@iwik2_w: metodę dzielenia stosuje się z dwóch powodów:
a) nabijanie reklam
b) zbyt długi tekst odrzuca, a krótki jest strawny.
Ale oczywiście, gdyby tyczyło się tylko punktu B, to rozwiązałoby się to za pomocą ajaxa nie wymuszając wczytywania zawartości całej strony, zatem wracam do punktu A :)
@BillyB: z tym przewijaniem nie bardzo. Zapomniałeś o obowiązkowych reklamach na początku płyty DVD, a także ostrzeżeniu FBI, że kradzież, publiczne odtwarzanie, blablabla srakisraki..
Cameron chce nakręcić Avatara 2 (premiera w 2014) z szybkością 48, 60 lub nawet więcej klatek na sekundę. Powód? Pomoże to ograniczyć albo całkowicie wyeliminować artefakty ruchu. Według niego lepiej wygląda rozdzielczość 2K z szybkością 48 klatek niż 4K/24 klatki.
@el_kociak: Tez mnie wkurza pogon za rozdzielczością, tan naprawdę te 24 klatki na sek to absolutnie minimum dla ruchu, a różnice widać i przy 100 klatkach na sekundę.
Artefakty nie mają nic do rozdzielczości - o ile zastosujemy proporcjonalny bitrate. YouTube dla przykładu nieproporcjonalnie gospodaruje bitratem, dlatego na filmikach w "HD" taka bida. Obejrzyjcie sobie filmy na BluRay (ale nie badziewne ripy), a zobaczycie co to znaczy przeźroczystość obrazu.
Warto wspomnieć, że 50Hz w systemie PAL wiąże się z częstotliwością prądu w naszych gniazdkach, która miała wpływ na telewizory kineskopowe. Poza tym system NTSC oferuje gorszą jakość niż PAL, ze względu na bardziej skomplikowany sposób konwersji. A dźwięk w filmach z TV nie jest ani wyższy, ani niższy w stosunku do oryginału, dzięki zastosowaniu bardzo prostego algorytmu. Dodam jeszcze, że Blu-ray jest pierwszym formatem, który zachowuje oryginalne 24 klatki na sekundę:)
@kubarotfl: stary! właśnie dzięki tobie rozwiązałem zagadkę z dzieciństwa, a więc to dlatego w hamerykańskich filmach jest taka 'inna' kamera niż np w teatrze telewizji.. wielkie dzięki!! swoją drogą to interesujące, że 1 klatka robi aż taką różnicę...
teraz pytania - 1.filmy w divx maja zazwyczaj okolo 25fps, jednak efekt jest 'filmowy'...jak to możliwe??
2. Jak przerobić film np z aparatu na 24fps, aby efekt był holywood'zki??
"kręcenie z szybkością niższą niż 24 klatki na sekundę powoduje zniekształcenia głosu" a ja myślałem, że chodzi o możliwości ludzkiego oka i złudzenie ruchu;) a przeplot to pozostałość po starej technologii początków telewizji. Opisany temat powinien być znany każdemu kto próbował montować jakieś filmy zgrywane z kamery i zachodził w głowę, czemu na komputerze jest ok a na TV nie, albo czemu na TV jest ok a na kompie widać poszarpane krawedzie:)
@Kogr: ja zglebiłem jak walczyłem z filmem z kamery, poczytałem o przeplocie, o tym skąd się to wzięło, o różnicach w częstotliwości, gdyby nie problemy to pewnie nigdy bym do tego nie dotarł. w komputerze jest mniejszy problem bo większość kodeków sobie poradzi, można też przetestować i zobaczyć jak różne wychodzą efekty oglądając ten sam materiał (mniejsze/większe rozmycie, poszarpane krawędzie), gorzej jak materiał bez przeplotu dajesz na tv. ciekawy wykop
Poszarpane krawędzie się trafiały nazbyt często przy zgrywaniu vhs na komputer, ale niestety brak jakiejkolwiek znajomości tematu spowodował brak możliwośc zgłębienia go...
Może było to stosowane w czasach gdy nie było komputerów zdolnych do obróbki video, każda klatka filmu zapisana była jako zdjęcie na taśmie filmowej i jak ktoś chciał to puścić w telewizji to kombinował, ale nie obecnie. Pomysł miał tą wadę, że zniekształcał dźwięk (przy wyższym tempie wszyscy piszczeli nieco cieńszym głosem co jest tam zresztą opisane).
Teraz gdy za wszytko odpowiadają komputery a częstotliwość odświeżania monitora/telewizora jest stosunkowo wysoka i nie
O ile dobrze zrozumiałem tyle się maksymalnie klatek zmieściło w ustalonej z góry paśmie częstotliwość. Jakby zmniejszyli ilość linii to by więcej klatek weszło.
Komentarze (81)
najlepsze
a) nabijanie reklam
b) zbyt długi tekst odrzuca, a krótki jest strawny.
Ale oczywiście, gdyby tyczyło się tylko punktu B, to rozwiązałoby się to za pomocą ajaxa nie wymuszając wczytywania zawartości całej strony, zatem wracam do punktu A :)
Więcej zaoszczędzisz przewijając kasetę vhs ;)
Szykuje się kolejna rewolucja w kinie.
Artefakty nie mają nic do rozdzielczości - o ile zastosujemy proporcjonalny bitrate. YouTube dla przykładu nieproporcjonalnie gospodaruje bitratem, dlatego na filmikach w "HD" taka bida. Obejrzyjcie sobie filmy na BluRay (ale nie badziewne ripy), a zobaczycie co to znaczy przeźroczystość obrazu.
teraz pytania - 1.filmy w divx maja zazwyczaj okolo 25fps, jednak efekt jest 'filmowy'...jak to możliwe??
2. Jak przerobić film np z aparatu na 24fps, aby efekt był holywood'zki??
Co do PAL vs NTSC to w NTSC jest niższa rozdzielczość (768x576 vs 720x480) , co także przekłada się na gorszą jakość obrazu.
"W większości przypadków przyspieszenie dźwięku o 4% nie niesie ze sobą żadnych zniekształceń. "
"Ciekawostka: zwiększenie prędkości odtwarzanego dźwięku o 4% powoduje podniesienie go o 0.7 tonu!"
Przecież 0.7 tonu to sporo. Pół tonu różnicy rozpozna przecież każdy człowiek. Jest tu jakiś ekspert, który mógłby to wyjaśnić?
Z tego co widzę, tak właśnie napisane jest w artykule. 0.7 półtonu
Może chodzi o to, że pół tonu różnicy każdy rozpozna przy porówywnywaniu, a przy samym oglądaniu nie ma z czym porównywać?
Poszarpane krawędzie się trafiały nazbyt często przy zgrywaniu vhs na komputer, ale niestety brak jakiejkolwiek znajomości tematu spowodował brak możliwośc zgłębienia go...
Wykop! Fajne info :)
Teraz gdy za wszytko odpowiadają komputery a częstotliwość odświeżania monitora/telewizora jest stosunkowo wysoka i nie
Mógłby ktoś wytłumaczyć skąd ta magiczna liczba? Dlaczego nie 29,73 albo po prostu 30,00?
Zaznaczam, że odpowiedź "bo Amerykanie to d$!%%e" mnie nie satysfakcjonuje, bo to oczywista oczywistość.
O ile dobrze zrozumiałem tyle się maksymalnie klatek zmieściło w ustalonej z góry paśmie częstotliwość. Jakby zmniejszyli ilość linii to by więcej klatek weszło.