Cześć.
Chciałbym pokazać wam mój kolejny silnik Stirlinga (co nie dziwi bo generalnie prawie tylko o tym znaleziska dodaję ;). Na początek moje oświadczenie:
Po pierwsze: silnik będe sprzedawał ale najwcześniej za 2 tygodnie, wykopu nie traktuję jako darmowej reklamy. Kupcy (odpukać) się znajdują ;). Nie będe podawał tu linka na allegro itp - obiecuję. Jak ktoś chce kupić to wiadomo że może się ze mną kontaktować, ale nie o to tu chodzi.
Podobnie jeśli chodzi o reklamę mojej strony: stirling.fc.pl z której czasem artykuły dawałem na wykop. Nie jest to do końca darmowa reklama: może dziennie dostanę kilkaset odwiedzin więcej a z bannerów ~8PLN ale nie oszukujmy się - ten ruch wzrasta na dzień a potem jest normalnie. Raz jak opisywałem maszynę cnc dostałem z reklam koło dyszki a musiałem dopłacić 20zł na powiększenie transferu miesięcznego :).
Do rzeczy jednak!
Zrobiłem silnik Ericssona, który praktycznie jest silnikiem Stirlinga. Najpierw pokażę filmik. Pokazuje on działanie silnika i wbudowanej do niego pompki:
Niestety film i zdjęcia robiłem w sztucznym punktowym oświetleniu w nocy. Bardzo psuje to efekt. Aluminium jest czyszczone i polerowane - wierzcie lub nie ale lepiej tego ręcznie zrobić praktycznie się nie da. Światło natomiast eksponuje każdą malutką ryskę i sprawia wrażenie nierównej powierzchni.
A oto kilka zdjęć:
Zwróćcie uwagę, że woda najpierw pompowana jest do komory chłodzącej cylinder a dopiero potem do wyjścia. Obieg wody jest dość skomplikowany.
Silnik wykonany jest z aluminium. Jest chłodzony wodą.
Rurki wykonane są z mosiądzu.
Tabliczka z wygrawerowaną nazwą nie jest jeszcze przykręcona :)
Silnik zasilany jest palnikiem spirytusowym (wlewam denaturat :))
Na www.stirling.fc.pl znajdziecie moje poprzednie silniki i duużo moich filmów na YT.
Chętnie odpowiem na wszystkie pytania.
Komentarze (76)
najlepsze
Na mojej inżynierce mierzyłem moc prostego silnika typu gamma zakupionego na Wykopllegro ( http://i.imgur.com/bZWpv.jpg ), po uzyskaniu mocy rzędu <0,1W postanowiłem kontynuować temat silników Stirlinga i zająłem się optymalizacją jego parametrów geometrycznych. Nawet niewielkie zmiany w geometrii układu powodują znaczne różnice w uzyskiwanej mocy. Jeślibyś chciał, mógłbym podjąć się analizy któregoś
Silnik pracujący przy temp 60°C ÷ 80°C może teoretycznie osiągnąć maksymalną sprawność rzędu 18% ÷ 22%. Jeśli chcesz przy tej temperaturze osiągnąć ok 1kW mocy elektrycznej, to wymaga to odpowiednio szybkiego przetłaczania, ogrzewania i chłodzenia dużej masy gazu. Wiązałaby się z tym budowa bardzo dużego i kosztownego silnika Stirlinga pracującego przy dużym ciśnieniu i rozbudowanych wymiennikach ciepła.
Jednym z ciekawszych modeli sS pracujących przy niskich temperaturach
Ja bym się zainteresował Stirlinga o mocy 1 kW pobierającego ciepło z kominka. Wtedy to byłaby jakaś użyteczna maszyna a nie zabawka...
A tak na poważnie. Czy gdzieś można zdobyć silniki o takiej mocy przy górnym źródle ciepła 60-80 C a dolnym powiedzmy 0
Komentarz usunięty przez moderatora
Komentarz usunięty przez moderatora