Zapraszamy Was do naszego subiektywnego przewodnika po Obwodzie Kaliningradzkim, który podzieliliśmy na cztery sekcje: formalności związane z e-wizą oraz przekraczanie granicy, poruszanie się po Obwodzie oraz samym Kaliningradzie, co warto zobaczyć oraz gdzie pojechać i naszym zdaniem ważne informacje dotyczące cen, jedzenia i lokalnych ciekawostek.
Mamy nadzieję, że pomożemy Wam chociaż trochę odkryć ten ciekawy region chociaż sami ledwo go poznaliśmy, ale na jednej wizycie na pewno nie poprzestaniemy.
FORMALNOŚCI ZWIĄZANE Z E-WIZĄ
My rozpoczęliśmy nasze przygotowania od założenia, że jedziemy do Obwodu Kaliningradzkiego samochodem, a bazą wypadową będzie Kaliningrad. W tym miejscu odpaliliśmy wniosek wizowy dostępny na stronie https://evisa.kdmid.ru/ Jest on dość prosty, ale trzeba wypełniać go powoli i skrupulatnie.
Co jest ważne w tym miejscu?
➡️ W warunkach istnieje zapis, że nie jest konieczne posiadanie zaproszenia ani rezerwacji w hotelu – musicie jednak pamiętać, że obowiązek meldunkowy ciąży na Was mimo to.
➡️ E-wiza jest wydawana w ciągu 4 dni kalendarzowych (nie roboczych).
➡️ E-wiza jest ważna przez 30 dni od daty wydania i upoważnia do pobytu na terenie Obwodu Kaliningradzkiego 8 dni (nie 8 dób, tj. jeżeli przekraczacie granicę w poniedziałek o 8:00 to musicie wyjechać w kolejny poniedziałek do 23:59). ➡️ Wniosek wizowy możecie wypełnić najwcześniej 20, a najpóźniej 4 dni przed planowanym przybyciem do Obwodu.
➡️ Wymagane jest posiadanie ubezpieczenia zdrowotnego (nikt go u nas nie sprawdzał, ale nie gwarantujemy, że w Waszym przypadku tego nie zrobią)
➡️ Pamiętajcie o tym, by nie używać polskich znaków – w przypadku wprowadzania danych polecamy paszport – tam na dole jest wskazana transkrypcja międzynarodowa.
➡️ UWAGA!!! Zapiszcie sobie gdzieś numer, który Wam wyskakuje na początku (ID wniosku). Jest on niezbędny do sprawdzenia statusu wniosku, w przypadku pytań musicie się na niego powołać, a w dalszych krokach pojawia się tylko raz. ➡️ Pamiętajcie o zdjęciu – wymagania są takie jak wszędzie, nie starsze niż 6 miesiące, format do dokumentów, cała twarz na wprost. Podczas zamieszczania będziecie mieć owal ułatwiający wykadrowanie.
Dane do wizy (krok po kroku):
➡️ Wybieramy narodowość Polską, odwiedzany region Kaliningrad Oblast. ➡️ Koniecznie zaznaczamy wszystkie trzy zgody.
➡️ Zapisujemy sobie ID wniosku oraz zapamiętujemy e-mail i hasło.
➡️ Wpisujemy narodowość, nazwisko, imiona (koniecznie wszystkie), inne imiona, płeć, datę urodzenia, miejsce urodzenia
➡️ Cel wizyty (turystyczny), planowana data wjazdu i tu zaczyna się ZONK
↪️ Teoretycznie w zapisach jest informacja, że posiadanie zaproszenia ani rezerwacji w hotelu nie jest konieczne. W tym miejscu jednak jest WYMAGANE wpisanie danych hotelu lub osoby zapraszającej – Nazwa/nazwisko i imię, adres, numer telefonu.
➡️ Typ paszportu (turystyczny), numer paszportu, data wystawienia, data ważności
➡️ Adres zamieszkania, dane szkoły/pracodawcy (nazwa firmy, zajmowane stanowisko, adres, telefon).
➡️ Czy macie krewnych w Rosji? Jeżeli tak to podajecie stopień pokrewieństwa, nazwisko, datę urodzenia i adres. ➡️ Załączacie zdjęcie.
