AMA: F1 Red Bull Technology: Jestem Konstruktorem Bolidu
Od 1.5 roku pracuje jako projektant w najlepszej drużynie Formuły 1 na świecie - Red Bull Technology. Zapraszam do zadawania pytań. (Zastrzegam że nie bedę odpowiadał na szczegółowe pytania techniczne)
AbroashA z- #
- 546
Komentarze (530)
najlepsze
2. Zakładam, że produkcja niektórych części jest zlecana. Czy zespół nie ma obaw, że podwykonawca zdradzi jakieś tajne szczegóły konstrukcji konkurentom?
3. Macie do dyspozycji jakieś ciekawe maszyny do produkcji (obrabiarki itp.)?
4. Zdarzają się głupie żarty w stylu przyklejenia kolegi taśmą do
1. Wiekszosc nakretek, kolkow itd, ktore nie ida do auta sa kupowane (pit gear, czesci garazu). Co do czesci ktore trafiaja do bolidu to sa one w bardzo duzym stopniu projektowane. Tak zeby pasowaly idelanie (pod wzgledem ksztaltu oraz tak zeby masa byla minimalna). Co do specjalnych srubek itd. To w aucie jest ich wiecej niz normalnych ISO srubek :)
2. Jezeli podwykonawca dostaje czesc o nazwie RB7-XX-XXXXX to nawet
2. Możesz polecić jakieś firmy gdzie najlepiej odbywać praktyki, które najlepiej wyglądają w CV składanym do redbulla lub innych firm motoryzacyjnych na wyspach?
3. Czy warto robić magisterkę/praktyki za granicą?
4. Proszę o jedną, najważniejszą twoim zdaniem, radę jaką możesz udzielić ludziom chcącym iść zawodowo
1. Nie zajmuje sie elektronika, przykro mi.
2. Ja robilem na UW, potem w Centrum Fizyki Teoretycznej, nastepnie w Instyucie Problemow Jadrowych w Swierku. Rob obojetnie gdzie tylko tak zeby nazwa firmy/instytutu i gosc dla ktorego pracujesz byla z pompa. typu ''prof. doc. hab. Jan Kowalski'' a nie u Jozka Sztachety. Ja na wyspach mialem praktyki w Astrium tylko.
3. Pod wzgledem nauki jezyka i wyzbycia sie kompleksow to tak.
2. Domyślam się, że również musi posiadać jakieś czujniki. Tym również zajmuje się Twój zespół czy inny?
3. Jak wygląda podłączenie takich czujników? Macie jakiś protokół, standard złaczy?
4. Czy bolidzie używane są światłowody?
5. Pracujesz cały czas nad jednym elementem ( energy store)? Czy też nad innymi?
6. Twoja część musi pasować do reszty bolidu, jak synchnizujecie prace między zespołami?
1. Nie liczylem - ale sadze ze kilka tyciecy (jezeli robierasz na najdrobnijesze)
2. Oficjalne czujniki dostarczane sa przez FIA. Reszty nie powiem
3. Czujnikami zajmuja sie elektonicy i szefowie ktorzy mowia co chca mierzyc.
4. Nie wiem...
5. Glownie nad Energy Store - ale teraz poniewaz mam lab to coraz wiecej projektow sie pojawia.
6. To sie robi tak jak w samolotach. Projektujemy wersje 01, kilku modulow. Szefowie ustawiaja
Pisalem juz:
1) test z wiedzy - inzynieria / fizyka
2) rozmowa na temat mojego CV/referencji z szefem
Bardzo przyjemna romowa (pamietam ze byly darmowe muffinki)
2. Ile jest czujników w takim bolidzie i czy one są na bieżąco wysyłane radiowo?
3. Jakie oprogramowanie wykorzystuje się przy projektowaniu bolidu?
4. Jak wygląda Twoj dzień pracy( troszke bardziej szczegółowo niż pracuje-kawa-ćwicze-kawa-praca-dom)?
2. Nie wiem dokladnie - ale duzo, duzo... Jak ogladasz F1 tam widac takich gosci przed kompami, w garau jest ich jeszcze wiecej. Wiec mozesz sobie wyobrazic ile danych jest wysylanych
3. NX 7.5 dla projektantow.
4. Zaczynam od poproszenia technikow o
1) Jakimi narzędziami posługujecie się przy symulacjach wytrzymałościowych?
2) Liczycie coś metodą elementów skończonych? Jeśli tak, w jakim stopniu?
3) Ile ludzi odpowiada za symulacje komputerowe jeżeli takowe prowadzicie?
4) Czy kiedykolwiek przeprowadzałeś jakieś analizy numeryczne? Jeśli tak, to jakie?
5) Jakie macie komputery do analiz? :)
1. Ja urzywam modulu w NX. Natomiast nie jestem pewny czego uzywa dzial analiz - wg mnie tego samego
2. Wg mnie wszytko licza ta metoda. Czasem uzywaja rozwiniec nielinowych ale to juz nie moja dzialka
3. Hmm... kilkanascie osob?
4. Co to jest symulacja numeryczna dla Ciebie?
5. Jest potezny klaster obliczeniowy kolo kantyny :) Tak z 10m dlugosci :)
Poniewaz ja mialem 2 lata doswiadczenia oraz magisterke odrazu dostalem jak na jedna osobe duzy projekt. Ogolnie to wprowadzania nie bylo - dali mi kopma, szybki kurs NX i jazda. Musialem sam sie pytac kolegow ktorzy siedzieli obok mnie co i jak. Nie widzilalem nawet jaki jest system nazywania czesci, gdzie sa rozne dzialy, nic nie wiedzialem o struktorze firmy itd itp.
Komentarz usunięty przez moderatora
1. Chcialbym popracowac aby porownac ich rozwiazania technologiczne z naszymi. I zobaczyc o ile prosciej mozna cos zbudowac.
2. Chodzi o to ze niezawodnosc bedzie najwazniejsza. Zwyczajowo Ferrari maja wieksza moc a nasze mniej pala. (tak gdzies wyczytalem)
3. Nie wiem. Nie bylo mnie wtedy jeszcze w druzynie. (walczylem z Praca Inzynierska na PW)
4. Jak na stołówce go widuje to nie stepuje :)
Pozdrawiam
Nie kreca mnie auta w ogole, mam podejscie ze poki jezdzi to dobrze - podoba mi sie mustang ale nawet nie wiem jaki to jest model (jak bede kupowal to sie dowiem).
Jakie 3 bym kupil
1. Aston martina db9 ?
2. Jakies fajne Ferrari
3. Audi A7 - bardzo mi sie ostanio podobaja
Na chile obecna bardzo.