Wpis z mikrobloga

#prywatnynotatnik

Człowiek nigdy nie wygra ze sztuczną inteligencją.

Go to starochińska gra planszowa, która jest popularna w krajach Azjatyckich. Dla wielu osób, tego typu rozrywka jest synonimem i połączeniem sztuki, nauki oraz wymagającego sportu. Kiedy Gary Kasparov przegrał po raz pierwszy z komputerem w szachy, nic nie zapowiadało tego, co wydarzy się w przyszłości. Ku przypomnieniu, genialny szachista stanął w szranki z maszyną stworzoną przez IBM w… 1997 roku. Wystarczy przystanąć na moment, by zdziwić się, jak rozwinęła się sztuczna inteligencja w niecałe 20 lat.

Teraz, po długim upływie czasu, Google pochwaliło się, iż stworzyło specjalny, „uczący” się algorytm, który nie tylko jest genialny, ale również działa tak jak powinien. Programowi DeepMind udało się pięciokrotnie (pod rząd) pokonać profesjonalnego gracza Go, Fan Huia. To jeszcze jednak nie koniec. Algorytm oprócz człowieka, pobił 99,8% tego typu programów dostępnych obecnie na rynku. Twórcy AlphaGo mają przed sobą kolejne zadanie i przeciwnika – jest nim Lee Sedol, przez wielu uważany za najlepszego, najmocniejszego i najinteligentniejszego gracza Go, jaki kiedykolwiek pojawił się na naszej planecie.

Komputer szachowy stworzony przez IBM w 1997 roku był zaprogramowany w taki sposób, aby wygrać w grze. W przypadku projektu DeepMind sprawa wygląda inaczej. Algorytm AlphaGo samodzielnie interpretuje wzory dostępne w grze i stosuje je z korzyścią dla siebie. Projekt od początku nie był nastawiony na to, aby działać w konkretnej grze i na określonych zasadach – mamy więc do czynienia z kwintesencją sztucznej inteligencji potrafiącej uczyć się na bieżąco.

Dla gier takich jak szachy, stworzenie wygrywającego algorytmu nie jest zadaniem prostym. Każda runda może przynieść około 35 możliwych do wykonania ruchów. Zazwyczaj pojedynek kończy się mniej więcej w 80 ruchach, co daje ogromną ilość kombinacji do przewidzenia. Od początku pisałem jednak, że nie ma co porównywać Go do szachów. W przypadku azjatyckiej gry, zwycięzca średnio wykonuje około 150 ruchów. Najprościej zobrazować to jednak na ekranie. Jeżeli chcielibyśmy zbadać Go i rozwiązać go podobnie do prostego „kółka i krzyżyka” na papierze, to warto uzbroić się w zapas kawy. Czas zbadać około 1,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000

możliwych do wykonania ruchów.

Dziś troszkę dłużej niż zwykle. Ostatnie dwa akapity tekstu oraz dodatkowe wideo na stronie -> http://www.jestemaleksander.pl/2016/01/google-alpha-go-i-sztuczna-inteligencja/

________________________________________________________________
*Więcej treści, ciekawostek i luźnych przemyśleń znajdziesz w tagu -> #prywatnynotatnik lub po prostu subskrybując mój profil.
*Jeżeli nie korzystasz tylko z Wykopu to możesz obserwować również moją stronę na Facebooku.

Dzięki za wsparcie - to już koniec żebrania o uwagę :D

a.....1 - #prywatnynotatnik

Człowiek nigdy nie wygra ze sztuczną inteligencją.

...

źródło: comment_x038ZcSbY7qA0Zq3mYAgWJkXaLciYy89.jpg

Pobierz
  • Odpowiedz