Witam w mojej niszowej serii ( ͡° ͜ʖ ͡°)ノ⌐■-■ W dzisiejszej części (mały jubileusz) zajmiemy się kolejną w odsłoną GTA, przez wielu uznaną z najlepszą w serii czyli Vice City. Zapraszam do lektury.
Wydane w 2002 roku GTA Vice City na osi czasu uniwersum 3D jest prequelem dla części nr III. Po ogromnym sukcesie części trzeciej, twórcy mieli nie lada zadanie. Zrobić w tamtych czasach lepszą grę, niż uznaną w tamtym czasie praktycznie za perfekcyjną było wielkim wyczynem. Twórcy zamknęli się w swoim studiu kilka miesięcy po premierze przygód Claude'a i nie szukali kwadratowych jaj, a zaczęli kierować się zasadą więcej, lepiej, mocniej, no bo po co zmieniać coś co działa (jak to miało miejsce przy części nr 2). Zamiast do kolejnego w kolejce miasta części pierwszej San Andreas, przeniesiono nas od razu do Vice City, miasta wzorowanego na Miami pełnego pastelowych kolorów. Przeniesieni do lat 80tych twórcy czerpali garściami z tamtego klimatu, głównie z filmów jak Człowiek z blizną (ten nowszy), Życie Carlita, serialu Policjanci z Miami, oraz środowiska kokainowych kowbojów, osadzając akcję w dużej mierze w czasie wojen gangów z Haiti z kubańskimi (zaakcentowanie wojen pomiędzy tymi grupami doprowadziło do ich protestów, w związku z czym Rockstar usunął wiele tekstów z produkcji, by nie nawoływać pośrednio do konfrontacji między obiema społecznościami), doprawiając lekko elementami z filmu Donnie Brasco. Ten mix elementów dał wg wielu fanów najlepszą część GTA z całej serii (tutaj każdy niech indywidualnie oceni). Pójście po bandzie w klimat filmowy i lat 80tych było strzałem w dziesiątkę i znowu stworzono grę perfekcyjną jak na swoje czasy. Bohater też przemówił, co prawda jeszcze pływać się nie nauczył. Ok, zobaczmy czym kierowali się twórcy produkcji przy swoim dziele.
Wśród grup konfliktu dostajemy stały pakiet standardowych organizacji, wcześniej spotykanych już w serii. Jedynie Jamajczycy zostali zamienieni na Haitańczyków. Jedyną nowością są grupy kubańskie wzorowane na Marielitos - grupach zasilanych z łodzi przypływających na Florydę z Kuby podczas masowej migracji z portu położonego w Mariel. Naturalnie Castro podrzucił na łodzie ludzi z więzień czy zakładów dla umysłowo chorych, w celu zniszczenia swojego kapitalistycznego wroga od środka. Wielu z nich ze względu na swój status czy wykształcenie, jedno co mogło to wykonywać najprostsze prace lub organizować się w grupy przestępcze. Ten motyw możemy także zaobserwować w filmie Scarface w historii Montany.
Głównym bohaterem tej części jest Tommy Vercetti, który urodził się z pomysłu Rockstara by wziąć kilka innych postaci, zmiksować je i objawić pod jedną postacią w trójwymiarowym modelu (niby w ich przypadku nic nowego, jednak tutaj poszli bardziej na grubo). Wpierw musimy wrócić pamięcią do produkcji poprzedniej części, gdzie twórcy przy produkcji strasznie podniecali i inspirowali się filmem Goodfellas, co przełożyło się na angaż postaci Raya Liotty grającego w nim Henry'ego Hilla, by zagrał postać Vercieti'ego i dał mu trochę charakteru i osobowości. Oczywistą postacią użytą za wzór jest Tony Montana - obydwoje zostali wygnańcami, nosili podobne stroje (hawajska koszula, garnitury), doszli do pozycji bossa przez przemoc, prowadzili imperium narkotykowe z wielkiej willi, byli narwanymi zabójcami, zabili swoich przełożonych i przejęli ich pozycję, tylko postać z gry przetrwała ostatnią misję. Kolejną postacią z której czerpie Vercetti, ale tylko trochę, jest Carlito Brigante z filmu Życie Carlita, gdzie tak jak bohater gry wychodzi z więzienia i zostaje zmuszony na nową "przygodę", przy okazji obydwoje mają klub. W sumie Pacino tutaj ogólnie dostarcza wzorców. Pozostając w świecie filmowym, duet Vercetti - Lance Vance, wzorowany jest na Policjantach z Miami Crockett - Tubbs, tylko stojących po złej stronie. Inspirację dla Tommy'ego z realnego świata, twórcy gry znaleźli w postaci Jona Robertsa - pracującego dla rodziny Gambino, zmuszony był przenieść się na Florydę, gdzie nawiązał kontakt z kartelem z Medelin i zajmował się przemytem narkotyków na masową skalę. Innym gangsterem mającym podobną historię do bohatera gry jest Joseph Iannuzz - wysłany na Florydę by reprezentować swojego szefa Tommyego Argo, poróżnił się z nim o duże sumy pieniędzy, w związku z czym został na niego zlecony zamach, który ledwo co przeżył.
