Nie wiem czy to jest pokaz "maksymalnych możliwości", ale taka ciekawostka z dokumentu o boeingu który kiedyś oglądałem: każdy nowy model samolotu musi przejść próbę "awaryjnego hamowania", wiąże się to niestety z poświęceniem układu hamowania (i chyba opon?), które takiej próby nie są wstanie przetrwać i być zdatne do dalszej eksploatacji (palą się), w związku z tym - w typowych rejsowych samolotach - takie hamowanko to jednorazowo może być koszt przekraczający 1mln
Ciekawostką jest fakt, że każdy samolot ma tzw "prędkość decyzji" (obliczaną każdorazowo dla dane samolotu na danym lotnisku), po osiągnięciu której samolot nie ma szans wyhamować i musi kontynuować start mimo wszystko.( ͡°͜ʖ͡°)
Do momentu kiedy samolot nie osiągnie prędkości V1, ma jeszcze możliwość wyhamować do zera, dlatego pilot podczas startu trzyma rękę na manetce na wszelki wypadek. Przy prędkości Vr, podrywa już dziób i wówczas nie ma możliwości bezpiecznego zatrzymania się. Do momentu V1 piloci podejmują decyzję Take Off lub nie. Za każdym startem ta prędkość jest inna, i obliczana na podstawie wagi samolotu...
Na filmie widać jak włączone są odwracacze ciągu (te otwarte klapy przy silnikach) ,aż do całkowitego zatrzymania samolotu. Podczas lądowania też się ich używa, ale do prędkości ok 60 węzłów, poniżej tej prędkości są wyłączane.
@pri0: O właśnie, tego komentarza szukałem. Dodam tylko, za wikipedią:
Działanie odwracacza ciągu w samolotach śmigłowych opiera się na zmianie kąta natarcia łopat śmigła. W samolotach odrzutowych stosuje się urządzenia kierujące część strumienia spalin do przodu.
W samolotach odrzutowych stosuje się urządzenia kierujące część strumienia spalin do przodu
@BaKaZa: dlatego wyłącza się odwracacze przy małej prędkości i braku sytuacji awaryjnej - za duże ryzyko zassania gazów wylotowych i wystąpienia pompażu.
Flight EZY4912 from Split to Roma on thursday the 15th of August. Just before surpassing V1, crew puts on full reverser, full brakes (as you can see with the smoke) and full airbrakes (spoilers). Roughly 500-600 meters later, the aircraft was fully stopped. Security was called and Firetrucks were placed all around the 319.
Somebody inspected the gears from the runway few minutes, then the aircraft taxied to a
@bi-tek: Wcale nie tak bardzo jak mogłyby się wydawać. Np. dla B737 przy lądowaniu na suchym pasie użycie wstecznego ciągu skraca dystans hamowania tylko o 40 metrów. Dopiero przy mokrym pasie rewersery zaczynają znacząco pomagać.
40m z ilu? Jestem ciekaw jak rozkłada się mniej-więcej hamowanie (hamulce, ciąg wsteczny czy hamulce aerodynamiczne) przy standardowym lądowaniu.
@InfinityM: Dla samolotu (cały czas mowa o B738) ważącego 65 ton, dystans do lądowania z użyciem rewersów to 960 metrów, każde 5 ton więcej/mniej zwiększa/zmniejsza ten dystans o 55 metrów. To są dane z "QRH" - Quick Reference Handbook, będącego zawsze pod ręką dla pilotów w kokpicie. Pozwala na oszacowanie dystansu do
Troche za szybko na zmiane ciagu. Hamowanie tylko hamulcami czy wirniki maja jakis system odwrotnego ciagu, nie wiem skierowania wyrzutu na boki lub wstecz, czy lopatki sie obracaja. Tzn pytam bo nie wiem, w mojej ocenie hamowanie jest tylko kolami, ciag do minimum i tyle
Problem z hamulcami w samolotach jest taki że mają nieproporcjonalnie mniejszą siłę hamowania w stosunku do masy niż np. w samochodach osobowych. Po prostu tarcze hamulcowe mają zbyt małą średnicę.