➡️ Ostatni krok to podsumowanie – sprawdźcie koniecznie wszystkie dane. U nas wkradł się chochlik i trzeba było tworzyć nowy wniosek wizowy, czekać kolejne dni na akceptację, a na granicy spędzić dodatkowy czas na tłumaczeniu Pani w okienku dlaczego na takie same dane są dwie wizy tylko w jednej nie ma wpisanego drugiego imienia.
Co dalej? Czekamy. U nas wszystkie wnioski zostały zaakceptowane po 3 dniach. Otrzymaliśmy na wskazany na początku adres e-mail wiadomość od zawierającą informację, że wniosek jest gotowy do pobrania ze strony. Tam konieczne jest podanie ID wniosku oraz hasła. Wizę drukujecie lub zapisujecie na telefonie i przedstawiacie na granicy wraz z paszportem.
PAMIĘTAJCIE! Przekraczając granicę samochodem musicie mieć przy sobie dowód rejestracyjny i zieloną kartę! Jeżeli nie jesteście właścicielem konieczne jest posiadanie poświadczonej notarialnie zgody właściciela przetłumaczonej na język rosyjski. Tyle z teorii, pewnie w tym miejscu wiele osób powie, że to ostatnie nie jest konieczne – my wskazujemy jak powinno być ;)
WSKAZÓWKA – jeżeli jesteście osobami „strachliwymi” polecamy zarezerwować hotel z możliwością odwołania rezerwacji, wskazanie go we wniosku wizowym. Gdyby coś poszło nie tak zawsze macie możliwość zrezygnowania. Jeżeli macie wyjątkowe pytania związane z obowiązkiem meldunkowym (np. własny kamper, namiot itp.) polecamy wysłać zapytanie w języku rosyjskim lub angielskim na adres evisa_info@dks.ru – odpowiadają szybko, nawet po angielsku i są bardzo pomocni :)
GRANICA – dziesiątki razy ją przekraczaliśmy, a mimo to mamy wrażenie, że za każdym razem coś się zmienia :D
➡️ Do Rosji: ustawiamy się grzecznie we wskazanych kolejkach – chyba, że tak jak my macie małe dziecko to większość osób wpuszcza takie samochody z życzliwością :) Po stronie polskiej szybka kontrola paszportów i bagażnika - można jechać dalej. Natomiast po stronie rosyjskiej – dostajemy „plakietkę wjazdową” w odpowiednim kolorze, przechodzimy kontrolę paszportową – pokazujemy paszport i wizę, dostajemy „migracjonki”, których należy pilnować jak oka w głowie. Następnie kontrola celna – ogólne przeszukanie samochodu, wnętrza i tu dostajemy deklarację celną w dwóch egzemplarzach (wzór: //novatech.webd.pl/kantorgronowo.pl/wp-content/uploads/2017/03/deklacacja-celna-rosja-po-polsku.pdf). Jeżeli nie jesteście pewni swoich umiejętności językowych proponujemy wydrukować i wypełnić wcześniej (my nie dostaliśmy druku po polsku tylko po angielsku i rosyjsku), a to czego nie wiecie zostawić puste – celnicy na pewno pomogą. Jeden egzemplarz zostawiacie wraz z „plakietką wjazdową”, drugi dostajecie ostemplowany i pilnujecie tak samo jak „migracjonki”, bo trzeba go okazać opuszczając kraj. Od tego miejsca Obwód Kaliningradzki stoi przed Wami otworem ;)
➡️ Do Polski: Jeżeli widzicie kolejkę lokalnych polskich rejestracji po prostu ją omińcie, dojedźcie do linii stopu przed rogatką granicy i powiedzcie strażnikowi, że jesteście turystami z e-wizą – puszczą Was przed „mrówami”. My przekraczaliśmy granicę w Bezledach, ale „lokalsi” stojący na granicy polecali nam Grzechotki jako przejście o większej płynności. Pobieramy na wjeździe „plakietkę” i ustawiamy się w odpowiedniej kolejce. Kontrola paszportowa, e-wizy, „migracjonki” wraz z potwierdzeniem rejestracji z hotelu, dokumentów pojazdu. Tu oczywiście milion pytań – gdzie byliśmy, jak długo, gdzie się przemieszczaliśmy itp. Następnie przechodzimy do kontroli celnej – ogólne oględziny samochodu, bagażników, siedzeń (w przeciwieństwie do granicy ukraińskiej nie zaglądali nam do wszystkich schowków i nie grzebali w bagażu). Tu pojawia się koronne pytanie: czy byliśmy nad morzem i czy przewozimy bursztyn z plaż. Przypominamy, że wywożenie tego typu „pamiątek” jest prawnie zabronione. Oczywiście nie przewożąc nielegalnych przedmiotów, dysponując wyłącznie dozwoloną ilością alkoholu (ewentualnie papierosów) przechodzimy do okienka, gdzie sprawdzane są dokumenty pojazdu i deklaracja celna. Po stronie polskiej czeka nas kontrola paszportów i dokumentów pojazdu oraz oględziny samochodu w ramach kontroli celnej. Na tym kończy się przygoda z przejściem granicznym.
