Wpis z mikrobloga

@Anyway: Jeśli się komuś chce, mam z tym pdf-a :) Mam nadzieję, że się przyda! Dajcie znać czy czasami chcielibyście takie praktyczne wskazówki oraz sami piszcie jakie macie sposoby na walkę z obcinaniem jakości :D
#socialmedia #facebook #mediaspolecznosciowe

Tworząc grafiki w programach, które następnie lądowały na Facebook’u, borykałem się
z problemem „jakości pikselowej” wrzucanego materiału. Stworzona grafika odpalana z pliku zawsze była ostra, w dobrej rozdzielczości z pięknymi kolorami -> po wrzuceniu na FB jakość spadała drastycznie. Dla osób, które już dłużej zajmują się mediami społecznościowymi, temat ten jest dobrze znany. Osoby te wiedzą jak sobie z tym radzić. Dla tych, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę w społecznościówkach lub borykają się z kłopotami jakościowymi wrzucanych postów, przygotowałem zbiór informacji i porad, które mam nadzieję, że pomogą.

1) Pierwszy punkt, od którego trzeba zacząć to rozmiary grafik! Przez długi czas wrzucałem je w rozdzielczości 1920x1080 (wiem, nic nie mówcie, bardzo słabe to było) i myślałem, że tak to się robi. Wychodziłem z założenia „spoko, mam podaną określoną rozdzielczość postów, czy grafik w tle przez FB, ale przecież większe równa się lepszemu”. Nic bardziej mylnego. Obecnie trzymam się tych wymiarów i powiem wam, że rezultaty są bardzo dobre. Tak więc pierwsza zasada to: TRZYMAJCIE SIĘ OKREŚLONYCH WYMIARÓW!
Nie będę wam tutaj wypisał rozmiarów (bo nie zobrazuje wam tego), sprawdźcie wymiary na tych dwóch stronach.
Aktualne wymiary grafik: https://bit.ly/2HFcH2p
https://bit.ly/2vs4y7U

2) Unikajcie koloru czerwonego!
Najpierw zauważyłem, później przeczytałem o tym, a następnie jeszcze mocniej to zauważyłem. Kolor czerwony nie jest w dobry sposób kompresowany na FB, przez co jak wrzucacie grafikę z tym kolorem to wokół czerwonego mogą pojawić się wam takie „artefakty” – tak nazywam, takie rozmazane miejsca obok liter lub jakiś kształtów na grafice.
Szczerze to unikam łączenia czerwonego z innymi kolorami w dużych ilościach. Jeśli chcecie by tej straty było mało widać, musicie mieć dużą grafikę, na której jest dużo koloru czerwonego…jakoś tak 85%-90% całej grafiki.

3) Duża waga plików graficznych, na których jest zdjęcie (np. produktu) oraz jakaś graficzka. Ja zaczynam od skompresowania najpierw samej grafiki, którą umieszczam w projekcie. Jak zdjęcie zrobione jest dobrym aparatem w dużej rozdzielczości to nie będzie widać dużej straty jakości. Polecam do tego program „Pixresizer”, który fajnie obcina wagę zdjęć. Po zmniejszeniu jej wagi, możecie załadować plik do programu graficznego i dalej go obrabiać.

4) Pilnujcie rozszerzeń!
Pamiętajcie, że każde rozszerzenie kiedy eksportujecie plik graficzny ma znaczenie. Jeśli jest to grafika ze zdjęciem produktowym, ale to zdjęcie stanowi tylko jego część – zapisujcie je w .png. Jeśli jest to zdjęcie, na którym jest np. biały napis i logo firmy – ja proponuję .jpg.
PNG – lepiej kompresuje tekst na grafikach, przez co na FB wydają się ostrzejsze.
JPG – wykorzystuję do postów gdzie całość to zdjęcie lub zdjęcie + mały napis.

5) Jaka waga na FB?
Ważnym elementem wyraźnych grafik jest sama waga pliku, który wrzucamy na serwer Zuckerberga. Sam Facebook proponuje żeby były to grafiki nie większe niż 100 KB. Sam wiem natomiast, że trudno taki rozmiar osiągnąć. Tak czy siak, zaobserwujecie dużą różnicę między wrzucaną grafiką o wadze 2 MB, a taką, która ma 200 KB. Facebook zawsze wam skompresuje zdjęcie. Tak więc lepiej wrzucić już takie, które samo w sobie będzie już dobrze skompresowane.
Moją metodą jest np. wyłączenie osadzania kolorów sRGB – zawsze to mniej kb,
a rezultaty bez tego osadzania są niezauważalne dla zwykłych przeglądaczy FB.

Stosowanie tych kilku prostych zasad, pozwoli wrzucać wam zdjęcia o mniejszej wadze,
z lepszymi efektami. Sam wiem, że nie jest to proste kiedy walczycie nawet o 10 KB mniej, ale uwierzcie, warto wrzucać zdjęcie co waży nawet te 260 KB niż to o wadze 4 MB.

~Anyway
  • 2
  • Odpowiedz