Citroen DS z pewnością jest jednym z najbardziej niezwykłych samochodów XX-wieku. Za jego niezwykłą sylwetkę odpowiadali Flaminio Bertoni i André Lefèbvre. Projektant, który był rzeźbiarzem i inżynier, który projektował konstrukcje lotnicze. Z kolei piękne nadwozia cabrio tworzył Henri Chapron – początkowo kupując i sprzedając je samodzielnie, później – jako oficjalne modele fabryczne, budowane między 1961 a 71 rokiem.
Jeden z najwspanialszych wozów swojej epoki. Piękne linie niech jednak nikogo nie zmylą - to był prawdziwy wyścigowy potwór. Jego 4,5 litrowe V8 o mocy 400 KM, kopało nie tylko plecy kierowcy dzięki niesamowitemu przyspieszeniu, ale również tyłki konkurencji spod znaku Ferrari czy Jaguara. Zbudowano zaledwie 9 egzemplarzy, które łącznie odniosły 31 zwycięstw w różnych zawodach.
Maserati 5000 GT jest jednym z najbardziej zadziwiających drogowych konstrukcji w historii marki. Podstawą do jego budowy było podwozie Maserati 3500 GT, a pierwszy egzemplarz powstał na specjalne zamówienie szacha Iranu, Mohammada Reza Pahlavi. W sumie zbudowano jedynie 34 sztuki, wśród których nie sposób odnaleźć dwie identyczne. Wozy te karosowane były u ośmiu największych specjalistów tamtych czasów, a to co ją łączyło to silnik – jednostka V8 o
Ford Mustang Shorty jest jedyny i absolutnie niepowtarzalny. Powstał jako alternatywa wersji czteroosobowej i jest oryginalnym projektem zamówionym przez Forda. Kierownictwo było na tyle zadowolone z efektu, by prezentować auto jako część objazdowej wystawy ukazującej narodziny Mustanga. Z czasem został przeznaczony do zniszczenia i tylko dzięki determinacji jego projektanta i konstruktora – Vincenta E. Gardner’a – samochód przetrwał. Umieszczony w magazynie za którego Vincent nie płacił czynszu, został
Jaguar XJS Convertible należy do samochodów, które łapią za serce miłośników motoryzacji i odwracają głowy wielu przechodniów. Charakterystyczna długa maska zwiastuje prawdziwy samochód GT, w którego wnętrzu nikt nie poczuje się rozczarowany. Świetna skóra i prawdziwe drewno to oznaka klasy, tak charakterystycznej dla luksusowych brytyjskich automobili. Jaguar XJ-S rodził się w połowie lat 70-tych, pierwsza jego otwarta wersja (z nadwoziem typu targa) debiutowała wraz z 6-cylindrowym silnikiem w
Saab 99 Turbo był pierwszym ogólnie dostępnym i popularnym samochodem wyposażonym w turbosprężarkę. To, jak dobrze był to opracowany i wytrzymały projekt najlepiej dowodzi samochód ze zdjęcia – mimo 36 lat na karku i przebiegu ponad 443 tysięcy kilometrów wciąż wygląda zadziwiająco dobrze. Choć karoseria z pewnością wymaga blacharskiej interwencji, to i tak należy się pochwała szwedzkim inżynierom.
Zaprojektowany przez Włochów i produkowany w Szwecji mały sportowy samochód został wyprodukowany w 8368 egzemplarzach. Egzemplarz na zdjęciu jest jednym z najlepiej zachowanych – po kompleksowej restauracji z pewnością może zauroczyć swoim stanem.
Jaguar Mark X to największy model w ówczesnej ofercie marki, zasilany 265-konnym silnikiem R6. Ten egzemplarz jest wyjątkowy ze względu na swoją od początku związaną z PRL-em historię. Będąc w dyspozycji Urzędu Rady Ministrów, służył między innymi ówczesnemu premierowi Józefowi Cyrankiewiczowi. Posiada niecodzienny dla reprezentacyjnej limuzyny jasny kolor i pięknie spatynowane wiśniowe wnętrze. Odrestaurowany został w latach 80-tych.
Piękna nie da się zmierzyć. Przy najwspanialszych klasykach po prostu nogi miękną, a dusza śpiewa. Tu w ogłoszeniu prawdziwa perełka, fantastycznie zachowany Jaguar XJ6 Coupe w kolorze Cotswold Blue, z oryginalnym kremowym wnętrzem. Zbudowane w oparciu o drugą serię modelu XJ6, niezwykle stylowe coupe, absolutnie zachwyca linią boczną. Wyprodukowano ich 9378 sztuk.