@kdmid.ru>
PRZEMIESZCZANIE SIĘ PO OBWODZIE KALININGRADZKIM:
⏺ PODRÓŻOWANIE SAMOCHODEM
➡️ Co prawda nie mieliśmy do czynienia z inną formą transportu niż własny samochód, ale zdecydowanie chwalimy sobie to rozwiązanie. 200km szerokości , 100km długości jest w zasięgu każdego pojazdu, a drogi są dobre (na nieliczne możemy narzekać, ale trafiliśmy na nie na własne życzenie ;) daleko od głównych tras). ➡️ Korki w Kaliningradzie są i to dość upierdliwe. Zdziwiło nas, że w popołudniowym szczycie korek był w kierunku centrum i to na różnych trasach wlotowych do miasta. Znaczny zator był również na północy Kaliningradu przy budowie obwodnicy, ale to jest raczej uzasadnione. Podobna sytuacja ma miejsce w weekendy w miejscowościach nadmorskich. Sytuację na drogach możecie sprawdzić na portalu https://kgd.ru/traffic
➡️ Płynność jazdy w miastach ułatwiają „czasowniki”, czyli zegary pokazujące czas pozostały do zmiany światła. Polecamy z nich korzystać, bo nawet sekunda zwłoki po zapaleniu się zielonego światła kończy się sygnałem dźwiękowym kierowcy za nami ;)
➡️ Nie polecamy przejeżdżania na tzw. „późnym żółtym” oraz ruszania na „wczesnym zielonym” – na wielu skrzyżowaniach „żółte” zapala się równolegle: dla jednych jako powód do hamowania, dla drugich – ruszania. ➡️ Rosjanie jeżdżą specyficznie, ale na tym obszarze, naszym zdaniem, bardzo przyzwoicie i bezpiecznie, np. jak wpuszczają samochód w korku to zostawiają tyle miejsca, ile jest absolutnie konieczne.
➡️ Przemierzyliśmy chyba wszystkie główne drogi i wiele mniejszych oraz lokalnych i musimy z ogromnym zdziwieniem stwierdzić, że mało kto przekracza prędkość. Z czego to wynika? Na obszarze całego Obwodu Kaliningradzkiego zainstalowano gęstą sieć nowych kamer i fotoradarów rejestrujących wszelkie przewinienia. Podobno mandaty nie są wysokie, a jeżeli ureguluje się je w ciągu 20 dni to płaci się 50% wartości (wyłącznie w banku) – woleliśmy tego nie sprawdzać i jeździliśmy przepisowo, co nie było trudne, bo tak naprawdę jeździliśmy tak jak wszyscy. Wiadomo, że zdarzył się wariat lecący po krajówce 160km/h, ale to pojedyncze przypadki. ➡️ Fotoradary w postaci kamer często są oznaczone wraz z prędkością, jaką mierzą. Praktyką jest jednak ustawianie przenośnych maszyn w krzakach przy drodze na górce – o takim ostrzegli nas „długimi” kierowcy jadący z przeciwka. Do tego dochodzą dodatkowe kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle, przekraczanie linii ciągłej oraz nieprawidłowe parkowanie.
