg akcji w podobnym stanie ducha.

Przykłady:
[Gdy w „Za Garść Dolarów” Bezimienny pojedynkuje się najpierw na słowa, a potem na rewolwery z miejscowymi bandziorami, całą sytuację w akcji równoległej „komentuje” miejscowy grabarz i karczmarz.]( https://youtu.be/KZ_7br_3y54?t=2m10s)

[Gdy w „Bękartach Wojny” Sierżant Donny Donovitz masakruje kijem baseballowym pojmanego nazistę, oprócz oglądania samego aktu przemocy, widzimy rozbawionych amerykanów oraz przerażonych niemców.]( https://youtu.be/isVwqPyxLM8?t=2m7s)

3. Skomentowania akcji głównej przez połączenie jej z inną podobną (lub kontrastującą) akcją równoległą.
Kłócąca się para może zostać zmontowana z dwoma kanarkami w klatce, kobieta robiąca makijaż z pawiem rozkładającym ogon, elegancik przy stole z prosiakiem w chlewie.

Przykłady:
[We „Władcy Pierścieni”, gdy Denethor wysyła wojska na pewną rzeź, ich zdziesiątkowanie montowane jest naprzemiennie z ucztą władcy, podkreślając jego szaleństwo oraz odrealnienie.]( https://youtu.be/zmj25u5mVvg?t=22s)

[W „Odyseji Kosmicznej 2001”, gdy naczelny odkrywa, że może posługiwać się kością jako narzędziem do czynienia krzywdy, jego odkrycie przebijane jest obrazami upadającego guźca, jako zapowiedź przyszłych wydarzeń i zastosowania broni.]( https://youtu.be/QSxI0OOjR0Y?t=1m26s)

4. Umotywowania akcji.
Bywa, że rozpoczęcie głównej akcji następuje w wyniku czegoś, co się dzieje w akcji równoległej: wyjąca syrena alarmowa może być wstępem do sceny z pilotami biegnącymi do samolotów, zbliżenie opuszczonej chorągiewki w ręku startera – sygnałem do rozpoczęcia wyścigu, palec naciskający przycisk puszcza w ruch taśmę produkcyjną w fabryce. Pokazanie tych rzeczy w zbliżeniach lub detalach stanowi dobry początek sekwencji.

Przykład:
[W „Szybkich i Wściekłych” wyścig startuje, gdy sygnalizator wskazuje zielony sygnał.]( https://youtu.be/nfV87TgYH78?t=14s)

5. Zastąpienia scen zbyt makabrycznych lub kosztownych do sfilmowania: tortur, bitew, wypadków, katastrof.
Załóżmy, że nasz bohater jedzie autostradą i nagle tuż przed nim rozbija się ogromny samolot pasażerski. Katastrofę te można z powodzeniem pokazać w ten sposób: słychać wycie silników i rozsnący huk – bohater zatrzymuje samochód – patrzy na coś przez przednią szybę – na szybie pojawia sie odbicie płomieni, czemu w dźwięku towarzyszy potężna eksplozja – cięcie do płonącego samolotu na autostradzie.”

Przykłady:
[W „Człowieku z Blizną” w scenie z piłą mechaniczną, nigdy nie oglądamy bezpośrednio samej masakry. Z powodzeniem zastępuje ją tryskająca na Tony’ego krew krojonego wspólnika, oraz efekty dźwiękowe.]( https://youtu.be/kg7goEASO5E?t=20s)

[W „Upadku”, nigdy nie oglądamy kraksy samochodowej, w jakiej uczestniczyli gangsterzy. Zamiast niej widzimy panikujący tłum. O kraksie dowiadujemy się przy pomocy efektów dźwiękowych.]( https://youtu.be/UHmqzLIQb8E?t=1m8s)

Oczywiście przykładów jest setki tysięcy. Akcja równoległa odbywa się w każdym filmie, jaki tylko zobaczycie i jest niemal równie stara co kinematografia.

Ogłoszenie parafialne: Jeżeli ktoś chcę współtworzyć ze mną tag #kuchniafilmowa, to oczywiście zapraszam do współpracy, o ile chce trzymać się formuły, w jakiej prowadzony jest tag (opis znajduje się w belce tagu).
Wszelkie ciekawostki filmowe czy fotosy z planów mają swoje oddzielne, popularne tagi. Jestem daleki od szeryfowania w internecie, ale wkładam w tag #kuchniafilmowa naprawdę dużo pracy i chciałbym, aby był w nim porządek.

Nad wpisem czuwał Leon, nie zdający sobie sprawy, jaką imbę w akcji równoległej szykuje mu Gary Oldman.
Zuchwaly_Pstronk - #kuchniafilmowa #film

Czołem! 

Konkrety: dzisiaj omówimy czy...

źródło: comment_KtfgpCCMls1ZhCoWym4cA67YDvbEsbqE.jpg

Pobierz
  • 45
  • Odpowiedz
@fejku:

Mam wrażenie, że błędnie zinterpretowałeś pojęcie akcji równoległej.


Zacznijmy od tego, że definicja i jak wszystkie punkty 1-5 razem z tekstowymi przykładami pochodzą żywcem z książki Maciellliego. Ja wyszukałem przykłady współczesnych filmów, reszta, słowo w słowo, to robota autora książki. Więc musiałbyś powiedzieć to jemu.


