Wpis z mikrobloga

Oto coś, co jest często pomijane przy opisywaniu przyczyn katastrofy #mh17. Oczywiście nie było bezpośrednią przyczyną, ale mogło jej zapobiec :(

O północy 17. lipca 2014 została opublikowana notka NOTAM (Notice To Air Men) ostrzegająca przed poruszeniem się nad rejonami Ukrainy objętymi działaniami wojennymi. Niestety autorzy notki (najprawdopodobniej któraś agencja lotnicza) nie przewidzieli, że na tym terenie mogą być działa przeciwlotnicze tego typu. Dlatego w notce zakaz dotyczy wysokości DO 32000 stóp (FL320). MH17 miał lecieć na przelotowej FL350, a w momencie zestrzelenia był na FL330, więc teoretycznie był bezpieczny (przynajmniej tak się wszystkim wydawało).

Oto pełna treść wspomnianego NOTAM (zwróćcie uwagę na ostatnią linijkę):

V6158/14 NOTAMN

Q) URRV/QARLC/IV/NBO/E/000/530/4818N04023E095

A) URRV B) 1407170000 C) 1408312359 EST

E) DUE TO COMBAT ACTIONS ON THE TERRITORY OF THE UKRAINE NEAR THE

STATE BORDER WITH THE RUSSIAN FEDERATION AND THE FACTS OF FIRING

FROM THE TERRITORY OF THE UKRAINE TOWARDS THE TERRITORY OF RUSSIAN

FEDERATION, TO ENSURE INTL FLT SAFETY,ATS RTE SEGMENTS CLSD AS FLW:

A100 MIMRA - ROSTOV-NA-DONU VOR/DME (RND) ,

B145 KANON - ASMIL,

G247 MIMRA - BAGAYEVSKIY NDB (BA),

A87 TAMAK - SARNA,

A102 PENEG - NALEM,

A225 GUKOL - ODETA,

A712 TAMAK - SAMBEK NDB (SB),

B493 FASAD - ROSTOV-NA-DONU VOR/DME (RND),

B947 TAMAK - ROSTOV-NA-DONU VOR/DME (RND),

G118 LATRI - BAGAYEVSKIY NDB (BA),

G534 MIMRA - TOROS,

G904 FASAD - SUTAG,

R114 BAGAYEVSKIY NDB (BA)-NALEM.

SFC - FL320.