➡️ Ograniczenia prędkości. Teoretycznie w Rosji w terenie zabudowanym obowiązuje 60 km/h, w niezabudowanym 90 km/h, a na autostradach 110 km/h. Skąd określenie „teoretycznie”, skoro tak przewiduje prawo? W Obwodzie Kaliningradzkim nie oszczędzali na znakach ograniczeń i na większości obszaru niezabudowanego obowiązuje 70 km/h, a w miejscowościach 40km/h. ➡️ Uważajcie na progi zwalniające pod przejściami dla pieszych – często informacja o nich znajduje się na wysokości progu razem z ograniczeniem do 30 km/h, które niejednokrotnie są przesadzoną prędkością – proponujemy jeździć wolniej. ➡️ Stacje benzynowe są powszechnie dostępne, na większości można płacić kartą. Wiele z nich wymaga płatności przed tankowaniem, np. orientacyjnej kwoty, a różnicę później zwracają lub my dopłacamy. My tankowaliśmy wyłącznie do pełna i zawsze płaciliśmy po fakcie, ale ze wspomnianą praktyką możecie się również spotkać.
➡️ Nie zdziwcie się, że na stacji benzynowej przy granicy obok dystrybutora znajdziecie specjalny najazd – służy on tym, którzy chcą mieć pewność, że do baku weszło maksymalnie dużo paliwa :D
➡️ Pamiętajcie, że w całej Federacji Rosyjskiej obowiązuje całkowity brak alkoholu we krwi podczas prowadzenia pojazdu!!!
⏺ KOMUNIKACJA MIĘDZYMIASTOWA
W związku z tym, że podróżowaliśmy samochodem nie mieliśmy okazji korzystać z komunikacji międzymiastowej. Mimo to możemy wskazać Wam dwa popularne sposoby przemieszczania się do innego miasta:
➡️ Komunikacja autobusowa. Kursuje z Kaliningradu w kierunku większości miast, szczególnie widoczne na ulicach były pojazdy spółki Totem oraz Zelenogradsk-Trans posiadające liniowe połączenia międzymiastowe. ↪️ Rozkład: //avtovokzal39.ru/av-kali...
➡️ Komunikacja szynowa. Pociągi międzymiastowe kursują z Kaliningradu do wszystkich większych miast w Obwodzie. Konkretny schemat połączeń oraz rozkład wraz z cennikiem dostępne są na stronie //kppk39.ru/ :
↪️ Schemat: //kppk39.ru/index.php/pas...
↪️ Rozkład: //kppk39.ru/index.php/ras...
↪️ Cennik: //kppk39.ru/index.php/pas...
➡️ Autostopowiczów nie widzieliśmy nigdzie, więc nie powiemy Wam czy da się tak skutecznie podróżować po Obwodzie Kaliningradzkim, aczkolwiek znając uczynność ludzi nie powinno być z tym większych problemów.
⏺ KOMUNIKACJA MIEJSKA W KALININGRADZIE
➡️ Polecamy korzystać z komunikacji miejskiej w Kaliningradzie, ale na początek ściągnijcie sobie do telefonu trasę wszystkich linii (https://www.klgd.ru/activity/c... oraz https://www.klgd.ru/activity/control/finance_control/big_bus042019_2.pdf) lub zróbcie zdjęcie schematów na przystanku – ułatwi to przemieszczanie się między różnymi częściami miasta. Jeżeli macie stały dostęp do Internetu polecamy stronę https://www.go2bus.ru/ gdzie po wybraniu Kaliningradu i konkretnej linii macie dokładną lokalizację pojazdu.
➡️ Koszt biletu w autobusach, trolejbusach i tramwajach to 24 ruble, w marszrutkach 26 rubli. Kupujemy je u konduktora – wsiadamy do środka transportu i czekamy aż do nas podejdzie, nie musimy mieć odliczonej kwoty :)
➡️ Komunikacja miejska jeździ według orientacyjnego rozkładu, np. w godzinach 06:30-08:30 co 8 min.
➡️ Powszechnym środkiem transportu w Kaliningradzie jest Uber – jego samochody są najczęściej oklejone i łatwo dostępne. Poza tym możecie znaleźć wiele taksówek – żółte, odpowiednio oznakowane kogutem i numerem bocznym. Sami nie korzystaliśmy, więc nic więcej nie podpowiemy.
