Katastrofa Tupolewa Tu-134A-3 z prezydentem Mozambiku na pokładzie
Był wieczór 19 października 1986 roku. Na lotnisku w stolicy Mozambiku Maputo ruch był niewielki. Oczekiwano na lądowanie najważniejszego samolotu w państwie – rządowego odrzutowca z prezydentem Samorą Machelem na pokładzie. Nikt nie mógł się spodziewać, iż wieczór ten skończy się tragedią.
FrankJUnderwood z- #
- #
- #
- #
- #
- #
- 38
- Odpowiedz
Komentarze (38)
najlepsze
gdzie ja to już słyszałem xD
Komentarz usunięty przez moderatora
Komentarz usunięty przez moderatora
@towarzysz_Jan_Winnicki: Komputer Tu-154 również wskazywał próg pasa z lewej strony, i to nie liczone na oko 50-70 m, a dokładnie 116 m. Nawigator wprowadzając do komputera współrzędne z karty podejścia zapomniał przeliczyć je z systemu SK-42 na WGS-84 i stąd pomyłka. Nie jedyna, bo wpisał też lotnisko zapasowe, które tego dnia było nieczynne, i prawdopodobnie chcąc uciszyć alarmy TAWS, niechcący nacisnął przycisk obok, przestawiając wysokościomierz dowódcy na ciśnienie standardowe i zawyżając jego wskazania o 168 m. Należy zaznaczyć, że nawigatorowi nie zapewniono czasu na przygotowanie się do lotu ani nawet czasu na odpoczynek, spał może ze 3 godziny. Nie miał też uprawnień, bo dopiero robił kurs, był koło 50 godziny.
Błąd wprowadzonych współrzędnych jest opisany na stronie 49 raportu komisji Millera, najwyraźniej Muś przyznał się w tym miejscu, że też zapomniał o przeliczeniu
@towarzysz_Jan_Winnicki: Na szczęście opublikowano ekspertyzy amerykańskiego producenta awioniki wraz ze zrzutem pamięci w chwili utraty zasilania i dzięki temu wiemy, że załoga nie wykorzystywała GPS do nawigacji pionowej podczas podejścia.
Nie wiem w ogóle jaki wpływ na decyzję miałaby mieć wysokość GPS, skoro nawigator głośno i wyraźnie odczytywał wysokość z radiowysokościomierza. Komenda "odchodzimy" pada zaledwie 23 m nad poziomem pasa, ale dowódca jeszcze zwlekał i za wolant pociągnął dopiero 6 m poniżej poziomu pasa. Sekundę później zwiększył obroty silników i odpuścił wolant, prawdopodobnie chcąc tylko wyrównać i dociągnąć do pasa, gdyby go zobaczył, nadal nie zdając sobie sprawy jak nisko się
Tu154M - Latająca Trumna.