Komentujący podaje suche fakty. Ja takie mosty budowałem na Odrze i mieszana wstęga dawała 60 ton, na przemian 1 ponton i 2 pontony. Te mało istotne pontony to "brzegówki" i ważyły 2x więcej niż zwykłe. Na filmie są Stary 266 i do obsługi takiego stara musiało być 2 pontonierów i kierowca natomiast do pszczółki czyli Stara 660 tylko 1 pontonier i kierowca. Budowaliśmy most na odrze o długości 90-100m z jedną wstęgą
@jak_to_mozliwe: jakbyś oglądał materiał to byś potwierdził slowa @chrupol ze to co mamy na granicy NATO to kompromitacja. Nasz system pontonow ma za małą nośność w wersji podstawowej i pochłania za dużo czasu i siły roboczej. To właśnie automatyzacja ma kluczową rolę.
@Sherrax: W przypadku tego typu sprzętu militarnego (i nie tylko) zawsze zostawia się możliwość sterowania manualnego (korba). Zauważ, że sprawność konkurencyjnych systemów nie polega tylko na automatyzacji ale na integracji kilku funkcji np. : ciężarówka+ponton=pływający pojazd pontonowy, ponton + łódź motorowa = niezależny ponton z własnym napędem. Wszystko to ułatwia obsługę i zmniejsza ilość "rąk do pracy", zmniejsza czas do postawienia przeprawy.
@Mazowia: W szczecinie na imprezy masowe Wam taki fajny most fundują a w Warszawie stolicy jak spalił się Łazienkowski jeden z ważniejszych mostów to do tej pory jest nieprzejezdny a o pontonowym możemy sobie pomarzyć. Masakra.
Dziadek mi opowiadał jak na ćwiczeniach w wojsku właśnie Krazem zrzucał ponton do rzeki... dziadek ma 64 lata także od ponad 40 lat nic się nie zmieniło.
Jakiś czas temu czytałem wywiad z pracownikiem firmy, która złomuje okręty marynarki wojennej. Wspominał tam o łodziach desantowych (barkach?), które w kadłubie miały zaspawany korek - po przestrzeleniu burty nie tonęły. Czy konstrukcja tych wszystkich przepraw zawiera takie rozwiązania czy są zbyt ciężkie? Swoją drogą to czy salomonowym wyrokiem nie byłoby skonstruowanie dwóch wersji bwp? Jednej bardziej dbającej o żołnierza a drugiej bardziej uderzeniowej? Tak żeby po przekroczeniu Wisły można było wrócić?
spotkaem się z opinią że ruskie mosty pontonowe (czy jak je tam zwał) mają konstrukcje pustą w środku, tzn. samo powietrze. gdzie wszystkie inne wypełnione są jakąś pianką. robi się to po to aby przeprawa była niezatapialna, nawet przy rozszczelnionym pontonie
@syn_admina: polskie pontony także były puste wewnątrz - powietrze i woda gdyż przeciekały. Na swoim spodzie te metalowe pontony posiadały prostokątne włazy, które służyły do wchodzenia aby dokonywać .konserwacji.
Komentarze (43)
najlepsze
Komentarz usunięty przez moderatora
https://youtu.be/1ZihuQCNzSg
#pdk
Swoją drogą to czy salomonowym wyrokiem nie byłoby skonstruowanie dwóch wersji bwp? Jednej bardziej dbającej o żołnierza a drugiej bardziej uderzeniowej? Tak żeby po przekroczeniu Wisły można było wrócić?
robi się to po to aby przeprawa była niezatapialna, nawet przy rozszczelnionym pontonie