Zawsze jeżdżę na biegu i hamuję silnikiem, mam starego diesla i jakieś 320t km przejechanych- sprzęgła ani dwumasy nie wymieniam bo nie ma potrzeby wszystko gra jak należy. Hamowanie silnikiem nie jest trudne, wystarczy dwa, trzy razy zahamować na prostej redukując biegi, a szybko każdemu wejdzie to w nawyk.
Sprzęgło jeśli zmieniamy biegi odpowiednio zużywa się dokładnie tak samo jak przy zmianie biegów na wyższy i w ogóle nie trzeba wymieniać go
@kunghan: > Dwumas psuje się kiedy gwałtownie zmieniamy biegi przyspieszając i trzymając samochód na wysokich obrotach (strzelanie dwumasem, to nawet czuć i czasem słychać).
Największą szkodę wywołuje mocno wciskanie gazu przy bardzo niskiej prędkości obrotowej, ponieważ wtedy generowane są największe momenty gnące na wale, które musi przenieść koło zamachowe. Poza tym niestety trzeba do tego przywyknąć, że koła dwumasowe sę elementem eksploatacyjnym i też podlegają wymianie, tak jak inne elementy tłumiące
Kilka osób zastanawiało się nad tym jak to jest w automacie - z uwagi na konstrukcję skrzyni automatycznej działa to inaczej. W przypadku standardowej skrzyni automatycznej ze sprzęgłem hydrokinetycznym silnik nie jest fizycznie połączony z dalszym układem napędowym.
W chwili gdy puścimy gaz w automacie przepustnica ustawia się na jałowych (czyli tak jak w manualu po wciśnięciu sprzęgła). W praktyce w skrzyni automatycznej nie ruszając lewarka ZAWSZE hamujemy silnikiem. Siła z kół
W instrukcji obsługi od automatów, również piszą że "olej jest dożywotni", czyli się go nie wymienia. Zaryzykujesz z tym twierdzeniem?
@aldente: Było kilka takich kwiatków w motoryzacji gdzie producent wymyślił dożywotni, ale w zdecydowanej większości ASB zalecana jest regularna wymiana ATF.
Auta z dożywotnim często nie miały bagnetu do sprawdzania poziomu ATF tylko zaślepkę, jak 5G Tronic w W210. W tym przypadku DB wycofał się z tej niewymienialności dosyć szybko po
Jak zjeżdżacie baaaaardzo długo z góry bez dotykania pedału przyspieszenia, to jednak po czasie wciśnijcie gaz choć na chwilkę. Paliwo to jedyna rzecz która chłodzi wtryski. Mowa tutaj i o dieslach i o benzyniakach, ale najważniejsze to jest przy nowych benzynach z bezpośrednim wtryskiem i dieslach, ale nie zaszkodzi lekko schłodzić i zwykły wielopunkt :P
@davidoff_OB: To co powiesz w przypadku aut z LPG, w których wtryskiwacze benzynowe nie pracują w ogóle przez długie okresy czasu a nic im się nie dzieje? Problem z przegrzewaniem się dotyczy wtrysku bezpośredniego nie pośredniego.
Jak stoicie na światłach to macie wciśnięte sprzęgło i wrzucony bieg, czy stoicie na ludzie? Bo tego pierwszego uczyli mnie w OSK, ale mam wątpliwości, czy to jest najlepsze rozwiązanie.
@iohnny: mnie uczyli zrzucać bieg na luz, ewentualnie ręczny zaciągnąć. Wciśnięte sprzęgło też się niszczy.
@Cytryndor: miałem to samo napisać, ale widzę, że już mnie uprzedziłeś:) To samo mi w OSK mówili na zajęciach. A nawet powiem, że instruktor opieprzał mnie za dojazd na sprzęgle i stanie na biegu z wciśniętym sprzęgłem.
Podsumowując hamowanie silnikiem jest super sprawą szczególnie przed światłami, przejazdem kolejowym i przede wszystkim zjeżając ze wzniesienia, czy też dojeżdżając do samochodu który będziemy chcieli wyprzedzić, gdyż obroty same się zredukują do takiej wartości która umożliwi bezpieczny manewr.
Dodam jedno oprócz sprzęgła dostaje też mocno koło dwu-masowe w dieslach te elementy są drogie dlatego warto nauczyć się przy jakich prędkościach podczas redukcji biegu na niższy nie przekroczymy bezpiecznych 3300 obrotów.
Za dużo czytania i pewnie ktoś to już napisał ale bardzo fajną sprawą jest hamowanie silnikiem zwłaszcza zimą. Hamując silnikiem nie ryzykujemy (jak przy hamulcu roboczym) że zblokują nam się koła i będzie nami miotać. Hamowanie silnikiem zapewnia prostą i bezpieczną drogę hamowania.
Z resztą i tak jest tu już tyle komentarzy że mojego i tak nikt już nie przeczyta. XD
Komentarze (314)
najlepsze
Sprzęgło jeśli zmieniamy biegi odpowiednio zużywa się dokładnie tak samo jak przy zmianie biegów na wyższy i w ogóle nie trzeba wymieniać go
Największą szkodę wywołuje mocno wciskanie gazu przy bardzo niskiej prędkości obrotowej, ponieważ wtedy generowane są największe momenty gnące na wale, które musi przenieść koło zamachowe. Poza tym niestety trzeba do tego przywyknąć, że koła dwumasowe sę elementem eksploatacyjnym i też podlegają wymianie, tak jak inne elementy tłumiące
W chwili gdy puścimy gaz w automacie przepustnica ustawia się na jałowych (czyli tak jak w manualu po wciśnięciu sprzęgła). W praktyce w skrzyni automatycznej nie ruszając lewarka ZAWSZE hamujemy silnikiem. Siła z kół
@aldente: Ja miałem obszerną dyskusję z paroma magikami na temat wymiany ATF i mogę podsumować w ten sposób:
Wymieniać zawsze przekładnia + konwerter
Jak jest korek w konwerterze to nigdy w życiu nie robić dynamicznie,
Jak nie ma korka (ponoć są takie) to lepiej niż dynamika zrobić wymianę w przekładni i po jakiś
@aldente: Było kilka takich kwiatków w motoryzacji gdzie producent wymyślił dożywotni, ale w zdecydowanej większości ASB zalecana jest regularna wymiana ATF.
Auta z dożywotnim często nie miały bagnetu do sprawdzania poziomu ATF tylko zaślepkę, jak 5G Tronic w W210. W tym przypadku DB wycofał się z tej niewymienialności dosyć szybko po
Coś za coś.
@Cytryndor: miałem to samo napisać, ale widzę, że już mnie uprzedziłeś:) To samo mi w OSK mówili na zajęciach. A nawet powiem, że instruktor opieprzał mnie za dojazd na sprzęgle i stanie na biegu z wciśniętym sprzęgłem.
Komentarz usunięty przez moderatora
Podsumowując hamowanie silnikiem jest super sprawą szczególnie przed światłami, przejazdem kolejowym i przede wszystkim zjeżając ze wzniesienia, czy też dojeżdżając do samochodu który będziemy chcieli wyprzedzić, gdyż obroty same się zredukują do takiej wartości która umożliwi bezpieczny manewr.
Dodam jedno oprócz sprzęgła dostaje też mocno koło dwu-masowe w dieslach te elementy są drogie dlatego warto nauczyć się przy jakich prędkościach podczas redukcji biegu na niższy nie przekroczymy bezpiecznych 3300 obrotów.
Kolejnym
Z resztą i tak jest tu już tyle komentarzy że mojego i tak nikt już nie przeczyta. XD