Wpis z mikrobloga

byleby środek ciężkości był w tym samym miejscu co siła nośna i samolot powinien byś stabilny


@programista_abc2: Nie. Środek ciężkości zawsze powinien być przed środkiem siły nośnej, inaczej samolot będzie niestabilny. Jeśli będą w tym samym miejscu to na początku może być dobrze, ale jak już spalisz trochę paliwa samolot może stracić stabilność (to jeszcze zależy jak jest zbudowany ale w większości przypadków środek ciężkości się przesunie do tyłu).

A jak
@krl_krl: No ale z tego co piszesz wynika, że środek ciężkości powinien być umieszczony jak najbliżej wektora siły nośnej - czyli dokładnie to samo co ja. Tylko dodatkowo uwzględniłeś sytuacje, w której środek ciężaru zbiorników wypada za środkiem ciężkości samolotu (swoją drogą środek ciężkości zbiorników paliwa powinien pokrywać się ze środkiem ciężkości samolotu i to w zasadzie też jest dość istotne). Wtedy środek ciężkości powinien wypadać gdzieś w połowie drogi środka
@programista_abc2: To nie są pojedyncze przypadki, w większości dizajnów z ksp spalenie paliwa powoduje przesunięcie środka ciężkości do tyłu.

I nie pisałem tylko, że ś. ciężkości powinien być położony jak najbliżej ś. siły nośnej, ale to że powinien być położony jak najbliżej ale nie może wyjść naprzód - coś jak gra w oczko.
@krl_krl: Jak najbardziej może wyjść na przód dopóki sterem wysokości jesteś wstanie kompensować silę i mieć jeszcze jej zapaś na podniesienie dziobu. Nie wiem skąd masz takie dziwne teorie. A na to, że większość samolotów jest źle zaprojektowana nic nie poradzę. Dobry projekt powinien mieć środek ciężkości zbiorników paliwa również możliwe blisko środka ciężkości samolotu.
@programista_abc2: Mam takie dziwne teorie, bo jak zostawisz taki samolot samemu sobie to po chwili zrobi fikołka a skrzydła stracą siłę nośną. Tak samo jak go poderwiesz trochę za mocno.

A co do projektowania - no cóż, to są kerbale, bez odpowiedniego moda (chyba TAC Fuel Balancer coś takiego robi) paliwo się będzie i tak spalało od przodu samolotu.
Trymer w ksp działa jak sas z taką różnicą, że sas ustawia się automatycznie. Nawet przy użyciu trymera, każda typowa (grając na klawiaturze) próba poderwania samolotu zakończy się niechcianą "akrobacją". Poprawnie zbudowany samolot nie będzie miał takiego problemu.