Samochód z napędem turbinowym
Silnik zawiera 5 razy mniej części niż konwencjonalny, nie wymaga smarowania, chłodzenia i może jeździć praktycznie na każdym płynnym paliwie. Spalanie w trasie ok. 3l, jednak w mieście znacznie więcej. Motor z 1963 wydaje się idealny do połączenia z napędem elektrycznym w nowoczesnych hybrydach.
szoorstki z- #
- #
- #
- #
- #
- 56
Komentarze (56)
najlepsze
Zrobienie silnika tłokowego który chodził by na benzynę i ropę też jest możliwe (któreś ruskie ciężarówki mają takie silniki) więc nie był to główny powód użycia turbiny a jedynie dodatkowy bonus.
@janusz0: Czytałem kiedyś dłuższy artykuł na ten temat. Tam było dużo nieczystej gry ze strony konkurentów. Były naciski i koniec końców projekt zamknęli nie ze względów ekonomicznych tylko lobby paliwowemu to nie pasowało.
Faktycznie, ta turbina mogła chodzić na czymkolwiek co się pali... Nawet na mocniejszej tequili ;-) serio zrobili taki eksperyment w ramach reklamy
Zawiera treści 18+
Ta treść została oznaczona jako materiał kontrowersyjny lub dla dorosłych.
Zawiera treści 18+
Ta treść została oznaczona jako materiał kontrowersyjny lub dla dorosłych.
https://pl.wikipedia.org/wiki/MTT_Superbike
Cała masa wad, praktycznie eliminowała ich sens z użycia w samochodach.
Było trochę nieudanych eksperymentów, a jedyne zastosowanie które jakoś się tam obroniło to czołgi.
- wąski zakres użytecznych obrotów (maksymalne obroty, to zaledwie około dwukrotność obrotów biegu jałowego), co wymaga zastosowania bardzo dużej ilości biegów
- bardzo wysokie obroty pracy (kilkadziesiąt tysięcy obrotów), co wymaga stosowania wielostopniowych przełożeń głównych
- bardzo wąski zakres
@hellfirehe: Się przyczepię, nie wiem czy sam to wymyśliłeś czy cytujesz
1) zakres obrotów jest kluczowy
Samochodem potrzebujesz jeździć zarówno 5km/h jak i 200km/h.
Mając silnik tłokowy który ma zakres prędkości obrotowej 600-6000rpm (i całkiem sensowną moc już przy 2000-2500rpm) potrzeba znacznie mniejszej ilości przełożeń niż w silniku który sensowną moc ma między 40000-50000rpm.
2) przekładnia główna musi mieć znacznie większe przełożenie.
Jeśli samochód z silnikiem spalinowym osiąga 200km/h przy 6000rpm, to przełożenie całkowite wynosi około 3.6:1. Na co składa się
Chociaż nie wiem jak z miniaturyzacja i mocą takich małych turbin, ale gdyby tak wsadził je do ciężarówki..