@ProfesorJagoda: Nie miał - wtedy pewnie wyleciałby z pasa. Jak przekroczysz V1 to choćby skały srały musisz lecieć (chyba że coś Ci urwie skrzydła( ͡°͜ʖ͡°)
Hamulce muszą być bardzo wydajne mając na uwagę dużą wagę samolotu. Z pewnością po takim hamowaniu będą do wymiany bo się popalą. Ciekawe jaką drogę hamowania ma A380, ten to dopiero jest gabaryt ( ͡°͜ʖ͡°)
@PiotrPiotroWielki @IreuN Raczej musiał użyć hamulców, bo przed startem przełącza się autobrake na RTO. Dlatego też asysta straży pożarnej i dym z podwozia, bo po takim hamowaniu nieźle się nagrzewają ( ͡°͜ʖ͡°)
@PiotrPiotroWielki: @IreuN: @creative1222: Oczywiście używa się hamulców. Jest takie pojęcie jak hot brakes. Po nieudanym starcie, czasami maszyna musi postać chwile na pasie aby ostudzić hamulce, zanim będzie mogła ruszyć. Zazwyczaj wysyła się wtedy do tego wóż pożarniczy, bo jak się hamulce mocno nagrzeją, to lubią się zapalić.
Komentarze (96)
najlepsze
każdy nowy model samolotu musi przejść próbę "awaryjnego hamowania", wiąże się to niestety z poświęceniem układu hamowania (i chyba opon?), które takiej próby nie są wstanie przetrwać i być zdatne do dalszej eksploatacji (palą się), w związku z tym - w typowych rejsowych samolotach - takie hamowanko to jednorazowo może być koszt przekraczający 1mln
Tyś Tyś
@BaKaZa: dlatego wyłącza się odwracacze przy małej prędkości i braku sytuacji awaryjnej - za duże ryzyko zassania gazów wylotowych i wystąpienia pompażu.
@Kamil__: To jest klapka "areodynamiczna" - gdyby się nie otwarła, samolot niechybnie wypadłby z pasa ( ͡º ͜ʖ͡º)
Flight EZY4912 from Split to Roma on thursday the 15th of August.
Just before surpassing V1, crew puts on full reverser, full brakes (as you can see with the smoke) and full airbrakes (spoilers). Roughly 500-600 meters later, the aircraft was fully stopped.
Security was called and Firetrucks were placed all around the 319.
Somebody inspected the gears from the runway few minutes, then the aircraft taxied to a
@InfinityM: Dla samolotu (cały czas mowa o B738) ważącego 65 ton, dystans do lądowania z użyciem rewersów to 960 metrów, każde 5 ton więcej/mniej zwiększa/zmniejsza ten dystans o 55 metrów.
To są dane z "QRH" - Quick Reference Handbook, będącego zawsze pod ręką dla pilotów w kokpicie. Pozwala na oszacowanie dystansu do
https://thechive.files.wordpress.com/2015/06/jet-hits-concrete-wall-at-500-mph-1-gif-1.gif?w=400&h=300
Do tego jeszcze dźwiga spoilery na skrzydłach które działają jak hamulec aerodynamiczny z Bugatti.
@smaky78: nie jest tak źle. Przy większych prędkościach rewersy robią swoje - później "zwykłe" hamulce dają radę. Dlaczego "zwykłe"? Bo to są konkretne zestawy wielu tarcz na jedno koło:
http://static1.squarespace.com/static/568c49565a56689becb3c612/568ca16095a8cd1f89b45ce9/568ca18695a8cd1f89b4612f/1452057190742/?format=1000w
@IreuN Raczej musiał użyć hamulców, bo przed startem przełącza się autobrake na RTO. Dlatego też asysta straży pożarnej i dym z podwozia, bo po takim hamowaniu nieźle się nagrzewają ( ͡° ͜ʖ ͡°)
@neev: @TwojaStaraTanczyMambe: