A mnie interesuje jedna rzecz. Jak sie ma hamowanie silnikiem do zywotnosci turbiny? Wiele sie w internecie naszukalem ale nic nie potrafilem znalezc. Generalnie wszyscy mowia ze nie ma zadnego wplywu na zywotnosc ale ja nieco powatpiewam. W koncu turbina jest napedzana spalinami o pewnej temperaturze a podczas hamowania silnikiem dostaje podmuch zdecydowanie bardziej zimnego nieco sprezonego powietrza. I przy sportowej jezdzie naprzemienma dawka nadmuchu goracymi spalinami a potem nagle schladzanie powietrzem
A ja mam inne pytanie co do auta, bo nie wiem czy to dobre, czy nie.
Zdarza mi się bardzo często zawracać na trzy (koperta).
W momencie kiedy cofam, wrzucam często od razu jedynkę (w momencie kiedy auto jeszcze jedzie do tyłu). Wtedy powoli puszczam sprzęgło i dodaję gazu. W takim wypadku wykręcam bez hamowania w ogóle hamulcem nożnym.
Czy takie dodawanie gazu na jedynce, gdy auto jedzie do tyłu, nie szkodzi
Chciałbym dodać, że podczas hamowania nagłego/awaryjnego należy zawsze hamować ze sprzęgłem - oba pedały w podłogę. Nie ma tu miejsca na hamowanie silnikiem i tyczy się to zarówno aut z ABS jak i bez, a powód tego jest bardzo prosty i logiczny. Przy hamowaniu nagłym koła mogą zostać zblokowane a w aucie z ABS ich prędkość będzie bardzo mała (mały kąt obrotu co jakiś czas) a to spowoduje, że przy takiej prędkości
Chciałbym dodać, że podczas hamowania nagłego/awaryjnego należy zawsze hamować ze sprzęgłem - oba pedały w podłogę. Nie ma tu miejsca na hamowanie silnikiem i tyczy się to zarówno aut z ABS jak i bez, a powód tego jest bardzo prosty i logiczny. Przy hamowaniu nagłym koła mogą zostać zblokowane a w aucie z ABS ich prędkość będzie bardzo mała (mały kąt obrotu co jakiś czas) a to spowoduje, że przy takiej prędkości
@LEM_: Kto Ci takie bajki sprzedał? Wciskasz hamulec do oporu i dowidzenia. Czas jaki potrzebny jest na wciśnięcie spzręgła gwarantuje przejechanie ładnych paru metrów.
Zgaszony silnik = bark wspomagania hamulców
Wspomaganie ma zapas, będzie działać. Po zatym nie zauważyłem żeby użycie ABS gasiło silnik, chyba że się stanie w miejscu - wtedy nie potrzeba wspomagania
A jak jest w przypadku z LPG? puszczająć gaz podobno podaje i tak minimalną dawke nawet jak się hamuje silnikiem i w tym czasie wtryski benzynowe by nie pracowały?
@PrevuD: Zależy to od generacji instalacji i możliwości jej sterownika. Ale nawet w niektórych instalacjach II generacji można ustawić cut-off nie pamiętam tylko czy całkowity...
A jeżeli dojeżdżam do świateł i puszczam gaz, i przy spadku prędkości nie redukuję biegów, tylko samochód toczy się na czwórce niemal do zatrzymania i dopiero przed światłami wciskam sprzęgło i hamulec, to robię to dobrze czy źle?
Bo jest tu napisane, by w miarę zwalniania redukować biegi - tylko do redukcji trzeba dodać gazu przy puszczaniu sprzęgła, inaczej zacznie rzucać, więc wydaje się, że zużywa to więcej paliwa.
@Sicamber: Jak tak robisz, to silnikowi nic się nie dzieje o ile nie dojdziesz poniżej obrotów jałowych, ale dla pewności w okolicy 1200 możesz to sprzęgło już wcisnąć. Co innego jakbyś w tym momencie wcisnął gaz i chciał przyśpieszyć, wtedy silnik dostaje ostro po dupie.
A czy przy hamowaniu silnikiem ważne jest, żeby zmieniać biegi po kolei? Bo w sumie jak wrzucę sobie piątkę przy 60km/h i tyle jadę, a potem mam zwolnić to redukcja na czwórkę nic nie daje, więc wrzucam od razu trójkę.
@arcio1: kolejność biegów należy zachowywać podczas przyspieszania (pomijając nadbiegi), przy hamowaniu nie ma to znaczenia pod warunkiem, że przy 100 km/h nie wrzucisz dwójki ;p
Szczególnie fajnie się hamuje silnikiem w automacie :)
@mar111cin: Ubaw jest jak na austostradzie auto wskoczy w tryb awaryjny a zjazd z górki ma ładnych kilka kilometrów, zatrzymać się nie ma gdzie więc zostaje smażenie klocków i gotowanie płynu.
Czy hamowanie silnikiem ma jakieś inne ujemne skutki niż szybsze zużycie sprzęgła? Czy nie ma jakiś problemów ze smarowaniem? Nawet nie chodzi mi o pompę oleju tylko o gładzie cylindrów, które wtedy chodzą ,,na sucho''.
Czy zimnym silnikiem też można hamować czy lepiej hamować rozgrzanym?
Mnie nauczyli hamować zawsze silnikiem podczas kursu na prawo jazdy. W zasadzie to wkurza mnie jak jadę z Ojcem który zawsze dojeżdża na skrzyżowanie na luzie i
Komentarze (314)
najlepsze
Zdarza mi się bardzo często zawracać na trzy (koperta).
W momencie kiedy cofam, wrzucam często od razu jedynkę (w momencie kiedy auto jeszcze jedzie do tyłu). Wtedy powoli puszczam sprzęgło i dodaję gazu. W takim wypadku wykręcam bez hamowania w ogóle hamulcem nożnym.
Czy takie dodawanie gazu na jedynce, gdy auto jedzie do tyłu, nie szkodzi
@poop: Szkodzi, niepotrzebnie zużywasz sprzęgło i synchronizator jedynki.
@LEM_: Kto Ci takie bajki sprzedał? Wciskasz hamulec do oporu i dowidzenia. Czas jaki potrzebny jest na wciśnięcie spzręgła gwarantuje przejechanie ładnych paru metrów.
Wspomaganie ma zapas, będzie działać. Po zatym nie zauważyłem żeby użycie ABS gasiło silnik, chyba że się stanie w miejscu - wtedy nie potrzeba wspomagania
A jak jest w przypadku z LPG? puszczająć gaz podobno podaje i tak minimalną dawke nawet jak się hamuje silnikiem i w tym czasie wtryski benzynowe by nie pracowały?
Komentarz usunięty przez moderatora
Bo jest tu napisane, by w miarę zwalniania redukować biegi - tylko do redukcji trzeba dodać gazu przy puszczaniu sprzęgła, inaczej zacznie rzucać, więc wydaje się, że zużywa to więcej paliwa.
Komentarz usunięty przez moderatora
@mar111cin: Ubaw jest jak na austostradzie auto wskoczy w tryb awaryjny a zjazd z górki ma ładnych kilka kilometrów, zatrzymać się nie ma gdzie więc zostaje smażenie klocków i gotowanie płynu.
Czy zimnym silnikiem też można hamować czy lepiej hamować rozgrzanym?
Mnie nauczyli hamować zawsze silnikiem podczas kursu na prawo jazdy. W zasadzie to wkurza mnie jak jadę z Ojcem który zawsze dojeżdża na skrzyżowanie na luzie i
Stary co ty????
Smarowanie działa cały czas!!!!! Kręci się wał, pracują pompy paliwa i oleju!!!