Klapa w Tallinnie. A miało być tak pięknie…
![](https://wykop.pl/cdn/c3397993/link_WUAhv4czrWDZOC0X783fc8ZDFD7ZfsUx,w300h194.jpg)
Miała być rewolucja, a wyszło blado. Bezpłatna tallińska komunikacja miała zmienić wszystko, a wychodzi na to, że nie zmieniła nic.
![](https://wykop.pl/cdn/c3397992/Tewsik_96lRfel91Y,q52.jpg)
- #
- #
- #
- #
- 129
Miała być rewolucja, a wyszło blado. Bezpłatna tallińska komunikacja miała zmienić wszystko, a wychodzi na to, że nie zmieniła nic.
Komentarze (129)
najlepsze
Ktoś tutaj zapominiał o problemie ostatniej mili. Gdyby dzisiaj we Wrocławiu zrezygnowali z biletów i cała komunikacja była darmowa to ja nadal do pracy bym dojeżdżał samochodem lub rowerem. Dlaczego? Aby dojechać do pracy muszę
Druga kwestia to bilety długookresowe - jak ktoś mieszka np w
@dobrymalo21: ze Świętokrzyską raczej nie będzie problemu, bo gdzie ona prowadzi? Na zwężoną Tamkę, czyli ruch i tak jest już tam ograniczony. Dużym błędem jest IMO
U nas natomiast jest promowany upośledzony model amerykański z podejściem ludzi z teksasu - tj. nigdy nie wysiadam z samochodu..
@Tleilaxianin: Nie jest iluzoryczna, bo auta znikną z dróg, więc będą mniejsze korki. Tylko "korki" przeniosą się do tramwajów tak jak mówisz. Ale to jest mniejszy problem, bo można zakupić dłuższe składy, zwiększyć ich częstotliwość itd.
@Tleilaxianin: nie podam konkertnych cyfr ale osobówki mają dużo mniejszy wpływ na drogi niż tiry których do tramwai nie wsadzisz :|
Są przykłady, że nie zawsze i ciekawe z czego to wynika - czy tylko z kolejnych utrudnień dla kierowców? ;) Zwolennicy wspomagania komunikacji zbiorowej i rowerowej powołują się zwykle na Kopenhagę (średnioroczne 30% udziału rowerów w dojazdach do pracy i szkoły) i Hasselt (z 13-krotnym wzrostem pasażerów przez 10 lat bezpłatnej komunikacji). No i ciekawe czy ekonomicznie się to tym miastom opłaciło.
Na moim przykladzie z Lodzi:
MPK ~ 96 zl/miesiac. Cala podroz to godzina, razem z przesiadka i dojsciem z/na przystanki.
Samochod ~ 150 zl za paliwo, dojazd trwa 15-25 min.
Nawet gdyby MPK bylo darmowe nie przesiadlbym sie z samochodu. 150zl nie jest duza suma przy takim komforcie. Oszczednosc ponad godziny dziennie, punktualnosc, mozliwosc szybkiego zalatwienia dodatkowych spraw na miescie, zima jest
Wybaczcie, ale nie ma sensu się więcej pastwić nad tym tekstem. Przedstawcie liczby a później
Socjalizm walczy socjalizmem z socjalizmem. Ot, przykra rzeczywistość.
Niestety nie podzielam optymizmu. Widziałem dość wspólnot mieszkaniowych od środka, zeby wiedzieć z kim ma się do czynienia - a są to często ludzie, którzy potrafią robić burzę o dosłownie parę groszy. Ba, nie mają problemu, żeby nielubianego członka zarządu, którego chcą wysiudać, pozwać na podstawie sfingowanych dowodów - nie z jakiejś potrzeby załatwienia niecnego biznesu na boku. A z czystej złośliwości (swoją drogą to właśnie przez przygodę z nieruchomościami
Przy wyjazdach za miasto trzeba byłoby wprowadzić jakieś śmieszne opłaty i jakoś je sensownie nazwać.
Klimatyzacja i radioodbiornik na żetony. Hmmm... Chociaż, po co wygody. Za darmo to nikt nie
1. Bagaże - gdy jadę na zakupy to moge sobie wrzucić wszystkie nieporęczne i ciężkie torby do bagażnika, a potem podjechać z nimi pod same drzwi domu. Nie wyobrażam sobie kupić 3 zgrzewek coli i taszczyć to w autobusie.
2. Przystanki i częstotliwość kursów - w zależności od
Ekonomicznie patrząc, w takim Krakowie, opłacałaby się darmowa komunikacja miejska. Ale tylko dla płacących podatki w mieście.
1. Opłaty za przejazd mostami w godzinach szczytu (6:00- 19:00)
2. Zniesienie biletów dla mieszkańców ( a jestem prawie pewien ze znajdzie się te 250 tys osob)
3. ??????
4. PROFIT
W socjalizmie wymyśla się jeszcze wieksze bzdury, wyobraźcie sobie że w ZSRR partia ustaliła na jaką głobokość rolnik ma orać ziemię. Spowodowało to kryzys i głod bo jak wiadomo ziemia ziemi nie równa bo kamienie czy piach. Nieprzestrzeganie „regulacji” groziło sądem za sabotaż socjalizmu. Teraz najśmieszniejsze, komunizm wcale się nie skończył lecznprzeniósł się na zachód i zmienił formę np. „walkę uciskanych robotników z wyzyskiwaczami” zastąpiono
Komentarz usunięty przez moderatora
Komentarz usunięty przez moderatora
Czekam na przedstawienie wolnorynkowego rozwiązania problemu korków i zanieczyszczenia powietrza w mieście.
Bez urazy, po prostu jestem ciekawy.
1) Niektórzy ludzie lubią jeździć i mogą sobie na to pozwolić ze względów finansowych.
2) Niektórzy muszą jeździć (kierowcy taksówek, kurierzy, przedstawiciele handlowi itd.)
3) Niektórzy nie mogą korzystać z masowej komunikacji bo np.
Więc można zrobić kalkulację że warto dorzucić te pozostałe 33% w zamian za mniejszy ruch, mniej aut w centrum itp itd.
Nie twierdzę że to tak wyjdzie, ale nie można tego z góry wykluczyć.
- brak kosztów utrzymywania kontrolerów
- brak kosztów drukowania biletów
- brak kosztów biletomatów
- brak kosztów zakupu kasowników
Znika cała otoczka związana z produkcją, dystrybucją i weryfikacją biletów
http://allegro.pl/sprezone-powietrze-400ml-omega-super-cena-i4178302053.html
http://ezakupy.tesco.pl/pl-PL/ProductDetail/ProductDetail/2003011131112