Oczywiście - sytuacje, które opisujesz w przykładach dzieją się równolegle niedaleko akcji głównej i na siłę można to tak zinterpretować, natomiast meritum figury montażu czy
  • Odpowiedz
Killerów 2-óch to naprawdę świetny film


@LoIo: jeden z tych, które słusznie okryte są swego rodzaju kultem. Kawał dobrej roboty.

Ale IMO majstersztykiem polskiej kinematografii, powiedzmy, "masowej", jest Dzień Świra.
  • Odpowiedz
@Zuchwaly_Pstronk: Bardzo #niepopularnaopinia, naprawdę #niepopularnaopinia. Może jednak oszczędźmy sobie dywagacji nad tym, jak to "większość" nie docenia głębi tego dzieła i insynuacji, jakoby tylko głupców ten film rozśmieszał.
edit: Może troszkę nadgorliwie, jednak wolę uprzedzić bieg wydarzeń, nauczony doświadczeniem licznych dyskusji na temat "Dnia Świra", z których każda kończyła się bardzo podobnie.
  • Odpowiedz
@LoIo: jak ktoś widzi w Dniu Świra prostą komedię, to współczuję mu i zazdroszczę jednocześnie. Współczuję głupoty, ślepoty i słabych możliwości intelektualnych, a zazdroszczę beztroski i braku podobnego do Adasia Miarczyńskiego bagażu.
  • Odpowiedz
@Zuchwaly_Pstronk: Takie właśnie przeintelektualizowane, nacechowane przeświadczeniem o własnej wyższości nad bliżej nieokreślonym motłochem, opinie zawsze mnie irytowały u osób określających się jako miłośnicy kina.
  • Odpowiedz
@Zuchwaly_Pstronk: czytałem książkę i uważam, że jego przykłady i definicje mają mało wspólnego z Twoimi. Poza tym - nawet jeśli Mascielli miał na myśli to co Ty - nie musi być to prawdą objawioną. Przerobiłem mnóstwo zajęć w szkole filmowej i w życiu nie nazwałbym reakcji magazynierów za Kilerem akcją równoległą. Zauważ, że idąc tą drogą, możesz podpiąć pod to pojęcie praktycznie każdą figurę montażową i to co dzieje się na
  • Odpowiedz
@fejku: Które dokładnie definicje mają mało wspólnego z moimi przykładami?
Uważam, że przebitki na magazynierów z Kilera pasują pod to, co napisał Mascelli. Ich reakcja na to, co robi Pazura, jest zdecydowanie zabawniejsza, niż same wygłupy Moralesa. Nie uczestniczą w głównej akcji sceny (próba odebrania złota przez Moralesa z lotniska), są tylko komediowym komentarzem osób postronnych.

"Są sytuacje, w których reakcja osób postronnych jest ważniejsza, bardziej dramatyczna czy zabawniejsza niż to,
  • Odpowiedz
@LoIo: po prostu uważam, że trzeba się naprawdę postarać, aby nie zobaczyć w DŚ dramatu. I szczerze to nie znam (w "realu") nikogo, kto DŚ traktowałby jako głupią komedię, co zdarza się czasem w internecie. Takie osoby mogłyby zobaczyć film drugi raz w większym skupieniu. I żaden "motłoch" Kolego, bo wydaje mi się, że zdecydowana większość ten film rozumie. Podoba się lub nie, ale rozumieją "co autor miał na myśli". Osoby,
  • Odpowiedz
A jak się nazywa rodzaj akcji jaki spotykamy np. w Iluzjoniście, gdy na końcu iInspektor Uhl (Paul Giamatti) składa sobie do kupy wszystko, a jednocześnie główni bohaterowie się oddalają :) Tak samo jak np. w Scary Movie jednocześnie Cindy (Anna Faris) zaczyna kojarzyć fakty, a "niedorozwój" Doofy spokojnie odjeżdża sobie w dal :)
  • Odpowiedz
@kris007: Nie pamiętam Strasznego Filmu i jeszcze nie widziałem Iluzjonisty. Zapewne akcja równoległa/montaż równoległy.
W uproszczeniu dwie sytuacje dziejące się w tym samym czasie montowane naprzemiennie to akcja równoległa.
  • Odpowiedz
@kazuio: w zasadzie oglądanie filmów sprawia wtedy więcej frajdy. Wyłapujesz sporo detali, których wcześniej nie zauważałeś. Często pomaga to w lepszym zrozumieniu filmu czy danej sceny, intencji reżysera czy bohatera. Albo łapiesz twórcę na taniej sztuczce i kręcąc nosem mówisz "ojj, bardzo nieładnie" ( ͡° ͜ʖ ͡°)
Żeby nie było, nie uważam się też we własnym mniemaniu za eksperta i kinomana nad kinomany :D Chciałbym jednak, aby
  • Odpowiedz
@Zuchwaly_Pstronk: No właśnie tego typu rzeczy się bałem, oraz składni.
Ale to jest tak stary artykuł (i nikt go nie czyta, bo taki branżowy, wiedza tajemna) że nawet mi się nie chce już nic poprawiać. Nawet parę filmów z YT jako przykłady już przestało istnieć.
  • Odpowiedz