Wpis z mikrobloga

Widziałem @michalkosecki, że wklejałeś słowa Adama Jesionkiewicza nt. HoloLens, to ja pozwolę sobie wkleić kolejny post, bo ciekawie przedstawia cały rynek VR.

Microsoft właśnie przybił "certyfikat" wykonalności branży VR. To już nie jest fatamorgana kilku małych startupów (vide Oculus). Nie przypominam sobie, żeby kiedykolwiek w historii wydarzyła się taka walka technologiczna zanim jeszcze branża w ogóle zaistniała.


W tej chwili sytuacja wygląda następująco:

1. Oculus Rift, który nie ma już wyjścia, musi wrzucać produkt na rynek ASAP, a warto zauważyć, że po ostatniej prezentacji na CES nikt nie ma wątpliwości, że nowy prototyp jest gotowy do premiery konsumenckiej (soft base też jest już wystarczający). Technologia Pure VR (konieczny komputer)

2. Google poprzez ufundowanie Magic Leap (prawie 600 zielonych baniek wpadło na konto w 2014). Poza pieprzeniem o magii nikt nic konkretnego nie widział, choć podejrzewam, że prototyp jakiś musi istnieć, jeżeli Google wrzuciło taki kapitał. Technologia AR/VR (bez konieczności podpinania kompa)

3. I dzisiaj MS włączył się do gry, choć trudno to nazwać startem. Okazuje się, że nad tym projektem pracowali w tajemnicy od blisko 8 lat (sic!) i to co pokazują to już nie jest posklejany scotchem prototyp, ale kawał dopracowanej maszyny (za Wired). Wydaje się, że ten ruch musiał spowodować sraczkę w szeregach Magic Leap, bo oni nie są gotowi na cokolwiek. Dopiero rekrutują podstawowy zespół badawczy Emotikon frown Technologia AR/VR (bez konieczności podpinania kompa).

4. Cardboardy i inne mobile-frame'y (vide Google, China, Samsung GearVR, itp...)

5. ...płotki, ale też producenci potrzebnych akcesoriów.

Nie wspominam o developerach, bo to odrębny temat. Sądzę, że tak samo jak np. Apple AppStore stworzył miliarderów, tak samo będzie w VR, z tym, że na nieporównywalnie większą skalę. Wczoraj mówiłem, że potrzebujemy 15 lat na to, żeby technologia zadomowiła się w mainstreamie, ale chyba się pomyliłem.

PS. Gdzie jest Apple? Na razie świat widział tylko jakieś patenty i poza tym cisza. Giga kasa z iPhonów jednak rozleniwia i otłuszcza.


https://www.facebook.com/adam.jesionkiewicz/posts/956179277744297

#konferencjams #microsoft #hololens #apple #google #googleglass #oculusrift #vr #nowetechnologie
  • 7
  • Odpowiedz
@eDameXxX wczoraj w nocy wkręcono mnie do kilku grup i forów dotyczących produktów VR, głównie dla producentów. Zaraz zacznie się sraczka z wypuszczaniem produktów na rynek i zamykaniem tych, ktore nie mają nic ciekawego do zaoferowania. MS naprawdę pozamiatał i jedyne, co jeszcze trzyma resztę przy życiu to fakt, że holo lens jeszcze nie ma na rynku.
  • Odpowiedz
@michalkosecki: MS przy okazji dał potężnego kopa całej branży (coś jak Apple ze swoim iPhonem dla branży mobile). Teraz właśnie tylko czekać kiedy Zuckerberg poda oficjalną datę premiery Oculusa ;)
  • Odpowiedz
@abcc5: VR to dla mnie nowość i bazuję na doświadczeniu kolegów, którzy jedzą na tym zęby - ja się tego dopiero uczę. A szerzej jestem związany z technologiami i Microsoftem, choć nie stosuję wyłącznie ich rozwiązań. :)
  • Odpowiedz
ciekawie, ale narazie głównie w obietnicach. Bo póki co, to nie widzę aby jakoś podbiły rynek. Są i tyle. Trochę jak dotykowe stoły. Ale mam nadzieję, że znajdzie się na nie rynek. Jeśli MS podejdzie do tego podobnie jak do popularyzowania WP czy Kinecta, to jest nadzieja :).
  • Odpowiedz
Oculus Rift, który nie ma już wyjścia, musi wrzucać produkt na rynek ASAP, a warto zauważyć, że po ostatniej prezentacji na CES nikt nie ma wątpliwości, że nowy prototyp jest gotowy do premiery konsumenckiej (soft base też jest już wystarczający)


@eDameXxX: @michalkosecki: moim skromnym zdaniem jest jeszcze za wcześniej o co najmniej dwa, trzy lata na wielkie boom wirtualnej rzeczywistości. Według mnie nie ma jeszcze wystarczającej ilości Contentu na Oculusa, sprzęt jest jeszcze zbyt słaby (nawet nie sam Oculus, a przeciętne komputery jakie posiadają przeciętni ludzie), brak urządzenia odpowiednio dobrego urządzenia wskazującego.

Podobnie z HoloLens. Czytałem, że FOV (Field of View - pole widzenia) jest póki
  • Odpowiedz