Wpis z mikrobloga

#anime #bazanime , czyli seria wpisów stanowiących podręczny wstęp do anime opartym na baseballu, z przystępnym wyjaśnieniem wszystkich reguł istotnych w kontekście anime właśnie, bez wyczerpujących statystyk, bez danych liczbowych i bez wyliczania nazwisk i drużyn.

6. Czemu gry są długie i co z tego wynika

Nieoczywistym wyzwaniem każdej gry baseballowej jest jej długość - pełnowymiarowa gra liczy 9 zmian, skrócona do 7 lub 5 w ligach przedlicealnych, wydłużona w przypadku remisu. W amerykańskiej lidze zawodowej 9 zmian to około 3 godzin gry, zaś w japońskiej nieco dłużej. Federacje walczą jak mogą ze stale wydłużającym się czasem gry (sto lat temu grano poniżej 2 godzin!), jednak pewnych zależności się zwyczajnie nie przeskoczy. Ponieważ pojedyncza gra jest aż tak długa, wpływa to zarówno na samych graczy, jak i na styl oglądania baseballa.

Baseball jest grany na świeżym powietrzu, na boisku pełnym piachu i trawy (sztucznej bądź prawdziwej), z wytyczonymi kredą liniami. Mimo najskrupulatniejszych przygotowań, niekiedy gra wymaga przerwy na poprawę gruntu, zwłaszcza w trakcie deszczu. Bardzo silny deszcz może spowodować odgwizdanie gry, lub przełożenie jej na późniejszą datę, jednak umiarkowany nie jest przeciwwskazaniem. Niemniej jednak, stanie w deszczu godzinami skutecznie osłabia graczy.

Aby w ogóle dali radę wytrzymać na boisku, przed grą zawodnicy prowadzą rozgrzewkę, zaś w jej trakcie zarówno odpoczywają w swoich dugoutach (wbudowanych w gmach stadionu ławkach rezerwowych, nieco pod poziomem murawy), jak i rozgrzewają się przed właściwymi akcjami. Zwłaszcza duet miotacz-łapacz ma dużo miejsca na rozgrzanie, w wydzielonej strefie do trenowania rzutów, zwanej bullpen.

Do bullpenu trafiają na bieżąco kolejni miotacze, aby w kluczowym momencie gry zastąpić zmęczonego kolegę z boiska. Nieformalnym wymogiem ligi zawodowej jest utrzymywanie dużej i rotującej na bieżąco liczby miotaczy, aby nie przemęczać tych ważnych dla drużyny zawodników. W anime, często główny bohater jest jedynym miotaczem niewielkiej szkolnej drużyny, i dziewięć zmian wzmożonego wysiłku to wyczyn naprawdę heroiczny.

W przeciwieństwie do szkolnych drużyn, drużyny zawodowe czasami mają okazję grać po dwie gry dziennie, ścierając się z tym samym przeciwnikiem - to wynik przenoszenia gier na późniejszą datę. Znacznie częściej przychodzi im grać dzień po dniu. Tak czy inaczej, wystawianie tak często tego samego gracza mogłoby prowadzić do poważnej kontuzji, stąd drużyny starają się rotować graczy i oszczędzać najlepszych miotaczy (asów).

Mimo to, skuteczną taktyką jest właśnie męczenie miotacza przeciwnika, czy to przedłużającym się faulowaniem piłki, czy buntowaniem. Miotacz sam sobie winien jest kolejnych minut wyrwanych z życia za każdym razem, gdy celowo walkuje aktualnego pałkarza - mimo wieloletnich dyskusji w ligach, by ten proceder zautomatyzować, walk wymaga rzucenia 4 piłek poza strike zone. Najczęściej łapacz wstaje i przerzucają się piłkami z miotaczem.

Drużyny mają prawo do stosunkowo częstej przerwy w grze na ustalenie taktyki, i chętnie z tej przerwy korzystają, czasem po prostu by chwilę odpocząć. To wszystko się dodaje, wydłużając czas gry. Jak to jednak wygląda z perspektywy widowni?

Stadion do baseballa przypomina nieco starożytny amfiteatr, odgrodzony w newralgicznych punktach siatką od boiska, by widownia nie oberwała piłką. Piłki jednak nagminnie wpadają na trybuny, ku uciesze widowni, a także ożywiając grę. Widownia wchodzi i wychodzi, korzysta z wbudowanych w gmach stadionu różnych sklepów z jedzeniem i łazienek, a atmosfera bywa jak na pikniku.

Baseball uchodzi za sport dający się oglądać wyłącznie na żywo, także z racji na urozmaicające długość gry zgromadzone towarzystwo na trybunach. Swoim kibicują całe orkiestry i zespoły cheerleaderskie, zagrzewające publiczność do wspierania drużyn. Zwłaszcza w anime często nasłuchamy się stadionowych szlagierów, które zna i śpiewa w Japonii każdy.

W następnym odcinku przybliżę Wam strukturę i typową działalność szkolnego klubu baseballowego, jednego z najważniejszych miejsc akcji w anime o baseballu.

Lista dotychczasowych wpisów z cyklu #bazanime:
1. Po co? Dlaczego?
2. Rzut, odbicie, bieg, obrona - 4 filary gry
3. Dziewięciu odbijających
4. Dziewięciu obrońców
5. Miotacz i łapacz - bateria
6. Czemu gry są długie i co z tego wynika
  • 1