Latali na inspekcje lasów samolotem, który miał nie tylko króciutką drogę startu czy lądowania (by się móc zmieścić z tym na leśnych polanach), ale i bardzo niską prędkość przeciągnięcia - ok. 20 km/h. No i kiedyś lądowali na lotnisku, ale wieża nakazała się im wstrzymać z lądowaniem, by inna maszyna mogła wystartować z krzyżującego się pasa. Odpowiedzieli, że OK, że poczekają, zmniejszyli obroty silnika i zawiśli w
@syn_admina najmniejsza prędkość przeciagniecia czyli minimalna to okolice 50/60 km/h więc wiatr czołowy musiałby mieć właśnie taką prędkość żeby samolot 'stał w miejscu' względem gruntu. Tylko że przy 60km/h czyli 16 m/s to już ciężko latać bo to wichura ( ͡°͜ʖ͡°) Radziłbym podchodzić do 'historii z internetu' z rezerwą ( ͡°͜ʖ͡°)
Taki samolot to marzenie. Lądujesz byle gdzie, nie szukasz lotnisk których mimo wszystko mało a i maszyna nie kosztuje (również samo utrzymanie) takie krocie jak w przypadku nawet małego helikoptera. No ale też kosztuje :-)
@glutaminian: w muzeum lotnictwa widziałem że niektóre samoloty mają takie systemy wstępnego napędzania kół, żeby przy przyziemieniu różnica prędkości nie była zbyt duża.
@uriuk: https://sjp.pl/awionetka Chodziło mu o awionetkę. Wymuszanie w mowie potocznej używania słownictwa z języka branżowego zamiast poprawnych i uznanych słów z języka potocznego to rak.
Awionetka to mały samolot, tir to duża ciężarówka, stłuczka to niegroźny wypadek, a jak ktoś ma z tego powodu ból dupy, to trudno.
W sumie maszyna z takim rozbiegiem i dobiegiem to spełnienie marzeń konstruktorów z początku XX wieku na temat samolotu dla mas, który może mieć pas w ogródku.
Komentarze (60)
najlepsze
Latali na inspekcje lasów samolotem, który miał nie tylko króciutką drogę startu czy lądowania (by się móc zmieścić z tym na leśnych polanach), ale i bardzo niską prędkość przeciągnięcia - ok. 20 km/h. No i kiedyś lądowali na lotnisku, ale wieża nakazała się im wstrzymać z lądowaniem, by inna maszyna mogła wystartować z krzyżującego się pasa. Odpowiedzieli, że OK, że poczekają, zmniejszyli obroty silnika i zawiśli w
@xaliemorph:
Teoretycznie tak, w praktyce mogą być problemy z prawem.
https://pl.wikipedia.org/wiki/L%C4%85dowanie_awaryjne
Awionetka to mały samolot, tir to duża ciężarówka, stłuczka to niegroźny wypadek, a jak ktoś ma z tego powodu ból dupy, to trudno.