Kiedy szukam informacji na temat jugosłowiańskiej motoryzacji często spotykam się z opinią, że za najlepszą Zastavę uważana była Zastava 1300, nazywana "jugosłowiańskim mercedesem". Był to samochód na licencji Fiata 1300/1500, z którego wiele odziedziczył nasz Polski Fiat 125p, który jakoś nie jest wspominany jako mercedes. Produkowana w latach 1961-1979, o 12 lat dłużej niż włoski oryginał. Od 1980 roku jako kompaktowego sedana w gamie modelowej Zastavy produkowano nowocześniejszą od poprzednika Zastavę 128, opartą na Fiacie 128 i będącą wersją sedan słynnego jugosłowiańskiego hatchbacka, który do produkcji wszedł już 9 lat wcześniej, czyli Zastavy 101. Zastanawia mnie, co konkretnie przesądziło o takiej reputacji tego samochodu, że to najlepsza Zastava w historii. #jugoslawia #zastava #samochody #klasykimotoryzacji
@WszeborWlostowic: o Ciebie moge dopytac. Bo moze nie tylko mnie to intrygowalo. Jak to sie stalo (historia ewolucji i jak poszczegolni producenci do tego doszli - i ktore modele byly tymi 'pierwszymi'). Chodzi o bryle nadwozia. Przed wojna i chyba zaraz po wojnie auta mialy te typowe 'podesty' do wchodzenia, i blotniki jako zupelnie oddzielne elementy od reszty budy, a potem nastąpiło w ktorym momencie 'pstryk' i pojawiła sie ta wspołczesna
@WszeborWlostowic: Kiedyś była produkowana Zastava 125pz, bliźniaczy model Fiata 125p. To były czasy współpracy FSO i Zastavy, wtedy też na Żeraniu produkowano Zastavy.
@robekk1978: Czyli po prostu chodzi o to, że zaczęto produkować samochody z nadwoziami typu ponton. Początki tego niewątpliwie wiążą z tym, że zaczęto w samochodach bardziej dbać o aerodynamikę - chociaż pierwsze "aerodynamiczne" samochody jak Garbus miały jeszcze te podesty do wchodzenie itp. Ale już ten samochód koncepcyjny niemieckiego Audi z 1923 roku(picrel) nie miał i przypominał samochody nowsze od niego o kilkadziesiąt lat. Nie znam żadnego opracowania na ten temat,
@robekk1978: Zadecydowała aerodynamika tylko i wyłącznie. Samochody kiedyś musiały przestać być powozem (karocą) z silnikiem, a musiały zacząć żyć jako "własny byt" Stało się to, myślę, w tak naturalny sposób, że nigdy nie zastanawiałem się nad tym "pstryk", ale fajnie to ująłeś ( ͡°͜ʖ͡°)
@robekk1978: @WszeborWlostowic: Ja bym powiedział że jednym z pierwszych seryjnie produkowanych aut z nadwoziem pontonowym była czechosłowacka Tatra T87
@velles: może mi się zdaje ale widzę tu wyraźnie wydzieloną linie przednich błotników z bryły i reflektory odstające. Pierwsze pontony za wielką wodą Kaiser Automotive seryjnie oferowało
@robekk1978: Jak będziesz patrzył przy linii progów to wtedy zauważysz że jest to mimo wszystko ponton. Jest to tak wystylizowane, ale te "błotniki" nie są wyodrębnione i płynnie przechodzą w resztę karoserii np.: drzwi. Podobnie jest z Jaguarem XK120
Od 1980 roku jako kompaktowego sedana w gamie modelowej Zastavy produkowano nowocześniejszą od poprzednika Zastavę 128, opartą na Fiacie 128 i będącą wersją sedan słynnego jugosłowiańskiego hatchbacka, który do produkcji wszedł już 9 lat wcześniej, czyli Zastavy 101.
Zastanawia mnie, co konkretnie przesądziło o takiej reputacji tego samochodu, że to najlepsza Zastava w historii.
#jugoslawia #zastava #samochody #klasykimotoryzacji
źródło: comment_tWvsYM7rt6TEQ1DsJqMLD9udQhEDKVu1.jpg
Pobierzhttp://www.125p.ikas.sk/prospektzastava125pz.html
źródło: comment_LIkHQQGW8tN02Wl08gAZRg7NWbDKJWIp.jpg
PobierzNie znam żadnego opracowania na ten temat,
źródło: comment_322fhpYfxnivOHXK7hLxdDdu5u5DWWZR.jpg
PobierzStało się to, myślę, w tak naturalny sposób, że nigdy nie zastanawiałem się nad tym "pstryk", ale fajnie to ująłeś ( ͡° ͜ʖ ͡°)
Fajny link. Dzięki
Ja bym powiedział że jednym z pierwszych seryjnie produkowanych aut z nadwoziem pontonowym była czechosłowacka Tatra T87
źródło: comment_e7dNBol21qeCQd4QBU76dA3hRx0e72Ru.jpg
PobierzPierwsze pontony za wielką wodą Kaiser Automotive seryjnie oferowało
Jak będziesz patrzył przy linii progów to wtedy zauważysz że jest to mimo wszystko ponton.
Jest to tak wystylizowane, ale te "błotniki" nie są wyodrębnione i płynnie przechodzą w resztę karoserii np.: drzwi. Podobnie jest z Jaguarem XK120
źródło: comment_H3HVCNCWWL6kinvkdtLLxgEtraUG3u9k.jpg
Pobierz