AMA - Pytania do maszynisty kolejowego
Kolej zawsze mnie pociągała. Postaram się odpowiedzieć na każde rozsądne pytanie. Nie jestem encyklopedią kolejnictwa, ale chyba dam radę. Początek pracy to szuflowanie węgla do kotła. Potem lokomotywy spalinowe, następnie EZT. Ostatnie kilometry wyjeżdżam jako maszynista urzędniczego biurka :)
kolejniczy z- #
- #
- #
- #
- #
- #
- 320
Komentarze (311)
najlepsze
Silników zazwyczaj jest kilka. Jeden, dwa, cztery, sześć albo dziewięć. KAŻDY z nich jest gotowy do jazdy w obie strony. To w lokomotywach. W polskich jednostkach EZT zazwyczaj od czterech do ośmiu.
Miałeś kiedyś wyrywkową kontrolą dokumentów np. przez UTK lub policję? Dmuchacie w alkomat przed zmianę? W trakcie też się zdarza, że na stacji jest kontrol?
Klatka (w lokomotywie dwukabinowej) to zwykłe przejście pomiędzy kabinami, w którym nie dosięgnie nas strefa zgniotu. Też teoretycznie. Parowozy i loczki manewrowe takich „klatek” nie mają.
2. Czy zawsze kończy się pracę w mieście zamieszkania czy np. trzeba dojechać później samemu pociągiem już jako pasażer.
1. Typowych 12 godzin chyba nie ma. Na osobowych zazwyczaj kilka godzin jazdy, krótka przerwa, zmiana składu i (albo) kierunku. Parę godzin w drugą stronę. Zjazd na tory postojowe. Godzinka, dwie stania. Wyjazd w inny kierunek, przekazanie składu koledze który pojedzie dalej i do domu czymkolwiek, co się napatoczy.
2. Nie zawsze. Nieraz trzeba dojechać albo wracać jako pasażer.
2. Nie drażni cię dźwięk falowników w EN76? Widziałem jak maszyniści SKM Warszawa wyłączali sobie silnik pod aktywną kabiną w 27we by mieć ciszę?
3. Czy duża jest przepaść miedzy polskimi EZT a zagranicznymi (PESA, NEWAG vs Stadler)?
4. Jak oceniasz modernizacje EN57 do turboklopów? Ta dwustopniowa przekładnia w nowszych sztukach rzeczywiście się sprawdza?
5. Ulubiona linia kolejowa? Pytam sie, bo sam
1. Źadnym z powyższych. EU07
2. Niiuee, skądże.
3. Obecnie mała, ale Stadler ma sprawdzony przez lata model EZT, a Pesa ciągle bawi się w prototypy, coś zmienia na szybko, poprawia, upgraduje system. W efekcie czego pojazdy jednej serii wcale nie są ze sobą kompatybilne. NEWAG dba znacznie bardziej o spójność, komfort maszynisty i niezawodność. Swoją drogą szkoda że Solaris nie produkuje pociągów.
4.Jest OK
5.Hel-Reda i Zagórz-Łupków
jeździcie od samego Kołobrzegu do Krakowa bez przerwy?
Mój tata w zeszłym roku przeszedł na emeryturę, ale długo jeździł właśnie w KM, ciekawe czy znasz :)
Jeździłeś na Hetmanach?
Czym jednak wolisz jeździć? Nowszymi pociągami jak Elfy czy wspomniany Hetman, czy raczej coś starszej konstrukcji - kible, czy EP/EU07?
@whysooseriouss: Bo werniksuje Olszynkę Grochowską.
Po co na semaforach montowane sa dwa pasy swietlne? czy zmienia to jakos dozwolone predkosci? Takie semafory stoja chociazby przed wjazdem na stacje gdansk wrzeszcz