Aktywne Wpisy
Bardamu +90
Mózg mi paruje jak pomyślę o ludziach biorących 500,600,700 i więcej tysięcy kredytu na kwadrat w wielkiej płycie. Brudne klatki, zapach farby olejnej na korytarzu, rury na wierzchu, żeberkowe kaloryfery i plusk kloca sąsiada wydobywający się w toalecie przez pion biegnący za tekturową ścianką. Dobrze, że nasi budowniczowie nie poszli w ślady tych radzieckich, bo do zestawu dochodziłby jeszcze fetor gnijących śmieci z sypu na klatce. W dodatku przez większość dni w
psycha +344
Czołem!
Konkrety: dzisiaj omówimy czym jest akcja równoległa w filmie i w jakich przypadkach się ją stosuje. Własnoręcznie poszukałem dla Was pasujących przykładów, więc pomożemy sobie fragmentami takich filmów jak Kiler-ów Dwóch, Za Garść Dolarów, Bękarty Wojny, Władca Pierścieni, Odyseja Kosmiczna 2001, Szybcy i Wściekli, Scarface i Upadek.
O zawartości spoilerów we fragmentach filmów ostrzegać chyba nie muszę.
Zapraszam!
Fragmenty książki „5 Tajników Warsztatu Filmowego” Josepha Mascelli.
„Ujęcia akcji równoległej nie należą do głównej akcji sceny, ale się z nią łączą na dwa sposoby: albo jako ujęcia spoza akcji głównej, pokazujące na przykład czyjąś reakcję na to, co się dzieje, albo będące częścią akcji równoległej rozgrywającej się w innym miejscu i wywierającej wpływa na akcję główną. Bez względu na to, czy akcja równoległa ma miejsce parę metrów czy tysiące mil od akcji głównej, musi być z nią bezpośrednio lub pośrednio związana."
Przykłady pięknie Wam to zobrazują - Pstronk
Akcji równoległej używamy do:
1. Pokazania reakcji aktorów znajdujących się poza główną akcją.
Są sytuacje, w których reakcja osób postronnych jest ważniejsza, bardziej dramatyczna czy zabawniejsza niż to, co się rozgrywa w akcji głównej. Czasami widzowie woleliby zobaczyć, jak osoba słuchająca odbiera dialog między głównymi bohaterami, niż patrzeć na rozmawiających.
Przykład:
[W „Kiler-ów 2-óch” gdy udający problemy z gardłem Jose Arcadio Morales grany przez Cezarego Pazurę chce odebrać złoto podszywając się pod Jerzego Kilera, zdradza nagle swoją tożsamość dając koncert flamenco, film pokazuje nam reakcję osób znajdujących się na drugim planie, komiczne ukazując ich zdziwienie zaistniałą sytuacją.]( https://youtu.be/SPDaZ--1RgE?t=1h24m22s)
2. Podpowiedzenia widzom, jakie powinno być ich nastawienia do rozgrywających się wypadków.
Jeżeli w środku sceny damy przebitkę kogoś przyglądającego się ze zgrozą, napięciem, zdumieniem, współczuciem itd., sugestia sprawy, iż widzowie będą oglądać dalszy ciąg akcji w podobnym stanie ducha.
Przykłady:
[Gdy w „Za Garść Dolarów” Bezimienny pojedynkuje się najpierw na słowa, a potem na rewolwery z miejscowymi bandziorami, całą sytuację w akcji równoległej „komentuje” miejscowy grabarz i karczmarz.]( https://youtu.be/KZ_7br_3y54?t=2m10s)
[Gdy w „Bękartach Wojny” Sierżant Donny Donovitz masakruje kijem baseballowym pojmanego nazistę, oprócz oglądania samego aktu przemocy, widzimy rozbawionych amerykanów oraz przerażonych niemców.]( https://youtu.be/isVwqPyxLM8?t=2m7s)
3. Skomentowania akcji głównej przez połączenie jej z inną podobną (lub kontrastującą) akcją równoległą.
Kłócąca się para może zostać zmontowana z dwoma kanarkami w klatce, kobieta robiąca makijaż z pawiem rozkładającym ogon, elegancik przy stole z prosiakiem w chlewie.
Przykłady:
[We „Władcy Pierścieni”, gdy Denethor wysyła wojska na pewną rzeź, ich zdziesiątkowanie montowane jest naprzemiennie z ucztą władcy, podkreślając jego szaleństwo oraz odrealnienie.]( https://youtu.be/zmj25u5mVvg?t=22s)
[W „Odyseji Kosmicznej 2001”, gdy naczelny odkrywa, że może posługiwać się kością jako narzędziem do czynienia krzywdy, jego odkrycie przebijane jest obrazami upadającego guźca, jako zapowiedź przyszłych wydarzeń i zastosowania broni.]( https://youtu.be/QSxI0OOjR0Y?t=1m26s)
4. Umotywowania akcji.
Bywa, że rozpoczęcie głównej akcji następuje w wyniku czegoś, co się dzieje w akcji równoległej: wyjąca syrena alarmowa może być wstępem do sceny z pilotami biegnącymi do samolotów, zbliżenie opuszczonej chorągiewki w ręku startera – sygnałem do rozpoczęcia wyścigu, palec naciskający przycisk puszcza w ruch taśmę produkcyjną w fabryce. Pokazanie tych rzeczy w zbliżeniach lub detalach stanowi dobry początek sekwencji.