Najważniejszym przeciwnikiem, a wpierw i przyjacielem Vercettiego jest głowa rodziny Forelli - Sonny. Sonny Forelli czerpie z dwóch postaci, dwóch Sonnych. Pierwszym jest Sonny Corleone od którego bierze pozycję głowy rodziny mafijnej oraz agresywny, narwany charakter. Drugim jest Dominick "Sonny Black" Napolitano - capo rodziny Bonanno dający postaci wygląd oraz wysyłający także swoich ludzi na Florydę w celu rozwoju "biznesu", co ostatecznie przyczyni się do jego śmierci (chociaż zupełnie inaczej niż w grze), prowadzenie wojen z innymi grupami przestępczymi, jak i wewnątrz własnej grupy, wejście na szczy dla obydwu postaci jest początkiem ich końca. W filmie Donnie Brasco, Sonny'yego Blacka zagrał Michael Madsen.
Ken Rosenberg jest chyba jedną z większy zrzynek bez kombinowania postaci z filmu wprost do gry. Dave Kleinfeld z filmu Carlitos Way tak jak Ken jest żydowskim prawnikiem, uzależnionym od kokainy paranoikiem, posiadają praktycznie taki sam wygląd i pomogli głównemu bohaterowi jak i przysporzyli mu trosk. Nawet biuro prawnika w grze jest w dużej mierze kopią tego z filmu.
Lance Vance - charakter postaci powstał, jak to bywa, lekko z przypadku. Wpierw postać miał grać Eddie Murphy, jednak nie doszło do porozumienia z Rockstarem. Twórcy gry więc szukali innej czarnoskórej postaci która mogłaby się wcielić w postać. Jako, że gra osadzona jest w mieście bazowanym na Miami, a ma mieć klimat m.in. z serialu Policjanci z Miami, zwrócono się z propozycją pracy do Philipa Michaela Thomasa, grającego Ricardo Tubbsa - jednego z duetu policjantów w serialu. Mając już połowę legendarnego duetu, ktoś wpadł na pomysł by razem z głównym bohaterem gry zrobić przeciwieństwo - mroczne odbicie Policjantów z Miami. Obydwie postacie dzielą wydarzenie gdzie, szukają zemsty na mordercach swojego brata, którymi to są handlarze narkotyków.
Colonel Juan Cortez - postać stworzona jako prześmiewcza wersja Manuela Noriegi, panamskiego dyktatora, zajmującego się przemytem narkotyków w latach 80tych i mających kontakty w "środowisku". Pierwotnie gra zawierała rozmowę telefoniczną między Cortezem a Vercettim, po powrocie tego pierwszego do swojego kraju, gdzie opowiada on, jak brał udział w rewolucjach (jednak została ostatecznie wycofana). Drugą postać z której czerpie Juan jest Felix Cortez z filmu/książki Toma Clancy'ego Stan zagrożenia, obydwoje są byłymi pułkownikami ciągle używającymi tytułu wojskowego i przemytnikami na dużą skalę. Także aktor Robert Davi podkładający głos pod Colonela, grał w Bondzie postać parodiującą Noriege w Licencji na Zabijanie.
Mniej więcej w połowie rozgrywki, przychodzi nam ubić dużego szefa. Ricardo Diaz, bo tak ów szef się nazywa, czerpie inspiracje z dwóch postaci. Pierwszą jest Frank Lopez z filmu Scarface, gdzie przejmujemy jego "działalność" i organizację. Również z tego filmu zaczerpnięto sposób zdrady i tortur, czy śmierci postaci przez dwóch zdradzonych. Z tego filmu również zaczerpnięto ubiór bossa oraz jego willę, wzorowaną na tej Montany z końca filmu. Drugą postacią z której czerpie Diaz jest El Gato z Policjantów z Miami w zakresie wyglądu, wzrostu, charakteru oraz używanej broni - rewolweru Magnum.
