-Klasyczny retarder - To, co na filmie - mechanizm wytracający energię poprzez pompowanie oleju
-Intarder - Taki retarder, ale wewnątrz skrzyni biegów. Tylko jeden producent takie coś stosuje, daje to pole do manewru przy przetargach, z czym już raz się spotkałem (koniecznie musiał być intarder :) )
-Telma - Mechanizm wytracający energię w wirującym dysku poprzez prądy wirowe. Składa się z metalowego dysku, z dwóch stron mocne
@Issac: Tak. Inżynier jak na to patrzy to płacze...
Tylko że nie tak prosto zmagazynować energię elektryczną ze zwalniania ciężarówki jadącej kilkanaście minut z górki. A potem coś z nią trzeba zrobić - czyli mieć jakiś silnik elektryczny do przyspieszenia.
Jednym słowem duży koszt i mały zysk. Główną przeszkodą jest brak odpowiedniej technologii gromadzenia energii elektrycznej.
@Issac: Nie ty jeden się nad tym głowiłeś :) Kiedyś sobie liczyłem i wyszło mi, że po zastosowaniu jakiejś znacznej ilości ogniw typy A123 (prąd roboczy 20C! Tak, 20x pojemność, bateria 2Ah a my ładujemy i ciągniemy z niej 40A, co starcza na max 3 minuty pracy), to taki układ byłby bardzo drogi, ważył strasznie dużo (kilkaset kilo) i starczał na max kilka minut. Nawet, gdyby wyrzucić standardowy alternator i zastąpić
Bardzo ciekawe, ale za głupi na to jestem. Może mi to ktoś prosto wytłumaczyć? Co konkretnie powoduje wytracanie prędkości wału?
Olej który jest wtłaczany pomiędzy tarcze retardera (te z rowkami) działa jak klocek hamulcowy. Olej ma swoją gęstość i to powoduje wyhamowanie się tarcz. Wyobraź sobie, że zamiast oleju jest to klin drewniany który będzie powodował blokowanie tarcz. Tak mniej/więcej to działa
Działanie retardera można sobie wyobrazić za pomocą wałka z łopatkami w kubku. W pustym kubku kręci się bez oporów, nalewając np. wody, oleju - pojawia się opór cieczy. Zaleta tego modelu (w zasadzie to jest przekładnia hydrokinetyczna) jest taka, że praktycznie nie wydziela się ciepło i nie ma elementów ciernych które się zużywają, można też płynnie sterować "oporem" regulując np. ilość oleju w układzie. Podobnie działają sprzęgła hydrokinetyczne (konwertery momentu obrotowego w
Albo inny system: Compression release engine brake (uwalniacz kompresji?), który otwierał zawory wydechowe tuż po sprężaniu. Był bardzo głośny, więc w wielu miejscach jest zakazany przez prawo:
@baadf00d: Cała energia jest wytracana poprzez tarcie wewnętrzne w cieczy (oleju), a nie elementy cierne (ciała stałe). Dzięki temu praktycznie się nie zużywają. Tarcie wewnątrz cieczy podnosi jej temperaturę, dlatego w retarderze masz wymiennik ciepła olej-woda. W efekcie zamiast wydzielać ciepło w stosunkowo małych, zużywających się okładzinach ciernych hamulców korzystasz z chłodnicy, która ma możliwość oddania ciepła o mocy kilkukrotnie większej, niż sam silnik produkuje (bo podczas pracy silnika tylko mniejsza
@vipe: Jeśli dobrze rozumiem - wtłacza się olej, który stawia obór takim "wirnikom" zamontowanym na wale napędowym. Stawiając opór wyhamowuje go, ale też zwiększa swoją temperaturę, ale to nie problem, bo olej jest na bieżąco chłodzony.
EDIT: Widzę, że już ktoś odpowiedział bez funkcji "odpowiedz".
Pierwszy raz o retarderze dowiedziałem się przy okazji wypadku polskiego autokaru we Francji, który zjeżdzając z góry spadł z mostu na zakręcie, mówiło się wtedy że kierowca używał tylko hamulca zasadniczego, a powinien wspomagać się też retarderem. Nie wiem na ile to była prawda.
jechalem dosc zdezelowanym autokarem do grecji, wiele razy sie psul po drodze az w koncu odmowil posluszenstwa i trzeba bylo podstawic inny. Obstawiam ze retarder tez nie bardzo mu dzialal. Zjezdzajac po serpentynach wyl silnikiem bardzo glosno. Mam jego nr vin i nr rejestracyjny.
Co za beznadziejna kalka z angielskiego w stosunku do nazwy urzadzenia. Czlowiek, ktory to wymyslil sam musi byc "retarded". Jak dla mnie nazwa "opozniacz" jest jasna i logiczna.
Komentarze (66)
najlepsze
-Klasyczny retarder - To, co na filmie - mechanizm wytracający energię poprzez pompowanie oleju
-Intarder - Taki retarder, ale wewnątrz skrzyni biegów. Tylko jeden producent takie coś stosuje, daje to pole do manewru przy przetargach, z czym już raz się spotkałem (koniecznie musiał być intarder :) )
-Telma - Mechanizm wytracający energię w wirującym dysku poprzez prądy wirowe. Składa się z metalowego dysku, z dwóch stron mocne
@Issac: Tak. Inżynier jak na to patrzy to płacze...
Tylko że nie tak prosto zmagazynować energię elektryczną ze zwalniania ciężarówki jadącej kilkanaście minut z górki. A potem coś z nią trzeba zrobić - czyli mieć jakiś silnik elektryczny do przyspieszenia.
Jednym słowem duży koszt i mały zysk. Główną przeszkodą jest brak odpowiedniej technologii gromadzenia energii elektrycznej.
Olej który jest wtłaczany pomiędzy tarcze retardera (te z rowkami) działa jak klocek hamulcowy. Olej ma swoją gęstość i to powoduje wyhamowanie się tarcz. Wyobraź sobie, że zamiast oleju jest to klin drewniany który będzie powodował blokowanie tarcz. Tak mniej/więcej to działa
http://www.mopas.cz/upload.cs/1/180a32a4-b_5-motorova_brzda.jpg
Tak to brzmiało podczas jazdy:
http://youtu.be/gPV0al9GwAs?t=10s
Albo inny system: Compression release engine brake (uwalniacz kompresji?), który otwierał zawory wydechowe tuż po sprężaniu. Był bardzo głośny, więc w wielu miejscach jest zakazany przez prawo:
http://youtu.be/9MLOguHRi0Y?t=4s
http://en.wikipedia.org/wiki/Compression_release_engine_brake
Nim doczytałem resztę, pomyślałem, że znowu będzie jakiś wykop o Alexio ;-)
EDIT: Widzę, że już ktoś odpowiedział bez funkcji "odpowiedz".
Obawiam sie ze wlasciciel firmy nadal go uzywa.
Da sie cos takiego zglosic?
Komentarz usunięty przez moderatora
No tak! Podkład muzyczny pochodzi z gry Emergency 3.
Komentarz usunięty przez moderatora