Przykład:
[W „Szybkich i Wściekłych” wyścig startuje, gdy sygnalizator wskazuje zielony sygnał.]( https://youtu.be/nfV87TgYH78?t=14s)
5. Zastąpienia scen zbyt makabrycznych lub kosztownych do sfilmowania: tortur, bitew, wypadków, katastrof.
Załóżmy, że nasz bohater jedzie autostradą i nagle tuż przed nim rozbija się ogromny samolot pasażerski. Katastrofę te można z powodzeniem pokazać w ten sposób: słychać wycie silników i rozsnący huk – bohater zatrzymuje samochód – patrzy na coś przez przednią szybę – na szybie pojawia sie odbicie płomieni, czemu w dźwięku towarzyszy potężna eksplozja – cięcie do płonącego samolotu na autostradzie.”
Przykłady:
[W „Człowieku z Blizną” w scenie z piłą mechaniczną, nigdy nie oglądamy bezpośrednio samej masakry. Z powodzeniem zastępuje ją tryskająca na Tony’ego krew krojonego wspólnika, oraz efekty dźwiękowe.]( https://youtu.be/kg7goEASO5E?t=20s)
[W „Upadku”, nigdy nie oglądamy kraksy samochodowej, w jakiej uczestniczyli gangsterzy. Zamiast niej widzimy panikujący tłum. O kraksie dowiadujemy się przy pomocy efektów dźwiękowych.]( https://youtu.be/UHmqzLIQb8E?t=1m8s)
Oczywiście przykładów jest setki tysięcy. Akcja równoległa odbywa się w każdym filmie, jaki tylko zobaczycie i jest niemal równie stara co kinematografia.
Ogłoszenie parafialne: Jeżeli ktoś chcę współtworzyć ze mną tag #kuchniafilmowa, to oczywiście zapraszam do współpracy, o ile chce trzymać się formuły, w jakiej prowadzony jest tag (opis znajduje się w belce tagu).
Wszelkie ciekawostki filmowe czy fotosy z planów mają swoje oddzielne, popularne tagi. Jestem daleki od szeryfowania w internecie, ale wkładam w tag #kuchniafilmowa naprawdę dużo pracy i chciałbym, aby był w nim porządek.
Nad wpisem czuwał Leon, nie zdający sobie sprawy, jaką imbę w akcji równoległej szykuje mu Gary Oldman.
Zacznijmy od tego, że definicja i jak wszystkie punkty 1-5 razem z tekstowymi przykładami pochodzą żywcem z książki Maciellliego. Ja wyszukałem przykłady współczesnych filmów, reszta, słowo w słowo, to robota autora książki. Więc musiałbyś powiedzieć to jemu.
@LoIo: jeden z tych, które słusznie okryte są swego rodzaju kultem. Kawał dobrej roboty.
Ale IMO majstersztykiem polskiej kinematografii, powiedzmy, "masowej", jest Dzień Świra.
edit: Może troszkę nadgorliwie, jednak wolę uprzedzić bieg wydarzeń, nauczony doświadczeniem licznych dyskusji na temat "Dnia Świra", z których każda kończyła się bardzo podobnie.
Uważam, że przebitki na magazynierów z Kilera pasują pod to, co napisał Mascelli. Ich reakcja na to, co robi Pazura, jest zdecydowanie zabawniejsza, niż same wygłupy Moralesa. Nie uczestniczą w głównej akcji sceny (próba odebrania złota przez Moralesa z lotniska), są tylko komediowym komentarzem osób postronnych.
"Są sytuacje, w których reakcja osób postronnych jest ważniejsza, bardziej dramatyczna czy zabawniejsza niż to,
Wiedząc to i wiele innych rzeczy, na które ja nie zwracam uwagi dajesz radę obejrzeć "normalnie" film. W sensie nie analizować scen, gry, kamer, świateł itp.
W uproszczeniu dwie sytuacje dziejące się w tym samym czasie montowane naprzemiennie to akcja równoległa.
Żeby nie było, nie uważam się też we własnym mniemaniu za eksperta i kinomana nad kinomany :D Chciałbym jednak, aby
http://www.bunchproductions.com/literatura/artykuly/237-montaz-filmowy Też są podane przykłady video
Ale od lat nieaktualizowany, aż bałbym się przeczytać kolejny raz :D
#film
Ja przeczytałem - jest git.
Na czym bazowałeś?
Winszuję, że Ci się chciało bo trochę tekstu jest :)
Chwilę zajął mi akapit "montaż sekwencji", gdzie chyba się zdenerwowałeś... :D I musiałem go dwa razy przeczytać. Ale poza tym, elegancko.
Ale to jest tak stary artykuł (i nikt go nie czyta, bo taki branżowy, wiedza tajemna) że nawet mi się nie chce już nic poprawiać. Nawet parę filmów z YT jako przykłady już przestało istnieć.