Postać Avery Carringtona wzorowana jest na postaci M.F Thatherona z kreskówki Bobby kontra wapniaki. Poza wyglądem, historią i pochodzeniem z Texasu, obaj przedsiębiorcy muszą walczyć z konkurencją w biznesie. Dodatkowo obydwu postaciom głos podkładał Burt Reynolds, przy okazji będąc do obydwu całkiem podobnym. Nazwisko podobno dostał po pewnej bogatej rodzinie z serialu Dynastia.
Tworząc Umberto Robine, szefa Kubańczyków, Rockstar po raz kolejny zastosował system - postać z gry powinna być podobna do postaci która ją gra ze świata realnego, by wyglądała jak najbardziej naturalnie. A, że w tym przypadku głos podkładał Dany Trejo...
Ten sam system co przy Robinie, zastosowano przy tworzeniu postaci Auntie Poulet - przywódczyni gangu Haitańczyków. W rolę szefowej wcieliła się Youree Dell Cleomili Harris, znana lokalnie jako Miss Cleo, z programu o przepowiadaniu przyszłości, wróżbiarstwie itd. Telewizja zwęszyła w tym systemie tworzenia postaci grubą forsę i 15 lat po premierze Vice City, gdy Youree zmarła, zamierza wejść na drogę sądową o odszkodowanie za plagiat.
Steve Scott, reżyser filmów pornograficznych jest parodią Stevena Spielberga. Podczas gry nagrywa on film Closer Encounters (co parodiuje film Close Encounters of the Third Kind). Zobaczyć również można plakat filmu Bite, co nawiązuje do filmu Jaws.
Leo Teal i Mr Black - nawiązują do filmu Tarantino Reservoir Dogs, gdzie każdy z bohaterów miał pseudonim pochodzący od koloru.
Postać Hillary'ego Kinga - mającego robić za kierowcę podczas napadu na bank z wyglądu wzorowana jest na Jimmym Borgesie z jednego z odcinków Miami Vice. Dodatkowo śmierć kierowcy podczas napadu nawiązuje do wydarzenia z napadu na bank z filmu Gorączka, gdzie kierowca też zostaje zabity. Jego strach przed napadem zaczerpnięto od postaci Steviego z filmu Dog Day Afternoon, gdzie postać również się bała przeprowadzenia akcji. Sytuacja z wynajęciem kierowcy mającym zabrać przestępców w bezpieczne miejsce z akcji, wzorowana jest na filmie z 1978 - The Driver.
Pastor Richards, będący kaznodzieją telewizyjnym, wciskającym ludziom kit, o zbawieniu przez płacenie datków, jest wzorowany na osobie Petera Popoffa, który robił dokładnie to samo.
Gonzalez - podwładny baronów narkotykowych wzorowany jest na postaci odgrywającej taką samą rolę - Nicka The Pig z filmu Scarface.
The Psycho - postać obsesyjnie chcąca zabić muzyków z Love Fist, wzorowana jest na postaci z filmu Dressed to Kill, gdzie zabójca przebierał się tak jak ten w grze za kobietę.
Ok. Zobaczmy czym kierowali się twórcy przy tworzeniu misji.
-podczas wstępu do rozgrywki możemy zobaczyć postać nadzianą na hak wśród kawałków mięsa chłodni, co jest nawiązaniem do filmu Goodfellas, gdzie w ten sam sposób został potraktowany Frankie Carbone. Dodatkowo możemy zobaczyć port lotniczy imienia Escobara :)
-W misji An Old Friend, na ścianie za plecami Sonnyego można zobaczyć porter młodego Carla Gambino
-W znienawidzonej przez wielu misji Demolition Man sterujemy helikopterem zdalnie sterowanym, tak by rozkładać w odpowiednich miejscach ładunki wybuchowe tak by wysadzić budowany budynek. Nazwa misji nawiązuje do filmu pod tym samym tytułem gdzie główne role zagrali Stallone i Snipes, naturalnie demolując niejeden budynek.
