Dlaczego nowe auta są takie drogie? Cześć 1
Samochód to prawdopodobnie najbardziej skomplikowana rzecz, jakiej używamy na co dzień. Składa się średnio z około 9 tysięcy części i... działa. Co za tym stoi? Tysiące godzin pracy włożone w każdy najmniejszy detal - na przykład w przycisk. I o tym w pierwszej części serii \"Dlaczego...
bgjm z- #
- #
- #
- #
- 248
- Odpowiedz
Komentarze (251)
najlepsze
No fakt teraz W Polsce na nowy samochód który nie panda czy inną skodą, musisz odkładać zaledwie ćwierć życia( ͡° ͜ʖ ͡°)
Postrzegam rynek motoryzacyjny jako pasożytniczy organizm, z niezwykle rozbudowanym system naczyń zasilanych krwawicą kierowców. Nikt nie pyta kierowcy czy chce przycisk za 3tys, porostu go montują na zasadzie sprzedaży wiązanej a funkcjonalność auta wcale nie wzrasta za sprawą kilku tysięcy wydanych na jeden pstryczek.
Ale:
Takie przyciski są robione masowo- wiadomo zatem że będzie to proces wysoce zautomatyzowany. Ktoś musi wykonać formy wtryskową zaprojektować linie od strony mechanicznej, automatyki, elektryki, pneumatyki, napisać soft do robotów.
Żeby wyprodukować nawet mały element trzeba czasem dość rozbudowanej machinerii - roboty (na razie) nie mają rąk i umiejętności abstrakcyjnego myślenia. Poza tym proces musi być powtarzalny.
@jacob1: @Zdziczest: trochę dłużej niż gwarancja, nawet ta rozszerzona ( ͡° ͜ʖ ͡°)
U nas taki nowy VW Golf czy Focus za 90tys w lepiej doposazonej wersji to drogi samochod.
Ale dla kierowcy autobusu w Niemczech, pracownika fizycznego w Anglii, kuriera w Norwegii lub innego slabosrednio zarabiającego zawodu, nizszej pozycji społecznej to normalna cena.
Jakbyś chciał zamówić jedną sztukę do swojego Golfa to nikt ci nie sprzeda.