Wpis z mikrobloga

Mój Toruń #5: Toruńskie tramwaje.
Toruńska sieć tramwajowa została oddana do użytku w 1891 roku. Tramwaje o rozstawie 1000mm (rozstaw niezmieniony do dziś) ciągnięte przez konie kursowały na trasie Bydgoskie Przedmieście - Dworzec Miasto, przez Stare Miasto. Zajezdnia od samego początku mieści się przy obecnej ulicy Sienkiewicza.Już w 1899 roku na ulice wyjechał pierwszy tramwaj elektryczny. W tym samym roku oddano do użytku drugą linię (na wówczas jeszcze podmiejskie robotnicze osiedle Mokre), zaś w 1907 otwarto linię Ratusz - Chełmińskie Przedmieście. Po przedłużeniu drugiej linii do Dworca Wschodniego tramwaje toruńskie zaniedbano, zaś polska administracja w 1918r. zastała tabor i linie w opłakanym stanie. W 1921 komunikacja została nawet wstrzymana na trzy miesiące, by doprowadzić tabor do stanu używalności. Dopiero w 1927 ponownie zaczęto rozwijać sieć tramwajową, w 1933 oddano do użytku linię do dworca Toruń Przedmieście (obecnie Toruń Główny), który mieścił się po prawej stronie Wisły. Tory biegły po nowo wybudowanym moście drogowym. W dniu wybuchu II wojny światowej w mieście było już 5 linii, zaś tydzień przed jej zakończeniem wznowiono przewozy pod polską administracją na trzech liniach. W 1955 roku ostatni tramwaj przejechał przez Stare Miasto. Przez jakiś czas można było dojechać nawet na daleko na północ wysuniętą dzielnicę Wrzosy. Pod koniec lat 60. otwarto dwa duże zakłady przemysłowe - Merinotex i Elanę, co pociągnęło za sobą przedłużenie linii tramwajowych do tych zakładów. Lata 80 przyniosły dwie główne zmiany - linia zachód-wschód otrzymała swój dzisiejszy kształt, tj. od pętli Merinotex do pętli Olimpijska oraz zlikwidowano linię przez most do Dworca Głównego. Na początku lat 90. przyszedł kres linii prowadzącej do Dworca Północnego (fragmenty torów nadal leżą w kilku miejscach). Ostatnie kilka lat to okres gruntownych zmian - Linia 1 została przeniesiona na nowo położone tory i obecnie biegnie od pętli Uniwersytet do pętli Olimpijska. Linia 2 biegnie od pętli Motoarena (dawna pętla Merinotex) do pętli Elana, linia 3 rozpoczyna bieg przy zajezdni i kończy na pętli Wschodnia, linia 4 biegnie od Uniwersytetu do Elany, zaś linia 5 - od Motoareny do Olimpijskiej. W ostatnich latach doszło też do modernizacji taboru - własnymi siłami zmodernizowano kilka jednostek typu Konstal 805Na, oprócz tego zakupiono pięcio- i trzyczłonowe tramwaje Pesa Swing.
Historia jest mocno skrócona, jeśli chcecie więcej szczegółów i zdjęć - dajcie znać. Na zdjęciu - zajezdnia na Sienkiewicza. Po lewej widać trzy zmodernizowane Konstale, zaś po prawej dwa standardowe.
#mojtorun #torun #tramwaje
Oinasz - Mój Toruń #5: Toruńskie tramwaje.
Toruńska sieć tramwajowa została oddana d...

źródło: comment_LWVRfHwxokeDXASH9WIuuok193SF9M6B.jpg

Pobierz
  • 4
  • Odpowiedz
Masz jakieś źródła? Według moich wymiana taboru odbywała się między Inowrocławiem, Łodzią i Bydgoszczą, o Toruniu nie znalazłem żadnej wzmianki
  • Odpowiedz