Smutne to ale nie wiem czy poradziłbym sobie z takim poziomem, nie przeszedłem niestety Portala a podejrzewam, że odpadłem na czymś prostszym ;/ Widocznie mieli racje na teście coachingowym w liceum, że mam predyspozycje do bycia drwalem. Śmiałem się, że to pewnie pomyłka bo przecież ja taki inteligentny i ambitny itd. a życie z znienacka zweryfikowało wszystko. Smutno mi teraz przez Ciebie...
@Sewoo: Pracuje dla sporej firmy telekomunikacyjnej. Nie lubię swojej pracy i wolałbym robić zupełnie co innego ale nit mnie nie chce zatrudnić tam gdzie chce pracować ;) A Ty?
@JackTasacK: wbrew pozorom (z tego co pamiętam), poziom nie był taki trudny. Mimo początkowego mindfucka stosunkowo łatwo dostosować mózg do alternatywnego spojrzenia na rzeczywistość fizyczną.
@voodka: Można na przykład tak: Wyobraź sobie zwykłą przestrzeń trójwymiarową (jeśli z nieskończoną są problemy to wyobraź sobie pewien wycinek przestrzeni, np. sześcian). W tej przestrzeni jest góra, dół, lewo prawo, przód i tył. Następnie wyobraź sobie dwie przestrzenie jedną nazwijmy 0 drugą 1. Jeśli przyjmiemy, że można przeskakiwać z jednej przestrzeni do drugiej to już mamy dodatkowy wymiar, tylko trochę taki zdegenerowany. Teraz możemy wyobrazić sobie milion takich przestrzeni –
@Ginden: To akurat nie jest takie trudne, znacznie trudniej odpowiedzieć na pytanie co powstanie w przekroju gdy przedniemy wielowymiarowy obiekt przestrzenia 3-wymiarową przechodzącą przez konkretne 4ry punkty. Można wyćwiczyć umysł by był pomocny w odpowiedzi na tego typu pytania i można powiedzieć, że osoby umiejące na takie pytania odpowiadać maja wyobraźnie wielowymiarową.
Jestem ekspertem od wielowymiarowości, proszę o zadawanie pytań.
Przestrzeń przedstawiona w grze jest wedłóg ścisłej matematycznej definicji trójwymiarowa. Ma tylko trochę inną topologię od znanej nam intuicyjnie przestrzeni euklidesowej. Podobnie sfera, powierzchnia wstęgi Möbiusa jest dwuwymiarowa.
@extern-int: No właśnie, powierzchnia, sama wstęga jest jak najbardziej trój wymiarowa, nie da się stworzyć wstęgi Mobiusa w przestrzeni 2D.
I analogicznie ta mapa, jej obszar jest trójwymiarowy (świat w jakim ją widzimy, w jakim porusza się gracz), ale sama jako taka jest obiektem czterowymiarowym. Dzięki temu mogą na niej istnieć te zawirowania jakie obserwujemy, tak samo jak będąc 2D na wstędze Mobiusa mijamy ciągle
@m_i_n: Bez znaczenia jest że np. wstęgi Möbiusa nie da się zanurzyć w przestrzeni 2D. Zanurzanie w zwykłych Euklidesowych przestrzeniach o wyższym wymiarze jest tylko prostym sposobem opisu topologii dla tej zanurzanej przestrzeni.
Nie wszystkie przestrzenie nawet da się opisać w ten sposób - co nie oznacza oczywiście, że nie mają wymiaru albo, że maja ich nieskończenie wiele.
O ile się nie myle, to w Duke Nukem 3D (albo w dodatku Atomic Edition) była podobna sztuczka (która zresztą wykorzystywała pewne, nazwałbym to, niedociągnięcia engine'u gry i edytora map). Było wielkie centralne pomieszczenie i 4 wyjścia na 4 ścianach, połączone korytarzem biegnącym wokół tego pomieszczenia - sztuczka była taka, że jeśli wyszliśmy północnym wyjściem, przeszliśmy korytarzem do zachodniego wejścia, to wchodziliśmy do innego pomieszczenia niż to z którego wyszliśmy :)
Komentarze (108)
najlepsze
Komentarz usunięty przez moderatora
Komentarz usunięty przez moderatora
Czy istota żyjąca na co dzień w trzech wymiarach (człowiek), jest sobie w stanie wyobrazić coś 4-wymiarowego?
Znam pojęcie hipersześcianu, ale gdy patrzę na jakieś grafiki, jestem w stanie pomyśleć sobie tylko "WTF?".
Poszukam też, bo kiedyś widziałem całkiem fajną animację na ten temat. :)
Przestrzeń przedstawiona w grze jest wedłóg ścisłej matematycznej definicji trójwymiarowa. Ma tylko trochę inną topologię od znanej nam intuicyjnie przestrzeni euklidesowej. Podobnie sfera, powierzchnia wstęgi Möbiusa jest dwuwymiarowa.
@extern-int: No właśnie, powierzchnia, sama wstęga jest jak najbardziej trój wymiarowa, nie da się stworzyć wstęgi Mobiusa w przestrzeni 2D.
I analogicznie ta mapa, jej obszar jest trójwymiarowy (świat w jakim ją widzimy, w jakim porusza się gracz), ale sama jako taka jest obiektem czterowymiarowym. Dzięki temu mogą na niej istnieć te zawirowania jakie obserwujemy, tak samo jak będąc 2D na wstędze Mobiusa mijamy ciągle
Nie wszystkie przestrzenie nawet da się opisać w ten sposób - co nie oznacza oczywiście, że nie mają wymiaru albo, że maja ich nieskończenie wiele.
O,