-misja Phnom Penh '86 - nawiązuje do wojny w Wietnamie, Phnom Penh to stolica Kambodży, używana przez armię Północnego Wietnamu oraz Vietkongu jako baza. Dodatkowo podczas misji możemy strzelać z M60 z helikoptera niczym żołnierze USA w Wietnami podczas akcji
-w misji Rub Out gdzie pokonujemy naszego obecnego szefa Diaza i zgarniamy jego organizację dla siebie, opisywałem przy jego postaci. Jednak scena przygotowywania się do akcji została zaczerpnięta z Pulp Fiction, gdzie kamera została ustawiona na aktorów z bagażnika pojazdu.
-misja Cop Land jest nawiązuje nazwą do filmu Cop land ze Stallonem, Liotta też tam zagrał jedną z ważniejszych ról. Dodatkowo Lance Vance w tej misji biega z modelem strzelby z który często był używany przez Tubbsa w Miami vice.
-misja Juju Scramble - nazwa misji nawiązuje do zauroczenia, jak ludy zachodniej Afryki je nazywają - juju
-Trojan Voodoo- nazwa misji nawiązuje oczywiście do konia trojańskiego, naturalnie w misji używamy pojazdu voodoo zamiast drewnianej konstrukcji.
-misje związane z rozwojem biznesu produkcji lodów, bazują na wydarzeniach Glasgow Ice Cream Wars z lat 80tych, gdzie rywalizujące ze sobą organizacje sprzedawały narkotyki i kradzione rzeczy za pomocą aut do sprzedaży lodów.
-misja Cabmaggedon, podczas której walczymy na arenie z innymi taksówkami, nawiązuje do gry Carmageddon
-misja No Escape? nawiązuje nazwą do filmu z Liottą - No Escape (no niewiarygodne, że taki sam tytuł) gdzie Ray ucieka z kolonii karnej.
-The Job - misja z napadem na bank - dostajemy strój Jasona Vorheesa z Piątku 13, także duża maczeta dostępna jako broń biała, tez Heat -> ginie nasz wspólnik kierowca
-misja Publicity Tour- bomba została podłożona w limuzynie zespołu Love Fist, a my kierując pojazdem nie możemy zwolnić poniżej ustalonej prędkości, ponieważ w przeciwnym razie wybuchnie. Jest to druga misja w serii wzorowana na sytuacji z filmu Speed. Z pierwszą mieliśmy do czynienia w części nr 1.
- seria misji związana z koncertem Love Fist i Vice City Bikers - gang motocyklowy wzorowany na Hells Angels, który ma robić za obstawę dla zespołu muzycznego, jest wzorowany na prawdziwych wydarzeniach, gdzie Hells Angels robili za obstawę Rolling Stonesów podczas występu w Altamont w 1969 roku. Naturalnie normalnie się to nie skończyło, byli zabici, kradzieże, góry narkotyków itd.
-Keep Your Friends Close - nazwa misji nawiązuje do słów Michaela Corleone z II części Ojca Chrzestnego - My father taught me many things here - he taught me in this room. He taught me - keep your friends close but your enemies closer. Ostatnie słowa Vercettiego w misji pochodzą z filmu Casablanca z 1942 roku - "I think this is the beginning of a beautiful friendship". Naturalnie cała strzelanina w posiadłości inspirowana jest końcową strzelanina z filmu Scarface tyle, że nasz bohater wychodzi z niej zwycięski.
Dodatkowo w Apartamencie 3c jest łazienka ze śladami krwi, gdzie można zabrać piłę mechaniczną - jest to nawiązanie do sceny ze Scarface i sceny w łazience z piłą.
To tyle, jeśli chodzi o jubileuszowy wpis nr 20. Więcej ciekawych, względnie potwierdzonych rzeczy nie udało się wyszukać, zwłaszcza gdy jestem teraz zapracowany, jeśli kiedyś coś się znajdzie wrzucę to jako część zbiorcza serii GTA. W następnej części zajmę się samodzielnym rozszerzeniem do Vice City - Stories. Dzięki za poświęcony czas, może materiał komuś umilił go w czasie szalejącego wirusa lub dowiedział się czegoś nowego lub ciekawego. Pozdrawiam.
Komentarze (6)
najlepsze
A jak ktoś chce jeszcze lepiej odwzorować to, co ja dawno, dawno
Rób tak dalej!