Wpis z mikrobloga

@dkm17:
Szanowny Panie Dawidzie,

Do niniejszego tekstu sprowokował mnie Pański filmik „Nie jestem lekarzem... ALE... - teorie spiskowe, koronawirus i ludzie, którzy wiedzą lepiej...”
Zaciekawił mnie artykuł, który Pan omawia i Pańskie wypowiedzi wzbudziły we mnie mieszane uczucia. Na tyle nie dawało mi to spokoju, że postanowiłam również sam to sprawdzić i muszę się z Panem nie zgodzić. Bardzo rażą mnie wulgaryzmy, których Pan używa, ale jeśli nie potrafi Pan jeszcze inaczej się wypowiadać proszę nad sobą pracować.
Teraz kilka moich spostrzeżeń:
- idea autora artykułu, którego Pan obraża wydaje mi się słuszna – nie trzeba badać całej populacji, aby oszacować, jaki jest obraz populacji pod względem wybranego kryterium. Czy z tym się Pan nie zgadza?
Zrobiłem taki prosty eksperyment wykorzystując arkusz excela żeby każdy mógł go sobie powtórzyć na swoim komputerze: wpisałem sobie 100000 cyfr 0 lub jedynek w proporcji 1% jedynek 99% zer, następnie dodałem kolumnę z funkcją =los() po czym posortowałem po tej kolumnie otrzymując losowe ułożenie „populacji generalnej” potem wykorzystując kalkulator z https://www.statystyka.az.pl sprawdzałem go dla kilkunastu wariantów i wyniki za każdym razem się zgadzały! (technicznie to sumowałem od góry cyfry (0 lub 1) z tylu wierszy (nie licząc nagłówka) co podawał kalkulator a następnie otrzymaną sumę dzieliłem przez liczbę sumowanych wierszy i otrzymywałem %, który nie różnił się więcej niż zadany błąd.