Francuski przewoźnik państwowy SNCF testuje pierwszy z 40 zamówionych od firmy Alstom składów TGV Océane. Dwupoziomowe składy zespolone będą kursowały na trasie z Paryża na południe Francji.
Zamówienie jest wynikiem porozumienia między firmą Alstom a rządem Francji. Zakłada ono utrzymanie zatrudnienia w fabryce firmy Alstom w Belfort poprzez realizację zamówień w procesie modernizacji floty TGV. W połowie lutego SNCF ogłosiło zamówienie 15 dodatkowych składów piętrowych.
Dodatkowe zamówienie wiąże się z rezygnacją z modernizacji 24 składów TGV. SNCF zakupi w sumie 55 nowych pociągów. Władze spółki liczą na szereg korzyści związanych z posiadaniem nowego, jednolitego i bardziej pojemnego taboru na linii łączącej północ i południe kraju. Wśród zysków wymienia się oszczędności na obsłudze starych pojazdów i zakupie części. Nowe składy pozwolą również na ograniczenie liczby klas w pociągach TGV z sześciu do trzech.
Pierwsze 6 z dodatkowych 15 pociągów zostanie dostarczonych SNCF w 2019 roku. Reszta w 2020 roku, kiedy też z użytku wycofane zostaną nawet 35-letnie składy TGV.
Poza składami piętrowymi, SNCF zamawia również 30 elektrycznych składów zespolonych do połączeń dalekobieżnych normalnych prędkości. Przetarg jest w trakcie przygotowań i będzie opublikowany w pierwszej połowie tego roku. Składy do obsługi trasy Bordeaux-Marseille mają zostać dostarczone przez producenta do 2022 roku.
Zakup dodatkowych pociągów TGV to kolejna duża inwestycja w grupie SNCF w ostatnich tygodniach. Wcześniej miało miejsce ogłoszenie zakupu udziałów szwajcarskiego przewoźnika towarowego BLS Cargo przez SNCF Logistics.
Grupa SNCF przechodzi w ostatnich latach konsolidację przed wejściem w życie IV Pakietu Kolejowego, który m.in. w 2019 roku otworzy rynek przewozów pasażerskich w Unii Europejskiej. Tego typu działania podjęło również niemieckie Deutsche Bahn i autriackie OBB. Podobne plany ma Grupa PKP pod kierownictwem Mirosława Pawłowskiego.
Source: railwaygazette.com / Christophe Masse