Klimatyzacja w zimie musi działać
W gorący dzień jazda z klimatyzacją to komfort i przyjemność. Jednakże w zimie, to nie tylko przyjemność i filtracja powietrza. To także unikniecie uszkodzenia układu
FuroraTV z- #
- #
- #
- #
- #
- 56
W gorący dzień jazda z klimatyzacją to komfort i przyjemność. Jednakże w zimie, to nie tylko przyjemność i filtracja powietrza. To także unikniecie uszkodzenia układu
FuroraTV z
Komentarze (56)
najlepsze
To nie jest tak, że "klima nie działa poniżej 5'C". To też nie jest tak, że "klima działa zawsze".
Klimatyzacja w samochodzie ma kilka czujników, w różnych autach jest różnie, ale reguły są proste:
1)
W klimatyzacji razem z czynnikiem chłodniczym jest olej. Zbiera się w sprężarce oraz troszkę go krąży po obiegu. Smaruje on wyłącznie sprężarkę - elementy sprężające. Gdy sprężarka nie chodzi (sprzęgło elektromagnetyczne ją rozłączyło), to nie krąży olej, ale też i skoro nie kręci się sprężarka - to nie potrzebuje smarowania. I to nie jest silnik samochodowy, w którym olej musi zostać przez pompę rozprowadzony długą magistralą, nim dojdzie wszędzie, więc nie ma też problemu z "zimnym starem" i brakiem smarowania przez chwilę po uruchomieniu.
W najnowszych konstrukcjach doszli do wniosku, że elektro-sprzęgło jest droższe niż zaworek, więc sprężarka kręci się cały czas, tylko nie zawsze spręża (ma otwarty elektro-zaworek otwierający obieg "w kółko", więc olej ciągle krąży w sprężarce. Niezależnie czy ją włączymy czy
Komentarz usunięty przez moderatora
Komentarz usunięty przez moderatora
W parowniku masz ciśnienie ok 2.5 bara, a więc temperatura czynnika (R124a) około -5 C, dla uproszczenie już nawet załóżmy, że taka sama temperatura będzie na powierzchni parownika (choć oczywiście będzie niższa)
Przyjmijmy że na zewnątrz jest 0 C, maksymalna zawartość wilgoci dla tej temperatury to 4,85 g/m^3 (tab na dole), dla -5 C max wilgotność wynosi 3,24g. A więc zakładając, że nasycone parą wodną powietrze ochłodzi się o 5 stopni, wykropli się 1,62 grama. (Należy pamiętać że aby nastąpiła jakakolwiek wymiana ciepła między powietrzem a wymiennikiem musi istnieć kilkustopniowa różnica temperatur, więc w praktyce nie ma szans żeby powietrze ochłodziło się do -5 stopni, więc wykropli się jeszcze mniej wody).
No
Samochód SAAB 900, rocznik 97'. Silnik 2.0 benzyna+LPG. Po dwudniowym postoju samochodu, niezależnie od warunków zewnętrznych klimatyzacja DZIAŁA. Skąd wiem? Widzę po błyskawicznym odparowywaniu szyb, słyszę kompresor klimatyzacji (mam tam z deczka wybite łożysko i jest charakterystyczny stukot jak zaczyna działać). Mogę ją wyłączyć przyciskiem ECON, ale nie robię tego. Chciałbym jeszcze dodać, że w zimie z WŁĄCZONĄ klimatyzacją spalanie wzrosło o około 0,5L.