AMA - wydawnictwo
Witajcie, wykopki. Od jakiegoś czasu pełnię funkcję redaktora i człowieka od wielu rzeczy w stosunkowo młodym wydawnictwie Genius Creations. Jeśli chcielibyście wiedzieć, jak wygląda praca nad wydawaną książką lub poznać zasady funkcjonowania wydawnictwa na rynku, to zapraszam do zadawania pytań.
F.....r z- #
- #
- #
- #
- #
- 123
- Odpowiedz
Komentarze (122)
najlepsze
1. ile zarabiacie na egzemplarzu?
2. macie sztampowe umowy czy piszecie je pod autora?
3. jaki klucz doboru książek/autorów?
1. Po odjęciu kosztu druku i marży dystrybutora to wychodzi około 10 - 15 złotych na egzemplarzu, ale z tego trzeba jeszcze odpalić kasę autorowi, redaktorowi, korektorowi, grafikowi, składowi i pokryć koszta promocji. Jak nie trafisz na drugie "50 twarzy Greya", to raczej złotych gór z tego interesu nie zbierzesz.
2. Stroną prawną akurat się nie zajmuję, ale z tego co wiem, to raczej jeden wzór, chociaż ponoć negocjacje
W sprawie nakładu może ci coś @marcin-dobkowski powie, chociaż podejrzewam, że z racji długości pobytu na rynku to pewnie będzie to "Pokój światów" Pawła Majki.
Od jakiegoś czasu pisze książkę. Jak wygląda droga od pokazania maszynopisu (czy tez pliku doc) wydawnictwu do pelnej ksiazki?
Jak starac sie aby ksiazka byla wydana?
Bardzo ogólnie to wygląda to tak:
1. Recenzje wewnętrzne, to jest twoje być albo nie być.
2. Redaktor
3. Korektor
4. Skład
Jaki jest czas od przyniesienia tekstu przez autora do wydania?
Czy obserwujecie rynek i np chcecie dostosować czas wydania i promocję własnych tekstów do innych wydarzeń w popkulturze? Np wydanie książki zbiegające się z premierą filmu/serialu o podobnej tematyce?
Wasze okłądki nie są spójne
Raczej czekamy, co autor przyniesie - osobiście bardziej lubię SF, ale z doświadczenia wiem, że żaden gatunek nie daje autorowi forów, po prostu trzeba mieć pomysł i umieć go przelać na papier, bez tego ni rusz.
Kilka miesięcy, ale teraz trudno mi dokładniej powiedzieć, bo ostatnie miesiące to duże zmiany w wydawnictwie, które nam trochę położyły harmonogram na łopatki. Powiedzmy, że 6 - 12
2. Co jest dla Was wyznacznikiem sukcesu oprócz poziomu sprzedaży (nie chodzi o zysk i kwestie zarobku):
3. Gdzie chcielibyście by zauważeni: w jakich środowiskach, portalach, grupach odbiorców?
4. Kto ma ostateczny głos w przypadku gdy autor i redaktor mają inne spojrzenie na coś w książce?
5. Czy redagując książki chcecie by autor był
1. Nie, nic zamawianego, co autorom do głowy wpadnie, to dostajemy.
2. Odbiór przez czytelników i recenzentów - jeśli widzimy, że zbieramy same ochy i achy, to znaczy, że dobrze trafiliśmy i prawdopodobnie w przyszłości, gdy nadarzy się okazja, to spróbujemy jeszcze raz tej samej drogi.
3. Jak to wydawca: wszędzie tam, gdzie ludzie szukają dobrej lektury.
4. Do tej pory chyba nie mieliśmy sytuacji, gdy nie udało się
1. Jaki % ceny książki stanowią średnio poszczególne elementy (stawka pisarza, druk, redakcja, magazynowanie i transport, prowizje księgarzy, wydawców, podatki itd.)?
2. To samo pytanie co do ebooka.
3. Jeśli wysoki VAT na ebooki zostanie zrównany z tym na książki papierowe to cena waszych ebooków spadnie, czy się nie zmieni?
Skoro to AMA to liczę na dokładne odpowiedzi.
1. To są niesamowicie zróżnicowane koszta, nie jestem ci w stanie teraz powiedzieć, jak to dokładnie wygląda, ale na pewno trzeba liczyć, że około 35% to sam druk i gaża autora. Upusty dla księgarni sięgają nawet 60%.
2. Jak wyżej.
3. Raczej spadnie, zależy nam na wyższej sprzedaży, nie żyłowaniu ceny, ale decyzje finansowe nie są zależne ode mnie (choć na pewno będę stawiał na obniżenie ceny).
No i raczej nie ma się co spodziewać, że będziemy kiedykolwiek w segmencie książek promowanych przez celebrytów, niestety.
Niemniej, odnosząc się do pytania - wysyłaj albo całość, albo co najmniej połowę, bo to dostają recenzenci wewnętrzni, i to najczęściej oni decydują o
5.) Współpracujecie z blogerami czytelniczymi? Jeśli tak, to jakie warunki musi spełnić bloger ubiegający się o współpracę z wami?
5.5) Co sądzicie o polskiej blogosferze czytelniczej?
6.) Czy patrzycie łaskawiej na potencjalnego autora, który już kiedyś gdzieś publikował (np. opowiadania w NF, QFancie etc.) i/lub wygrywał konkursy literackie niż na kompletnego debiutanta, czy każdy ma u was równe szanse?
5. Jak wyżej, ale dużo zgłoszeń po prostu odrzucam.
5.5. 4,5 roku byłem blogerem, powiedzmy, że wnioski zachowam dla siebie, po co się denerwować.
6. Jak wyżej - rozliczamy cię z tego, co zaprezentujeszz, nie z tego, co w CV wpiszesz.
Chodzi mi o jakieś przedstawienie sposobu zarabiania pisarzy i jak da się utrzymać w ten sposób / w jakim stopniu może to być opłacalne / czy pisarze też 'inwestują' w swoje książki.
Na palcach jednej ręki policzy się twórców, którzy zdołają się utrzymać w Polsce z pisania. Rynek jest po prostu za mały i zbyt specyficzny, by osiągać takie nakłady, które pozwoliłyby na naprawdę duże zyski.
@Nieprzyjemnie: co wydawnictwo to inaczej to wygląda.