@Sh1eldeR: Fachowo ta lina się nazywa aerofiniszer. :) A siatka ma też swoją polską nazwę żargonową: migołapka (bo w bloku wschodnim stosowano ją w tym właśnie celu: do łapania MiG-ów). Skądinąd, aerofiniszery są stosowane nie tylko na lotniskowcach, pojawiają się też na lotniskach. Stąd haki hamujące na przykład na F-16.
@mashu: Z tego co się orientuję (i co potwierdziłem na Wikipedii), współcześnie na lotniskowcach stacjonują następujące samoloty z szerokimi kokpitami, tj. takimi, w których piloci siedzą obok siebie:
@mashu: Nie masz racji. Piloci zawsze przy lądowaniu dają maksymalne przyspieszenie, żeby w trakcie nieudanej próby lądowania lub zerwania liny hamującej mogli poderwać maszynę.
Każdy samolot operujący na lotniskowcu ma taką możliwość.
Nie różni się wiele od lądowania we mgle. Poza tym lotniskowiec ZAWSZE się rusza podczas przyjmowania samolotów, dzięki temu zmniejsza się prędkość względna samolotu i okrętu.
@central: Wystarczająco. Samolot ląduje przy prędkości, dajmy na to, 150 km/h czy 200km/h. Więc jeśli lotniskowiec rozpędzi się do 40 km/h (22 węzły), to jest to wyraźna pomoc.
Komentarze (55)
najlepsze
Czasem nastąpi awaria, np. zamontowany pod samolotem hak do łapania liny nie będzie chciał się wysunąć. Wtedy używana jest specjalna siatka hamująca.
Tutaj masz to wszystko opisane (są zdjęcia!):
http://en.wikipedia.org/wiki/Arresting_gear
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6f/USAF_F-16_hooks_an_arresting_cable.jpg
E-2C Hawkeye: http://en.wikipedia.org/wiki/E-2C
Samolot wczesnego ostrzegania. Turbośmigłowy, więc odpada -- silniki na tym filmiku brzmią na odrzutowe. Poza tym układ szyb kokpitu się nie zgadza.
C-2A Greyhound: http://en.wikipedia.org/wiki/C-2A_Greyhound
Transportowa pochodna Hawkeye'a. Odpada z tych samych względów co Hawkeye.
EA-6B Prowler:
Każdy samolot operujący na lotniskowcu ma taką możliwość.
Nie różni się wiele od lądowania we mgle. Poza tym lotniskowiec ZAWSZE się rusza podczas przyjmowania samolotów, dzięki temu zmniejsza się prędkość względna samolotu i okrętu.