Wpis z mikrobloga

Jeden z największych partnerów Uber/Bolt w Polsce, Ecoxpress, upadł dojechany przez urząd skarbowy. Prawdopodobnie wszystkie niewypłacone przez kierowców pieniądze przepadły.

Wyjaśnienie od ECOXPRESS

Od października 2018 r. urząd skarbowy przeprowadzał kontrolę w ECOXPRESS Sp. z o.o.

Wynikiem kilkunastomiesięcznej analizy było stwierdzenie, że usługi przewozu osób za pomocą platform takich jak UBER i BOLT powinny być opodatkowane stawką 23% zamiast 8%, którą zastosowały w swoich aplikacjach firmy UBER i BOLT (załącznik 1). Jak zapewne doskonale wiecie, stawki te były nam odgórnie narzucone i nie mieliśmy możliwości ich zmiany. Nie widzieliśmy również potrzeby ich zmiany, gdyż w naszej ocenie (oraz w ocenie kancelarii prawnej, z która współpracujemy) stawka 8% jest jak najbardziej prawidłowa, natomiast ustalenia kontroli są dla nas całkowicie nieprawidłowe, co szeroko opisaliśmy w odpowiedzi do protokołu kontroli (załącznik 2). W odpowiedzi do urzędu skarbowego powołaliśmy się na wyroki Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE), które jednoznacznie wskazują jak powinny być traktowane, z punktu widzenia VAT, konkurencyjne wobec siebie usługi (TAXI i przewozy przy pomocy platform). Niestety urząd dalej uparcie trzyma się swojego stanowiska wiedząc, że sprawa będzie mogła być rozstrzygnięta w sądzie ale potrwa to może nawet kilka lat, a tymczasem firma musi zapłacić różnicę w podatku VAT, która to zostanie spółce zwrócona dopiero po wygranej sprawie sądowej.

Na dzień dzisiejszy spółka jest niewypłacalna. Rachunki bankowe są zablokowane i nie mamy możliwości regulowania bieżących należności. Zarówno UBER i BOLT zostały poinformowane przez nas o zaistniałej sytuacji. Tak samo jak my, są świadomi absurdu decyzji urzędniczej, niemniej jednak zupełnie różnie zareagowali na fakty. 

UBER poinformował nas, że nie zostawi kierowców “na lodzie”, rozumieją problem i będziemy razem starali się znaleźć rozwiązanie.

BOLT, mamy wrażenie, chce schować głowę w piasek - natychmiast się od nas odcięli lakonicznym komunikatem, że to MY mamy rozliczyć się z kierowcami bez żadnej pomocy z ich strony.

Jest nam przykro z powodu zaistniałej sytuacji. Wiemy, że problem dotyczy całej branży i tego typu kontrole albo już trwają u innych partnerów albo też za chwilę wyjdą.

Przestrzegamy Was przed przepięciem się teraz do tzw. “rekomendowanych partnerów”. Uważamy, że w zaistniałej sytuacji najlepszym rozwiązaniem dla kierowcy jest założenie własnej działalności gospodarczej z własną licencją i współpraca bezpośrednia.


#uber #ubereats #bolt #ecoxpress #urzadskarbowy #panstwozdykty #afera
  • 11
  • Odpowiedz
@srogie_ciasteczko: Kolejna branża dojechana. Jak mi znajomy który prowadzi 2 knajpy i kawiarnię zaczął opowiadać jaki jest burdel z vatem to stwierdziłem że prowadzenie biznesu w Polsce wymaga stalowych jaj i nerwów.
  • Odpowiedz
@srogie_ciasteczko: @Sl_w_k_1: żeby odliczac 8% musieli mieć podkładkę w formie poprawnie użytkowanej licencji. Ubzdurali sobie licencje na okazjonalny przewóz osób, której wymogów nie spełniali w 100%. Jedynie licencja taxi uprawnia do odliczania 8%vat. Wydaje mi się że pomimo, że aplikacje ustawiały z góry 8% to winni oni byli robić korekty i na bieżąco płacić te 23%. Szkoda że kontrolę trwają tak długo. Za chwilę domino zacznie się sypac
  • Odpowiedz
Uber właśnie przysłał SMS:

Uber: Drogi Kierowco, informujemy o konieczności zmiany partnera z Ecoxpress. Aby otrzymać przelew za ubiegły i bieżący tydzień, zmień partnera do czwartku 02.04 godz. 12:00. Nowego partnera znajdziesz tutaj: t.uber.com/ubermarketpl
  • Odpowiedz
@Sl_w_k_1 ja już tam nie pracuję i na szczęście nie miałem u nich żadnych pieniędzy.
Jeżeli nieprawidłowo naliczali opłaty, to nie uważasz, że powinno to zostać załatwione wcześniej, a nie w 2020, jak kontrola była w 2018??? Urząd poczekał sobie, żeby zmaksymalizować problem i zniszczyć firmę.
  • Odpowiedz
@srogie_ciasteczko: już dawno środowisko taksówkarskie wspominało o wjeździe urzędów w cely kontroli partnerów. Ecoxpress cały czas bronił się rękami i nogami, że wszystko jest ok. Za chwilę posypie się domino bo każda firma rozliczająca dostanie jednakowo po dupie bo wątpię, żeby którąkolwiek robiła korekty na 23%, bo musieliby obciążać tym kierowców, a wiadomo, że wszyscy lecieli tam gdzie był 'nakjorzystniejszy' haracz. Co do prawników to każdy zrobi wykładnie korzystna dla swojego
  • Odpowiedz