➡️ CO ZOBACZYĆ W KALININGRADZIE:
Dom Sowietów - 54.709964, 20.512224
Plac Zwycięstwa i Sobór Chrystusa Zbawiciela - 54.720135, 20.501797
Pomnik Bohaterów-Czołgistów - 54.716613, 20.509281
Pomnik Matki – Ojczyzny - 54.717333, 20.501491
Pomnik „Ziemianie – Kosmonautom” - 54.720381, 20.482138
Pomnik absolwentów KVATU, którzy zmarli w Afganistanie - MIG 19 - 54.736644, 20.468030
Pomnik Bałtyckich Marynarzy - 54.708014, 20.515989
Pomnik Lenina - 54.697275, 20.502057
Rzeźby na Urzędzie Stanu Cywilnego - 54.711244, 20.517425
Mozaika w ZOO - 54.720817, 20.489150
Murale na Hali Sportowej „Junost” - 54.707222, 20.504587
Park Zwycięstwa - 54.711247, 20.488739
Park wokół Bastionów Grulman/Kawalier II/Oberteich - 54.716296, 20.534768
Katedra św. Wojciecha i Najświętszej Marii Panny - 54.706475, 20.512066
Dom na ulicy Frunze: Кройц-аптека - 54.712853, 20.526920
Muzeum Bursztynu - 54.722276, 20.522934
Muzeum Światowego Oceanu - 54.706695, 20.499602
Muzeum skrzynek pocztowych - 54.718481, 20.508899
Centralny bazar - 54.720779, 20.510548
Pchli targ z antykami - 54.722650, 20.514774
Wszystkie osiedla mieszkaniowe, na których znajdziecie ciekawe zdobienia klatek schodowych oraz wiele Ład ;)
➡️ CO ZOBACZYĆ W BAŁTYJSKU:
Twierdza Piława i masowy grób - 54.641721, 19.889274
Muzeum Floty Bałtyckiej - 54.640678, 19.891171
Pomnik bohaterów poległych w II wojnie światowej 1941–1945. Czołg T-34 - 54.663232, 19.911111
Pomnik Lenina - 54.643742, 19.894328
Pomnik 40-lecia Zwycięstwa - 54.652686, 19.910357
Pomnik Matki z dzieckiem - 54.641249, 19.885724
Pomnik cesarzowej Elżbiety Romanowej - 54.646770, 19.876384
Pomnik żeglarzy łodzi torpedowych - 54.640556, 19.892553
Wieża ciśnień - 54.655813, 19.913106
Opuszczona wieża dalmierza - 54.642484, 19.883235
Plaża, na którą morze wyrzuca duże ilości bursztynu - 54.647049, 19.875139
Bazar - 54.658465, 19.909512
Strefa militarna z dużą ilością pojazdów bojowych - 54.710343, 19.952540
➡️ CO ZOBACZYĆ W OBWODZIE KALININGRADZKIM:
Park Narodowy Mierzei Kurońskiej - 55.137956, 20.801112
Tańczący las - 55.179753, 20.860792
Opuszczony kościół, jeden z wielu - 54.820483, 20.212470
Pomnik ofiar ataku na Kaliningrad. Czołg T-34 - 54.819076, 20.311469
Opuszczony hotel w Zielonogradsku - 54.962170, 20.476032
Pomnik Lenina (przykładowy, bo można go znaleźć w większości miasteczek) - 54.648731, 21.067471
Pomnik bohaterów poległych w II wojnie światowej 1941–1945. Czołg IS-2 w Gusiewie - 54.591493, 22.209237
Targowe centrum „Orbita” w Gusiewie (mozaika) - 54.592490, 22.200821
Bazar w Gusiewie - 54.585704, 22.197910
Plac i pomnik Lenina oraz zabytkowy tramwaj w Sowiecku - 55.081078, 21.888533
Pomnik czołgu T-34 w Sowiecku - 55.082524, 21.887702
Bazar w Sowiecku - 55.085175, 21.892441
Muzeum techniki wojennej w Sowiecku - 55.082946, 21.900402
To tylko niektóre miejsca, które warto zobaczyć. Podczas „kręcenia się” po miastach i miasteczkach oraz po trasie można spotkać wiele wiele więcej, dlatego zachęcamy Was do eksplorowania wszelkich zakątków Obwodu Kaliningradzkiego (poza jednostkami wojskowymi ;)
Co jeszcze powinniście wiedzieć wybierając się do Obwodu Kaliningradzkiego?
Chcesz zobaczyć pełny tekst przewodnika oraz zdjęcia z wycieczki? Zapraszamy na nasz facebookowy profil Po drodze do GS-u