Jako ciekawostkę dodam że przy pasach do lądowania montowane są specjalne światła które wskazują pilotowi czy znajduje się za wysoko, za nisko lub idealnie na ścieżce schodzenia samolotu, w pełni analogowe i niezawodne rozwiązanie ( ͡°͜ʖ͡°) Widać to na filmie :)
Mimo ze robi to wrazenie i mam pelen podziw do pilotow (chociaz to praca jak kazda inna i pewnie kazdy po odpowiednim przeszkoleniu sobie da rade), to mam szczera nadzieje, ze doczekamy czasow gdy systemy i komputery beda tak zaawansowane, ze ladowanie bedzie odbywac sie automatycznie
@Coolek: samoloty już potrafią same lądować i wyhamować nie potrafią jeszcze same kołować do bramki, ponieważ jak na razie brak wystarczającej infrastruktury, ale plany już są :D na upartego jedyne czynności, które musi zrobić pilot (w dużym uproszczeniu) to kołowanie do pasa, start, zaraz po starcie przejście na autopilota i wyłączenie go dopiero po wyhamowaniu na lotnisku docelowym i jak już wspomniałem kołowanie na miejsce postoju, więc praktycznie ~97% lotu może
@putli: Większość błędów to niestety błędy człowieka. Człowiek sprawdza się w sytuacjach awaryjnych, tam gdzie trzeba improwizować. Tak gdzie potrzebna jest rutyna - maszyna jest niezastąpiona.
Gdyby człowiekowi sprzed tysiąca lat pokazać urywek tego filmiku, nie uwierzyłby, że to ta sama planeta i ci sami ludzie. Wyobraźcie sobie co będzie za tysiąc lat.
@Cyjanek_i_Szczescie: ehh... bardzo stary żart :) "retard retard retard", komputer przypomina pilotowi, żeby tuż przy przyziemieniu "opuźnił/zwolnił" przepustnicę do zera. Mimo, iż pilot i tak to wie, ze względów bezpieczeństwa komputer musi mu przypomnieć. Tak jest przy każdym lądowaniu.
kto jest dowódcą/głównym pilotem w samolocie na tym filmie? myślałem, że główny pilot siedzi z lewej strony (patrząc od tyłu) ale ten wykonuje polecenia pilota z prawej. czy to bez różnicy? po za tym gość z lewej jest starszy, może uczy młodego?
@gilotyniarz Przed każdym lotem piloci dzielą się zadaniami na pilot flying i pilot monitoring. Ten drugi czyta checklisty, rozmawia z ATC itp. Dowódcą jest zawsze kapitan (po lewej) i on zawsze może przejąć kontrolę ( ͡°͜ʖ͡°)
@gilotyniarz: do komentarza wyzej nalezy dodac ze kapitan nikogo nie uczy, w wiekszosci przypadkow, kapitan i pierwszy oficer maja takie same uprawnienia (w sensie licencje, type rating i tym podobne), z ta roznica ze przewaznie (chociaz to nie jest regula), kapitan ma wylatane wiecej godzin, a co za tym idzie wieksze doswiadczenie i lepsze umiejetnosci
Z zawodem pilota jest trochę tak jak z zawodem aktora porno: gdy włączymy sobie zajawkę na yt czy innym tube, to fajnie by się było wcielić w rolę chociaż na chwilę. Ale gdy uświadomić sobie, że to jest niełatwy zawód z dużą ilością rutyny, to jakoś przechodzi ochota na bycie pilotem lub aktorem.
@birus: Coś w tym jest. Gdy jednak oglądam filmiki różnych pilotów, to każdy z nich mówił, że nie zamienił by tego zawodu na żaden inny. Mimo iż rutynowe są procedury, to jednak każdy lot jest inny i do każdego trzeba się przygotować. Nie mówie już o sytuacjach awaryjnych :) Jest też dużo popierkowej roboty i powtarzalnych procedur podczas każdego lotu. Za to darmowe hotele w różnych miastach w czasie przerwy na
nie wiedziałem, że to tak wygląda, więc rozbawiło: gość daje komendę 'landing checklist' i drugi wyciąga cchecklistę na jakimś zwitku papieru i sprawdzają
@miliardwrozumie: ano, w wiekszosci samolotow tak to wyglada, ale np A380, A350, 777, 787, 747-8 i generalnie wszystkie stosunkowo nowe samoloty maja 'wbudowane' checklisty. Nawet ten A320 ma cos na wzor checklisty przed startem, na ECAMie (srodkowym wyswietlaczu) przed startem pojawiaja sie najwazniejsze rzeczy i jesli ktoras z nich (klapy, spoilery, autobrake) nie sa odpowiednio ustawione, to po zwiekszeniu ciagu wlacza sie alarm i mila cyfrowa pani mowi np. 'takeoff, flaps'
moj ziom nauczyl sie na tym latac i ladowac samolotem. Teraz prowadzi boeinga. Troche wybulil za kursy i licencje ale dal rade.Zarabia cos kolo 20k na miesiac
@OzaweNakashi a jest mnóstwo osób które wydało kasę na szkolenia (pareset tys zł) i pracy nie znalazło. Po paru latach licencje straciły ważność i wszystko jak krew w piach.
Komentarze (75)
najlepsze
Co to sztuczna inteligencja, to ja nie wiem...
A tutaj w dzień: https://youtu.be/wz1mKIpQU34?t=341 (。◕‿‿◕。)
https://www.youtube.com/watch?v=OpA3ORYlgGs
Komentarz usunięty przez moderatora
nie potrafią jeszcze same kołować do bramki, ponieważ jak na razie brak wystarczającej infrastruktury, ale plany już są :D
na upartego jedyne czynności, które musi zrobić pilot (w dużym uproszczeniu) to kołowanie do pasa, start, zaraz po starcie przejście na autopilota i wyłączenie go dopiero po wyhamowaniu na lotnisku docelowym i jak już wspomniałem kołowanie na miejsce postoju, więc praktycznie ~97% lotu może
Komentarz usunięty przez moderatora
Komentarz usunięty przez moderatora