Peugeot 205 Turbo 16 powstał aby podbijać rajdowe trasy, jednak ówczesne przepisy homologacyjne wymagały od producenta zbudowania co najmniej 200 drogowych sztuk. W rezultacie powstała najprawdopodobniej najbardziej awangardowa propozycja w całej historii marki. Tylko z zewnątrz można odnaleźć pewne podobieństwa do popularnego hatchbacka, pod poprzecinaną wieloma wlotami powietrza karoserią znajdowała się rurowa konstrukcja z centralnie umieszczonym silnikiem, napędzającym wszystkie koła. Choć w rajdowej specyfikacji Grupy B Peugeot
Zasilany gaźnikami 432-konny silnik V8 był pod koniec lat 80-tych prawdziwym ewenementem, nie pasującym do nowej wizji ekologicznie poprawnego świata. Za założenia konstrukcyjne tej jednostki odpowiadał polski inżynier Tadek Marek, a produkcja trwała od 1968 aż do 2000 roku. Tu ten silnik pracuje w prawdziwie brytyjskiej i szlachetnej konstrukcji, skryty pod długą maską i pięknym nadwoziem. Aston Martin V8 Vantage X-Pack oferowany był w latach 1986-89,
Maserati Merak SS to lżejsza i mocniejsza wersja produkowanego od ’74 r. modelu Merak. Pod gładkimi liniami zaprojektowanymi przez Giugiaro skrywa się centralnie umieszczona, kompaktowa jednostka V6, będąca rozwinięciem tej, którą stosowano w Citroenie SM. Taka konstrukcja pozwoliła na uzyskanie świetnej dystrybucji masy i dodatkowego rzędu siedzeń dla dwójki niewysokich pasażerów.
Ghia L6.4 Coupe to jeden z najbardziej luksusowych i ekstrawaganckich samochodów lat 60-tych. Budowany na podstawie Chryslera we Włoszech był luksusową ofertą kierowaną na amerykański rynek. Najwyższa jakość wykończenia, wysokie koszty produkcji i co za tym idzie – astronomiczna cena – spowodowały, że zbudowano ich zaledwie 26 sztuk, a nabywcami były między innymi takie gwiazdy jak Frank Sinatra i Dean Martin.
@PuffinusGravis: ale mnie #!$%@? taki widok. sam swiety nie jestem i niejednego browara obalilem z kumplami w plenerze, ale nigdy nie pozostawialismy po sobie takiego syfu. potem chodza takimi parkami rodzice z dziecmi, zakochane pary itp. i musza ogladac taki chlew, bo seba sie musial #!$%@? z okazji schowania kurtki zimowej do szafy.
Ford Mustang Shelby GT 350 powstał u Carroll Shelby’ego – konstruktora, który świat wyścigów znał na wylot. Efekt? Ponad 300-konne V8 i ręczna skrzynia, dzięki którym Mustang nie tylko wyglądał rasowo, ale i tak w końcu jeździł.
Lamborghini Islero – unikatowe, luksusowe coupe 2+2. Powstało w zaledwie 125 sztukach (+ dodatkowe 100 w drugiej serii, na którą został przestylizowany samochód ze zdjęcia). Zaprojektowane i składane z taką precyzją, że doczekało się miana najbardziej dopracowanego Lambo tamtych lat. Nic dziwnego – firma Carozzeria Marazzi, w której powstawał model, po bankructwie legendarnej Carrozzeria Touring, skupiła jej pracowników i musiała udowodnić kunszt nowo powstałego warsztatu. Od strony mechanicznej Islero
Nazwę otrzymała od drogi Via Flaminia z Rzymu do Rimini, a znana była z tego, że oprócz regularnych wersji powstała w kilku specjalnych wersjach, które po latach są wyjątkowo poszukiwane wśród kolekcjonerów. Stylistycznie najpiękniejsze z pewnością są te stworzone przez Zagato – Sport i Super Sport, napędzanej jednostką V6 o pojemności powiększonej do 2,8 l o mocy 154 KM, zasilanej trzema gaźnikami Webera. Oto jedna ze
Ford Escort RS Cosworth powstał aby zwyciężać i czynił to wielokrotnie. Wygrał już w swoim rajdowym debiucie, a w kolejnych startach François Delecour i Miki Biasion dbali, by nie schodził z nagłówków gazet. Oparty był na skróconej płycie podłogowej poprzednika – doskonałej Sierry Cosworth – ze wzdłużnie umieszczonym turbodoładowanym silnikiem i stałym napędem na cztery koła. Już w wersji cywilnej imponował ogromnym tylnym spojlerem, będącym głównym wyróżnikiem
Citroen DS z pewnością jest jednym z najbardziej niezwykłych samochodów XX-wieku. Za jego niezwykłą sylwetkę odpowiadali Flaminio Bertoni i André Lefèbvre. Projektant, który był rzeźbiarzem i inżynier, który projektował konstrukcje lotnicze. Z kolei piękne nadwozia cabrio tworzył Henri Chapron – początkowo kupując i sprzedając je samodzielnie, później – jako oficjalne modele fabryczne, budowane między 1961 a 71 rokiem.
#autazkapelusza #carboners #motoryzacja #
źródło: comment_1B0c94NSF6ByDaziKJ6LqI5i0E7iiDwI.jpg
Pobierzźródło: comment_tH0tVpp5u76j4na9Zu3GL7fzRIXvJU80.jpg
Pobierz